PF-bloggen: Racing-NM – kanskje vår største dårligste samvittighet

Det er mange elementer i norsk bilsport som fortjener enda bedre dekning enn det vi er i stand til. Norgesmesterskapet i baneracing troner kanskje øverst der.

Publisert

De siste helgene har det skjedd ekstremt mye på bilsportfronten. Og barmarkssesongen er virkelig full fart på vei inn i kalenderen. Og godt er det at det er begrenset hvor mye koronaviruset nå klarer å hindre klubber, arrangører, frivillige og utøvere til å stille opp på billøp, for i løpet av en treukersperiode nå, så vil vi ha gjennomført løp i de tre store mesterskapene i norsk bilsport; rally, rallycross og racing.

(Foto: Johan Marius Svingen / Racing-NM)

De siste helgene har det skjedd ekstremt mye på bilsportfronten. Og barmarkssesongen er virkelig full fart på vei inn i kalenderen. Og godt er det at det er begrenset hvor mye koronaviruset nå klarer å hindre klubber, arrangører, frivillige og utøvere til å stille opp på billøp, for i løpet av en treukersperiode nå, så vil vi ha gjennomført løp i de tre store mesterskapene i norsk bilsport; rally, rallycross og racing.

Jeg vil benytte litt spalteplass med å komme med først og fremst en hyllest til sistnevnte gren, dernest en slags - tja, om ikke unnskyldning - så i alle fall en klar konstatering at dette ikke er noe vi som redaksjon har klart å dekke godt nok utifra hva man fortjener. Racing-NM er kanskje en av de mest undervurderte mesterskapene vi har i Norge. På Rudskogen denne helgen, i forbindelse med Asfalt Supercars og den andre NM-runden i racing, så stilte over 200 biler opp - nærmere bestemt 214 om jeg ikke har telt helt galt på listene. Det er svært, svært få andre grener, løp og mesterskap som samler så mange i norsk bilsport som dette.

Og mens dette foregikk fredag, lørdag og søndag, så drev undertegnede og snekret bod og tilbygg til huset hjemme. Alt annet enn en god prioritering for bilsporten, men for undertegnede en viktig prioritering av hensyn til både eget arbeidspress og tidsbruken på hjemmebane. Men det er altså realiteten per i dag ut ifra hva vi rekker over. Skal undertegnede kaste vekk alle prioriteringer på hjemmebane, så vil dette gå enda hardere utover Parc Fermé til slutt. I denne konteksten er derfor Racing-NM et kroneksempel på hva vi bør ha ressurser til å være tilstede på, for å plukke opp historier og hendelser og skape omtale som er til stor gunst for både aktive deltakere, arrangører og publikum som er interessert og kan la seg inspirere av de som deltar.

I norsk racing er nemlig spekteret ekstremt vidt fra topp til bredde. Målt i kilometerpris er racingen kanskje den rimeligste bilsporten vi har, og terskelen synes å være vesentlig lavere enn flere andre bilsportgrener både for å skaffe seg råd til bil og vedlikeholde en bil. Spesielt GT5-klassen som jeg har uttrykt stor begeistring for tidligere, der saken om Team 206 er ett av flere eksempler på hvordan det legges tilrette for en vesentlig enkel inngang til å utøve bilsport på en trygg og morsom måte. Dette er altså bare et lite kronestykke i et eldorado av saker og historier vi ønsker å fange opp, og i så måte burde fanget opp. Sakene fanges best opp være å være til stede, og vi håper selvfølgelig å komme i bedre posisjon til det i overskuelig framtid.

Simen Næss Hagen, daglig leder og ansvarlig redaktør for Parc Fermé. (Foto: Parc Fermé)

Det er også verdt å poengtere at det var Racing-NM og racingseksjonen i fjor som banet koronaveien for resten av arrangørene i Norge. Dette ble også belønnet med Eugen-prisen for å finne snarlige og raske løsninger på å avvikle billøp under strenge restriksjoner som både lokale og nasjonale myndigheter kunne være med på.

I en uformell Insta-story i fjor fikk også Racing-NM skryt for kanskje den beste digitale infrastrukturen, blant annet via deres egne nettsider som i våre øyne vel er det eneste velfungerende nettstedet med hensyn til eget arrangement. Samtidig har vi lenge ment at Norges Bilsportforbund med fordel kunne lagt enda mer i sin infrastruktur rundt kommunikasjonsbiten til sine mesterskap, spesielt disse «tre store» som vi har nevnt, hvor rally og rallycross kunne hentet mye fra racingen.

Når dette er sagt har vi også utfordret racingseksjonen på forvirringen rundt GT-begrepet på sine standardbil-klasser, da det er de færreste av bilene i spesielt de mindre klassene som er GT-biler å regne - samtidig som en internasjonal GT3- eller GT4-modell må klasses i større klasser enn betegnelsen de selv har med i bagasjen. Denne utfordringen står jeg fortsatt ved, og jeg håper de etterhvert klarer å komme fram til mer logiske klassebegreper - selv om dette selvfølgelig er en utfordring.

Og selv om infrastrukturen er god på deres nettsider, så er det alltid et ekstra lite bryderi å bli sendt over til flere ulike eksterne plattformer med tanke på for eksempel startlister, tidsskjemaer og resultatservice - i stedet for å ha dette direkte integrert i sin egen nettside (akkurat der er NMK-systemet som brukes av flere arrangører i rally hakket bedre).

Men, siste avsnitt er bare flisespikkerier og vil uansett ikke ha den største betydningen dersom Parc Fermé kan bli enda bedre til å prioritere og dekke dette. Det er i alle fall en upløyd mark for oss foreløpig, da vi vet at rallyen og rallycrossen har sterk interesse blant våre lesere og abonnenter. Så skal vi kanskje slutte å undervurdere racingen for mye.

Om vi får overlevd det siste koronakrampetaket nå som nesten har klart å ta livet av selskapet gjennom det siste året, så er drømmen at vi har såpass ressurser og kapasitet at vi klarer å øke dekningen og historiefortellingen bedre framover. Det vil være til fordel får både de aktive og til lesere og abonnenter.

I mellomtiden, gratulerer så mye med stor deltakelse, flotte arrangementer og en ekstra gratulasjon til helgens vinnere og pallsankere i de ulike klassene som norsk racing byr på (se link for resultater).

Powered by Labrador CMS