Christian Krognes i sin nye doning på Nürburgring.

Optimistisk etter første test med Aston Martin

Etter åtte år med samme bilmerke har Christian Krognes nå fått smaken på hva en annen fabrikant leverer av konkurransedyktige GT3-doninger.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Selv om bakgrunnen er forskjellig, så er det mye som rimer mellom Dennis Olsen og Christian Krognes hva gjelder internasjonal GT-racing. I 2016 startet Olsen sin karriere med Porsche, og åtte år senere konkurrerer han for første gang i et annet bilmerke.

Christian Krognes.

RACING: Selv om bakgrunnen er forskjellig, så er det mye som rimer mellom Dennis Olsen og Christian Krognes hva gjelder internasjonal GT-racing. I 2016 startet Olsen sin karriere med Porsche, og åtte år senere konkurrerer han for første gang i et annet bilmerke.

Det samme gjelder den litt mer anonyme Christian Krognes, som likevel har vist seg på høyde med både Olsen og andre profesjonelle racerførere på de arenaene han har vist seg fram - fortrinnsvis Nürburgring - i disse årene.

Kortere akselavstand

For BMW-eventyret med Walkenhorst Motorsport startet for ham også i 2016, og nå - åtte år senere - er det Aston Martin som gjelder, dog fortsatt med det samme teamet. Men det er også en helt nyutviklet modell fra farbikanten for året, på lik linje med Olsen og hans Ford-prosjekt.

– Det har vært greit å få dratt av litt ratt rust. Første testen har vært veldig bra. Sånn jevnt over, så føles bilene like. Men Aston Martin-bilen er litt mer «nimble», uten at jeg vet hva det norske ordet er, sier Christian Krognes til Parc Fermé, etter at han nylig har gjort verdifulle runder på Nordsløyfa for første gang i år.

Vi kan oversette det til «kvikk» eller «smidig», og det handler om akselavstanden. Aston Martins ferskeste utgave av Vantage GT3 er kortere sammenliknet med BMW M4-doningen som Krognes har kjørt de siste par årene. Det gir vesentlige forskjeller på noe av kjøreegenskapene.

– Denne her er bedre rundt de små svingene, mens M4en har overtaket på de raske svingene i høy fart, slår han fast.

Sterk allianse på bilen

Hovedmålsetningen er som vanlig å kjempe om totalseieren i det prestisjefylte 24-timersløpet på Nürburgring. Et løp med status helt der oppe på linje med Le Mans og Spa-Francorchamps, og den norske rival Dennis Olsen uttalte nylig til Parc Fermés podkast «Av med hjelmen» at det for ham som fører ligger mer prestisje å vinne på Nürburgring enn på Le Mans.

Krognes er blitt kjent som en rendyrket Nürburgring-ekspert etter mange år i den tyske langdistanseserien, og ambisjonen om 24-timersløpet er lik hvert år - selv om han fortsatt har til gode å vinne dette løpet.

Men med ny bil og nye teamkamerater er han svært optimistisk. For bilen han sitter på er profesjonell tvers igjennom.

– Det blir spennende å se hvor vi kommer når oppsettet har satt seg i den nye bilen. Så er jeg veldig optimistisk med tanke på 24-timersløpet og sjansene, særlig med teamkompisene jeg har, sier 33-åringen.

Gullstatus til besvær

Han deler bil med danskie Nicki Thiim, britiske David Pittard og polske Kuba Giermaziak, tre utøvere med lang fartstid og sterke CVer i internasjonal GT-racing. Men hva Krognes selv gjør etter 24-timersløpet i månedsskiftet mai-juni er ikke helt spikret enda, der han har hatt for vane å kjøre de fleste løpene i langdistanseserien på Nordsløyfa.

At han er høyt ragnert hos FIA er ikke nødvendigvis noen fordel, selv om det ser pent ut på papiret og fører med seg god internasjonal status.

– Vi får se om det blir noe mer, eventelt noe mer i andre serier. Enn så lenge er jeg rangert som gullfører fra FIA, så det utelukker en del løp dessverre, der Pro-bilene allerede er annonsert. Det er lettere å kunne hoppe inn her og der om man er sølvfører. Men kanskje det dukker opp noen muligheter. Vi får ta det som det kommer, sier hamarsingen.

Powered by Labrador CMS