
Slik ser Max for seg en framtid som GT3-fører
Når Max Verstappen en dag trekker seg ut av Formel 1-sirkuset, så er det for å prøve nye disipliner i bilsporten - og antakeligvis vil det bli med beinhard norsk motstand.
FORMEL 1: Han har stått sentralt i den høyeste aktiviteten på ryktebørsen for neste års Formel 1-sesong, hvor det er mange tråder som har forsøkt å dra Max Verstappen i en Mercedes-retning og en Red Bull-exit.
Selv har han forsøksvis unngått å kaste noe bensin på bålet verken den ene eller andre retningen, men da Parc Fermé og de andre journalistene møtte Max Verstappen i Red Bulls sofistikerte depotfasiliteter torsdag ettermiddag, så var han klarere enn noen sinne.
– Det har jo vært interessant å følge med. Mange morsomme storyer som har kommet ut av det. Jeg har ikke hatt noe mer å tilføye, men det er på tide å stoppe alle ryktene. For meg er det ganske klart at jeg kommer til å bli. Og de har vært teamets generelle følelse, sier Max Verstappen når han selv direkte bekrefter at han ikke forlater teamet neste år.
Kontrakten hans varer formelt sett ut 2028. Han tenker langsiktig med tanke på teamet sitt.
– Vi har alltid diskutert hva vi skal gjøre med bilen. Hadde jeg ikke vært interessert i å være her, så hadde jeg også sluttet å snakke om disse tingene, konstaterer 27-åringen.

Godt i rute med GT3
Selv om han nå blir i Red Bull inntil videre, så er det liten tvil om at han har andre konkrete planer for sin bilsportframtid. Selv framstår han som et genuint bilsportinteressert hode også utenfor Formel 1-bobla, og i år har han gjort seg mer og mer synlig i GT3-sammenheng.
De siste årene har han hatt flere fingre med i spillet hos andre unge utøvere, og etterhvert både etablert og ekspandert et GT3-apparat tilknyttet hans navn og varemerke. Og det har han en konkret baktanke med utover at han legger til rette for andres karrierer.
– Etter Formel 1, så er det langdistanseracing jeg ønsker mer av. Og den jobben har jeg startet med allerede, med GT3-prosjektet. For meg handler det å lære om det grunnleggende av hva man trenger, for man må også være i et suksessrikt team. Og man må gjøre feil for å bli bedre, sier Verstappen.
Fordi han er såpass spesifikk mot GT3, så kan det bety at Formel 1-sportens store stjerne blant annet må møte norsk motstand som målestokk for sine ambisjoner i denne kategorien. Både Dennis Olsen og Christian Krognes er to som har høy status og regnes for å være i verdenstoppen i denne racingkategorien.
Max " Franz Hermann" Verstappen, Ferrari 296 GT3, Nurburgring, 2025. pic.twitter.com/HQDes290A1
— Demetriou Neto (@NetoDemetriou) July 17, 2025
Forbederer seg tidlig
Det Verstappen har vist av GT3-aktivitet i år, både med Nordsløyfe-treningen hvor han kjørte raskere enn Krognes' etablerte runderekord i en Ferrari 296 GT3, etterfulgt av en lengre test på Spa-Francorchamps i en Aston Martin Vantage GT3, det handler rett og slett om særdeles langsiktige forberedelser.
Og attpåtil har han allerede kastet glans over denne bilsportkategorien da han entret Nürburgring Nordschleife under pseudonymet Franz Hermann, som senere har fått stor oppmerksomhet og vært gjenstand for humor på tvers av kanaler og omtale i F1-sammenheng.
– Jeg foretrekker å begynne tidlig. Når jeg en dag gir meg her, så skal jeg være godt forberedt i GT3, med gode folk rundt meg, slår han fast.
Så får tiden vise når Verstappen realiserer sine GT3-ambisjoner. Den dagen det skjer, så er det slettes ikke umulig at gammel rivalisering kan blomstre igjen, for det var nettopp på tidlig 2010-tallet at en av Verstappens største erkerivaler nettopp var Dennis Olsen.