Mario Hytten er i dag 69 år gammel, og han er nå bosatt i Sverige. Her tok han gladelig imot Parc Fermé for å fortelle en historie som frem til da hadde vært helt ukjent for det norske folk.

Mario Hyttens enestående Le Mans-historie

Flere nordmenn har markert seg positivt på Le Mans gjennom historien. En av de har du kanskje ikke hørt om før, men historien er av de absolutt beste. Slik havnet Mario Hytten på Le Mans uten å ane hva han gikk til.

Publisert

RACING: I år et det Dennis Olsen som forsvarer det norske flagget i 24-timersløpet på Le Mans, som en del av Fords satsing i GT3-klassen. Ser vi noen år tilbake i tid har også andre nordmenn vært med og satt sitt preg på det legendariske løpet. 

RACING: I år et det Dennis Olsen som forsvarer det norske flagget i 24-timersløpet på Le Mans, som en del av Fords satsing i GT3-klassen. Ser vi noen år tilbake i tid har også andre nordmenn vært med og satt sitt preg på det legendariske løpet. 

Tidligere i år skrev Parc Fermé om den til da ukjente nordmannen Mario Hyttens Formel 1-historie. Den karismatiske eks-føreren har også en spesiell historie knyttet til Le Mans. Vi skrur tilden tilbake til 1985. 

– En uke før løpet visste jeg ikke at jeg skulle kjøre, forteller Mario Hytten til Parc Fermé. 

Måtte overbevise

Men så kom telefonen. Mario, som på dette tidspunktet fortsatt klatret oppover stigen mot en mulig Formel 1-fremtid, trodde først det var snakk om å kjøre en Porsche 911. Lite visste han om at det var snakk om en Porsche 956B i løpets toppklasse. 

– Så fikk jeg spørsmålet «tror du at du kan kjøre en Porsche på Le Mans?». Så tenkte jeg «en Porsche? En 911? No problem!». Litt senere skjønte jeg at det var den her, men da var det for sent å si nei, sier Hytten og viser til en modell av Porsches 956B. 

Muligheten oppsto ved at Marc Surer fikk muligheten til å kjøre i Formel 1. Da som nå krasjet Le Mans med Formel 1-løpet i Canada, og Surer hadde muligheten til å kjøre der for Brabham-teamet. 

Men da måtte hans plass fylles på Le Mans, og teameierne måtte overtales for å slippe til unge Hytten. 

Mario Hytten ser tilbake på Le Mans-eventyret.

– Da jeg hadde sagt ja til dette så dro vi til Köln for å snakke med Kremer-brødrene, for de skulle akseptere å sette denne unge idioten i bilen deres til en million dollar. 

Surer fungerte som oversetter for Hytten som ikke snakket tysk, men det skjedde dog på noe kreativt vis. 

– De spurte «Har du kjørt en Porsche 956?». Nei sa jeg til Marc, og han oversatte «Ja!». Og sånn fortsatte det. Har du noensinne kjørt en bil på natten? Har du kjørt en bil med 650 hestekrefter? Jeg svarte nei, han oversatte ja, forteller Hytten, som kun kjente til Le Mans fra å ha sett banekartet en gang. 

Vellykket debut

Her er Mario Hytten i aksjon på Le Mans for 40 år siden, i en Porsche 956B drevet av Kremer-teamet.

Dermed stilte han opp på Le Mans som den eneste nordmannen som kom til start i løpet. Dog var Hytten sveitser i denne sammenhengen, ettersom han hele karrieren skjulte sin norske identitet for å skaffe sponsorer i Sveits. 

Ved ankomst begynte Hytten å ta innover seg hva han faktisk hadde sagt ja til. 

– Det var helt tullete. Jeg hadde jo sagt ja til det her, og da jeg kom til Le Mans så var det teknisk kontroll. Og jeg hadde ikke engang sett en sånn Porsche 956, så jeg lette etter nummer ti. Så så jeg hvor lav bilen var, det ser jo ut som et romskip, også står mitt navn der. «Oh my god, what have I done?»

Det var ikke sånn at Hytten ikke var vant til høye hastigheter, men han trengte litt tid på å venne seg til hastigheter godt over 300 kilometer i timen. 

– Det raskeste jeg hadde kjørt var 300 kilometer i timen i Formel 3000, og jeg tenkte at litt raskere enn det må gå fint. Men da jeg kom opp i 320 kilometer i timen på trening gikk jeg av gassen, jeg turte ikke å kjøre så raskt på strekkene. Jeg måtte stille om hjernen til å se mye lenger frem når det gikk så raskt, forteller han.

Så skulle det vise seg at det gikk veldig bra for Hytten i det legendariske løpet. Nordmannen fullførte på en imponerende femteplass. Dette ble hans eneste opptreden på Le Mans. 

– Dette var et eventyr for meg som jeg ikke hadde forventet og som jeg var veldig glad for at skjedde, men jeg hadde ikke noe ønske om å komme tilbake. Jeg tenkte at om jeg skal tilbake til Le Mans så må jeg inn i en Jaguar eller en Porsche, eller så blir det vanskelig å bli nummer fem igjen. 

Powered by Labrador CMS