Det er en slik Lancia Rally4-bil som nå hentes inn til Norge. Den Martin Stenberg skal kjøre er nå i produksjon.

Martin (23) henter splitter ny Lancia til norsk rally

Martin Stenberg satser i både inn- og utland med en helt ny bil.

Publisert

RALLY: Lancia er et av de store merkene i rally-historien internasjonalt, og også her hjemme har flere biler preget rallyskogene på slutten av 80- og starten av 90-tallet.

RALLY: Lancia er et av de store merkene i rally-historien internasjonalt, og også her hjemme har flere biler preget rallyskogene på slutten av 80- og starten av 90-tallet.

Nå skal en Lancia igjen bli en del av norsk rally når Martin Stenberg henter inn en splitter ny Rally4-bil. 

– Det er veldig tøft. Bilen er på fabrikken og bygges nå. Vi skal forhåpentligvis hente den før jul, og da har den gått null kilometer, forteller Martin Stenberg til Parc Fermé.

Hardt underlag

Stenberg har i år kjørt i det østerrikske mesterskapet med god større fra Karl Wagner, som var en god venn av nå avdøde Valter Jensen. Valters gode venn og kartleser Erik Pedersen er nå Stenbergs kartleser. 

For godt over 30 år siden var Lancia den foretrukne bilen i toppklassen i norsk rally. Her godt representert ved Henning Solberg som kartleser for Runar Pedersen i 1989, flere år før de byttet roller inne i rallybilen.

Sesongen har bydd på utfordringer underveis, men duoen er godt fornøyd med tempoet på østerriksk asfalt.

– Det har vært helt rått å få lov til å kjøre i utlandet. Det er noe helt annet. Vi har hatt en del tekniske problemer som har ført til at vi har brutt en del løp, men vi har vist tempo på etapper som gjør at vi egentlig er veldig fornøyd med sesongen, oppsummerer Stenberg. 

Såpass positiv har opplevelsen vært at Martin selv nå nærmer seg en asfaltfrelst mann.

– Jeg har egentlig ikke vært så veldig glad i asfalt før. Jeg syns det er så veldig kort mellom veldig bra grep og ikke noe grep, men det vokser på meg. Jeg begynner nesten å få asfalt som en favoritt, for du kan kjøre så utrolig fort. Det er faktisk ganske morsomt med vekslende veigrep, forteller han.

Lancia-elsker

For kartleser Erik Pedersen er det ekstra ettertraktet å nå skulle være fast inventar i en ny Lancia. 

– Både Erik og Valter hadde en forkjærlighet for Lancia, de hadde blant annet 037-en, så han var jo i hundre da han fikk høre at det var Lancia vi skulle gå for!

Ikke minst ser Stenberg nå frem til å ha et nytt verktøy i kampen mot rutinerte konkurrenter i Østerrike. 

– Vi har måttet stå å kjøre for å holde følge med de som har nyere bil, så forhåpentligvis kan vi nå stå og kjøre og kjøre fra de.

Planlegger hele 13 løp

Planen er å kjøre full sesong både i Norge og i Østerrike, i tillegg til lokale Lygnasprinten. Totalt blir det 13 løp for Stenberg i 2026, som ruller i gang allerede 1. januar i Østerrike.

– Det blir en veldig travel kalender hvertfall. Heldigvis har det gått opp sånn at vi får to og to løp Norge og Østerrike, så det hjelper veldig på budsjettet, sier han. 

I NM ble det i fjor kun et løp ved siden av eventyret i Østerrike. Når Stenberg nå returnerer med full satsing er det med høye ambisjoner på slep. 

– Alle kjører for å vinne, er det ikke det man sier? Jeg håper på å kunne være med å kjempe om NM-gull. Jeg kommer nok ikke til å satse like mye her hjemme med tanke på at løpene er såpass nærme hverandre og jeg har en forpliktelse i Østerrike, men jeg har ikke tenkt til å gå av gassen!

Powered by Labrador CMS