2025 er historie. Det samme er regelverket som ble innført for fire sesonger siden. Nå er det Ctrl+Alt+Delete for Ferrari og Charles Leclerc, og timingen kunne knapt vært bedre.

Charles Leclerc om Ferrari-framtiden:

– Nå eller aldri

Presset er stort hos de italienske traverne. Charles Leclerc er nådeløs i sin egen spådom.

Publisert

FORMEL 1: Det har både lugget og svingt for Ferrari de siste årene. I 2020 endte de på en særdeles svak sjetteplass, med kun tre pallplasser det året, etterfulgt av et litt bedre 2021-år med tredjeplass i konstrukturmesterskapet, men fortsatt uten en løpsseier.

FORMEL 1: Det har både lugget og svingt for Ferrari de siste årene. I 2020 endte de på en særdeles svak sjetteplass, med kun tre pallplasser det året, etterfulgt av et litt bedre 2021-år med tredjeplass i konstrukturmesterskapet, men fortsatt uten en løpsseier.

Inn i det nye regelverket gikk det vesentlig bedre, hvor de lenge så ut til å være en reell tittelutfordrer til Red Bull i begynnelsen av 2022, før de sakte men sikkert svinnet hen. Men både Charles Leclerc og Carlos Sainz jr. holdt liv i potensialet til den røde baron med uregelmessige løpsseire, nye medaljer i konstruktør-VM og en bronsemedalje for Leclerc i fjor.

18 år uten gull

Men 2025 ble aldeles mørkt. Det så nokså lovende ut med Lewis Hamiltons sprintseier denne lørdagsettermiddagen i Kina under årets andre løpshelg, men diskvalifiseringen for begge bilene dagen etter skulle bli en symbolsk start på en voldsom tung sesong - Charles Leclercs mange pallplasser til tross. Men seieren er uteblitt, det samme er medaljen sammenlagt

Charles Leclerc.

– Det er tøft. Om det er den tøffeste eller ikke, det vet jeg ikke. Jeg prøver å glemme de negative følelsene så raskt som mulig, så jeg vet ikke om det er den verste sesongen, men helt sikkert en veldig skuffende en. På en annen side rangerer jeg sesongen min faktisk høyt. Jeg synes jeg har gjort en god jobb. Men igjen, det er alltid ting du kan gjøre bedre.

Dog har lagkamerat Hamilton sitt eventyrlige inntog i Formel 1-sportens lengstlevende team ikke vært noe annet enn bekmørkt. Spesielt siste del av sesongen, som endte med tre Q1-exiter på rad for tidenes mestvinnende Formel 1-fører.

Nå vil de i midlertid se lyset. I alle fall prøve, for teamet som ikke har tatt et førergull siden 2007 og konstruktørgull siden 2008. Mer kjærkomment med et nytt teknisk regelverk kunne det ikke blitt for Ferrari, hvor alle kortene nå deles ut på nytt. De åpnet sterkt med nye regler i 2022. Skal de få til det samme i 2026?

Førsteinntrykk vil avgjøre

Leclerc er håpefull, men samtidig nådeløs.

– Neste år blir et avgjørende år. Hele teamet er enormt motivert for neste år, fordi det er en så stor forandring, en enorm mulighet til å vise hva Ferrari er kapable til. Det er nå eller aldri, så jeg håper virkelig at vi starter denne nye æraen med riktig fot, for det er viktig for de fire årene etter, sier Charles Leclerc, blant annet gjengitt av Autosport.

Hvem som har truffet med 2026-bilene også for fremtiden, det er noe man vil få inntrykk av relativt raskt, skal vi tro monegaskeren.

– Ved løp seks eller sju tror jeg vi vil ha en god idé om hvilke team som kommer til å dominere de fire årene etter», sier han, og peker dermed på at vinduet for å rette opp eventuelle feil blir svært lite.

Powered by Labrador CMS