
Le Mans-drømmen endte i mareritt – derfor skjedde kjempekrasjen
Dennis Olsens mannskap ble de aller første til å bryte 24-timersløpet på Le Mans. Nå avslører han hva som egentlig gikk galt.
Se kjempesmellen her! Video: FIA WEC
RACING: Selv om drømmen om et solid resultat aldri sluknet helt, så var likevel et resultat rundt topp fem ikke mer man i utgangspunktet kunne for lange for Dennis Olsens og hans Proton Competition i deres Ford Mustang GT3 med startnummer 88.
Men 29-åringen fra Våler i Østfold startet løpet på solid vis, fikk klatret flere plasser og etablert bilen innenfor en mulig topp fem plassering dersom løpets tidlige utvikling ville holdt seg resten av døgnet.

Etter litt over tre timer var det imidlertid bråstopp. Som den aller første bilen på banen endte sølvfører Giammarco Levorato i barrieren i den svært raske venstresvingen Tertre Rouge, som markerer overgangen fra det permanente baneanlegget til en mytiske landeveisstrekningen Mulsanne.
Drømte om trippel
Bakparten på bilen fikk seg en kraftig trøkk i sammenstøtet. Ett av bakhjulene fløy regelrett av. Det gikk heldigvis bra med Levorato, men de skjønte raskt at det ikke var noe håp å komme tilbake for egen maskin og starte en massiv oppbygging av bilen som kunne fortsatt løpet.
– Vi prøvde å restarte bilen og kjøre den hit, men det var ikke mulig, bedyrer Dennis Olsen overfor Parc Fermé, et par timer etter at det brutte løpet var et faktum

Humøret var tilsynelatende godt, men naturlig nok svært skuffet over at Le Mans-drømmen gikk i tusen knas i denne omgang.
– Vi vant på Daytona, og siktet inn på seier her før vi ville kjempe om å vinne på Nürburgring neste helg. Men nå er den streaken ødelagt, slår han fast.
Det så tilsynelatende ut som en tradisjonell førerfeil fra Levorato uti fra TV-bildene, der han mistet kontrollen på bilen i utgangen av svingen. Nå kommer Olsen med en forklaring som i det store og det hele frikjenner sin unge sølvfører.
– Vi hadde et problem tidlig som endte i en smell. Hjulmutteren satt ikke ordentlig som den skulle, og det ga store konsekvenser. Det var ingenting Giammarco kunne gjøre. Så ja, kjipt å avslutte løpet slik.
Retter fokuset mot Nürburgring
– Hva tenker du om at en slik svikt som gjør det?
– Det er egentlig en enkel feil. Det er synd, men presset er stort også på mekanikerne. Og det er ikke for å peke på noen. Kan fort være at ikke det var det som var problemet heller. Det er en liten tabbe i et stort bilde, men synd at det skjer nå. Man får uansett ikke gjort noe med det, så det er bare å snu hodet til Nürburgring i stedet, sier Olsen og viser til et nytt 24-timersløp på den mektige tyske gigaarenaen neste helg.
Parc Fermé møtte Olsen omtrent i det han var på vei ut baneanlegget på Le Mans. Som følge av en tidlig exit på løpet, så ser han sitt snitt til å komme hjem til samboer og sin unge datter vesentlig tidligere enn først planlagt. Flyet ble booket om til å gå til mandag.
– Så jeg kommer til å se siste timen av løpet hjemme i sofaen. Det var ikke det som var planen, men sånn ble det dessverre. Så det er greit å komme seg hjem, vaske klær og fylle opp bagen igjen for å reise på nytt 24-timersløp, sier Dennis Olsen.