Max Verstappen elsker å kjøre bil, uansett kategori og klasse. Nå bytter han ut sin Formel 1-bil fra Red Bull med en Porsche Cayman GT4 på Nürbugring Nordschleife, og skal han vinne må han blant annet slå en av Norges beste utøvere på denne banen.

Norsk motstand i vente for Verstappens Nürburgring-debut

Når Formel 1-stjerna Max Verstappen skal måle krefter på verdens lengste racerbane, så må han finne seg i å få beintøff konkurranse fra nord.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Denne uka har den nederlandske Formel 1-verdensmesteren skapt overskrifter og oppmerksomhet rundt den tyske langdistanseserien NLS, et mesterskap som er relativt ukjent for menig mann, men som blant annet har god anerkjennelse og god rekkevidde for den ihuga bilsportentusiast også her i Norge.

RACING: Denne uka har den nederlandske Formel 1-verdensmesteren skapt overskrifter og oppmerksomhet rundt den tyske langdistanseserien NLS, et mesterskap som er relativt ukjent for menig mann, men som blant annet har god anerkjennelse og god rekkevidde for den ihuga bilsportentusiast også her i Norge.

Dette er nemlig samme serie som en rekke nordmenn har valfartet til i nærmere 30 år, og hvor vi de siste årene også har etablert flere spesialisert og hatt noen av verdens beste utøvere på spesielt denne banen.

Ingen umiddelbar dispensasjon

Lenge har Max Verstappen vist sin interesse for racing også utenfor Formel 1-bobla, og langdistanseracing med GT-biler ligger hans hjerte nærmest. Og det er i denne type bilsportkategori at Norge har hatt størst internasjonal bilsportsuksess de senere årene.

Og når Verstappen denne helgen skal kjøre på Nordsløyfa, så blir det med norske målstokker å overliste. For tyskerne er strenge i sine regler for å få utløst spesiallisensene for denne type billøp, der man må ha såkalt A-gradert «permit» for å få kjøre toppklassen.

Da hjelper det ikke med å ha vunnet Formel 1-verdensmesterskapet de siste fire årene, så Verstappens Nürburgring-debut skjer ikke i hans ønskede Ferrari 296 GT3 som han eier gjennom teamet sitt.

Derfor blir han etter alle solemerker å finne i to forskjellige Porsche Cayman GT4-biler, i alle fall på lørdag. Normalt må to løp gjennomføres før han får den oppgraderte lisensen. For denne løpshelgen kjøres det to separate løp på to dager, og etter det Parc Fermé forstår er det mulig at Verstappen kan klare seg med å fullføre lørdagens løp før han eventuelt kan få kjøre GT3-bilen allerede på søndag.

Sandberg og Krognes

Oskar Sandberg.

Fellesnevneren er uansett at Verstappen uansett får norsk motstand. I GT4-klassen er Nürburgring-spesialist og dobbelt NLS-mester Oskar Sandberg en av de aller beste førerne, og nesbuen får nå også selv måle krefter mot ett av bilsportens mest talentfulle utøvere i nyere tid.

– Det blir veldig spennende. Han kjører en såkalt Permit B-bil, som er bil med litt mindre motor. Det er sånn det er. Så han er i samme klasse og samme resultatliste som oss. Det blir ganske gøy. På fredag er det førermøte han må være på, og et ekstra Porsche-førermøte han må være med på, fordi han er en del av det som alle oss andre, sier Oskar Sandberg til Parc Fermé.

Mesterskapet skiller med andre ord ikke på Jørgen Hattemaker og Kong Salamo, foruten at Verstappens internasjonale lisens kan gi han GT3-muligheten fredag, uten at det foreløpig er bekreftet. Om det skulle skje, så vil han stille på like vilkår som Norges fabrikkfører for Aston Martin, Christian Krognes, som også har med seg den norske bronseføreren Anders Buchardt på samme bil.

Men Verstappen står nemlig ikke på de formelle startlistene enda, men det er ventet at han skal kjøre bil nummer 980 og bil nummer 89 på lørdag - blant annet fordi hans teamkamerat i Verstappen.com-teamet, Christopher Lulham, sitter i disse bilene. Det er bil 980 som konkurrerer i samme klasse som Sandberg, som kjører med startnummer 940 fra Adrenalin Motorsport sammen med Nico Silva og David Griessner.

Dette er bilen som Oskar Sandberg kjører, og det er eksakt modell som det er ventet at Max Verstappen stiller opp i.

Forventer kaos

Sandberg forventer at det kommer til å stå alt annet enn stille rundt den lille bilsportbygda vest i Tyskland denne helgen.

– Det blir nok en del blest, og en del kaos oppe på «Ringen». Det kommer ekstremt mye publikum kun for å se han. Men det gir jo stor blest for resten av gjengen. Jeg har fått ganske mange meldinger at det er kult at vi kjører i samme serie. Vi snakker tross alt om en av verdens raskeste førere og skal kjempe med oss, sier Sandberg.

Han har vært med på å dyrke de norske tradisjonene på bilsportmekkaet i Tyskland, og jobber fortsatt med å lokke flere nordmenn ned til Nürburgring. Kunnskapen om den tyske serien har etterhvert blitt godt forankret, både som følge av Sandbergs suksess i tillegg til Møller Bil Motorsports lange tradisjoner på banen som hel norsk team - og at GT3-proffene Dennis Olsen og Christian Krognes er helt i toppen mot verdens beste fabrikkførere på denne banen.

Likevel tror Sandberg at Verstappens deltakelse blir en øyeåpner utenfor den indre kjerne om hva det innebærer både å delta på Nürburgring, men også prestere her.

– Den normale mannen i gata har ikke skjønt hvor stort NLS er, før man på en måte får sånne personligheter som besøker oss. Han måtte få godkjenning av Red Bull for å få kjøre hos oss. Det sier litt om hvor stort det er, at verdens raskeste racingfører kommer og ønsker å kjøre med oss gærningene på Nürburgring, sier 33-åringen stolt.

Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen har selv kjørt på Nürburgring i 20 år, og kjenner godt til serien som Max Verstappen nå velger å prøve seg i. De konkurrerer ikke i samme klasse til helgen, men at de blir å finne på banen samtidig gjennom helgen er slettes ikke umulig.

– Ganske oppsiktsvekkende

Formel 1-stemmen og NBF-sportssjefen Atle Gulbrandsen er også kjent for sin lange fartstid på Nürburgring sammen med nevnte Møller Bil Motorsport. Og for en som jobber såpass tett på Formel 1, og har dyrket sin karriere på banen og generelle forkjærlighet for dette anlegget, så er det noe ekstraordinært at en profil som Verstappen nå oppsøker deres lekegrind, selv om de blir å konkurrere i forskjellige klasser.

– Enda flere vil få øynene opp for NLS nå som Verstappen skal kjøre, også er det jo ganske oppsiktsvekkende at heller ikke Verstappen får dispensasjon til å få A-permit for å kjøre de raskeste bilene, men at han må gjennom vanlig prosedyre med å kjøre en langsommere bil først, sier Gulbrandsen.

Verstappen tiltrakk seg som kjent mye oppmerksomhet i sommer da han gjorde en GT3-test på banen under dekknavnet «Franz Hermann», og bekreftet også overfor Parc Fermé tidligere i sommer at han har en tydelig motivasjon til å sikte mot GT-verdenen i det lange løp. Sandberg tror Verstappen sikter mer mot GT World Challenge-sfæren, men Gulbrandsen tror uavhengig av Verstappens fremtidige veivalg at NLS nå vil få enda mer internasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet utenfor kjernen.

– Med Verstappen til start, pluss alle de andre profesjonelle førerne og fabrikkteamene som vanligvis deltar, så bør enda flere få opp øynene for hvor bra dette mesterskapet er. Og kanskje man kunne gitt mesterskapet et internasjonalt klingende navn en dag også, sier Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS