Oliver Solberg er strålende fornøyd med å ha sikret sin egen fremtid for Toyota.

Oliver Solberg sikter mot verdenstoppen fra start

Oliver Solberg oppfyller en drøm som fulltidsfører for Toyota, og presset som følger med fra sommerens sensasjonelle seier ser han på som en fordel.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: – Det et kult hæ?!

RALLY: – Det et kult hæ?!

Denne uken kom den etterlengtede bekreftelsen for Oliver Solberg. 24-åringen skal neste sesong kjøre full sesong for Toyota i Rally-VMs toppklasse. 

– Jeg visste ingenting før på torsdag på shakedown I Japan at det var klart. Vi har jobbet med det lenge, men det var ingenting som var klart før nå, forteller Oliver Solberg til Parc Fermé. 

Og Toyota er noe spesielt for Oliver. Pappa Petter har selv en historikk med Toyota, og selv som fører for Hyundai og Skoda har det hengt Toyota-plakater på veggen hos Oliver. 

– Jeg syns jo det er kult da. Siden de kom inn i rally i 2017 så er det litt spesielt. Det er et kult merke, det er store stjerner som har kjørt for de og en historie som jeg synes er kult, sier norsk-svensken.

Drømmeteam

Oliver Solberg skal nå bli godt vant til å kjøre denne bilen.

Allerede i 2022 kom debuten i Rally-VMs toppklasse. Den gang var det en Hyundai Oliver fikk kjøre, men det gikk ikke så bra som håpet, og det hele tok slutt midtveis i sesongen. 

Etter en stormende debut for Toyoya i sommerens Rally Estland, som han vant, er Solberg nå klar for sin første fulle sesong med teamet. 

– Det er en drøm jeg har hatt siden jeg var ung, å kjøre WRC, men å kjøre fullt WRC for første gang og ha fabrikkontrakt med Toyota er så stort det blir. 

Toyotas annonsering sier ikke noe mer konkret enn at Solberg kjører for de i 2026, og det kan heller ikke Oliver selv kommentere nærmere. 

– Planen er jo en fremtid. Det er det vi jobber på, men jeg kan ikke si så mye mer enn det. 

Han er dog klar på at han ikke planlegger å gjøre som forgjengeren Kalle Rovanperä, som nå bytter ut rally med baneracing på fulltid. 

– Drømmen min er ikke å gå. Drømmen min er ikke å slutte med rally etter to år. Drømmen min er å kjøre så lenge jeg kan. Det er alt jeg kan i livet mitt, så enkelt er det. Jeg kan ikke så mye annet og jeg har ikke lyst til å kjøre noe annet heller. Jeg liker ikke racing på den måten Kalle Rovanperä liker racing, så jeg kommer aldri til å gjøre den «switchen» der for eksempel, men jeg tror de er litt nervøse for det kanskje, sier Solberg.

Press fra start

Seieren i Estland gjorde sitt for å sikre ungguttens fremtid i den øverste klassen, men det legger også et press på Solberg for å levere fra start. 

Allerede nå har hans teamkamerater Elfyn Evans og Sebastien Ogier uttalt at de tror Solberg kan kjempe om VM-tittelen allerede i 2026. Det er et press Oliver lever godt med. 

– Jeg er ikke der for å bare cruise rundt. Vitsen er jo at du vil kjøre for å være best, det er jo derfor man driver med dette. Jeg tror også jeg gjør det litt lettere for meg selv, for hadde du kommet inn nå og ikke vist om du kan det eller ikke og du må begynne fra «scratch» på en måte. Det presset er for meg mye større en nå, for nå kan jeg jo komme inn og vite at jeg kan gjøre det. 

Oliver Solberg leverte sp til de grader i Rally Estland, og mener det hjelper han på vei inn i tilværelsen som fulltidsfører.

24-åringen mener seieren gir han en annen ro og selvtillit på vei inn i neste fase av karrieren. 

– Jeg har tikka av den boksen, og jeg kan komme inn med mer selvtillit og høyere mål. Jeg føler meg mye mer rolig nå fordi jeg vet at jeg har gjort det. Men nå begynner den harde jobben da, for jeg tror forventingene blir annerledes for hvilket type løp det er. Tilnærmingen er fortsatt å ha en stabil sesong og å lære for fremtiden som Toyota sier. I noen løp kommer jeg inn for å lære, og i noen løp kommer jeg inn for å kunne vinne eller komme topp tre, sier Solberg. 

Forvetningene er ikke de største i forkant av åpningen på asfalt i Rally Monte-Carlo, men på hjemmebane i Sverige er det større håp for ny seierskamp. 

– Jeg går inn for å prøve å vinne jeg. Målet er jo helt klart å vinne et hjemmeløp. Det hadde vært kult. Allerede i 2022 med Hyundaien lå jeg ålreit til før bilen ikke fingerte, så jeg vet jo at det er mulig. Alt må så klart klaffe, og du må finne «feeling», men jeg jobber jo mot å gjøre et godt resultat, slår han fast. 

Årets VM-sesong avsluttes med det nye løpet Rally Saudi-Arabia . Da kjører Solberg igjen i Rally2-bilen, før forberedelsene mot den nye hverdagen etter hvert ruller i gang. 

– Jeg håper å kanskje få noen treningsløp med WRC-bilen på slutten av åtet, kanskje et lokalt løp på asalt, også blir det noe test før jul på snø kanskje.

Parc Fermé kommer tilbake med mer fra vårt eksklusive intervju med Oliver Solberg.

Powered by Labrador CMS