Racingen var egentlig lagt på is – så fikk Theodor telefonen fra USA som kan berge hele karrieren

Kontrasten ble stor for Theodor Olsen, som fra den ene dagen stod og mekket biler til plutselig å stå side om side med flere verdensstjerner i internasjonal racing.

Publisert

Han hadde en lovende utvikling på karrieren sin Theodor Olsen, som i ulike doninger har vist svært god fart ute på banen. I 2017 overbeviste han også såpass at han gikk hen og vant Bilsporttalentet, Norges mest prestisjefylte konkurranse for unge talenter, hvor pengepremien ofte har vært alfa og omega for å fortsette karrieren.

Theodor Olsen, her omkranset av sine teamkamerater i Dawson Racing, Ben Delvin og Dom Cicero. (Foto: Dawson Racing)

Han hadde en lovende utvikling på karrieren sin Theodor Olsen, som i ulike doninger har vist svært god fart ute på banen. I 2017 overbeviste han også såpass at han gikk hen og vant Bilsporttalentet, Norges mest prestisjefylte konkurranse for unge talenter, hvor pengepremien ofte har vært alfa og omega for å fortsette karrieren.

Olsen så tidlig mot USA og fikk et godt innpass i ett av flere etablerte team der borte, men samarbeidet med Dawson Racing medførte etterhvert likevel mindre kjøring enn ventet. Og plutselig var det stopp, bare kort tid etter at han hadde fått prøvd en LMP3-bil på Daytona i 2018.

– Jeg har alltid hatt troen på teamet, selv om det ikke alltid har gått like bra. Men jeg skjønte nå at denne gangen skulle det bli kjøring, sier Theodor Olsen til Parc Fermé.

Storstilt sekstimersløp

Theodor Olsen. (Foto: Dawson Racing)

Siden har vi hørt veldig lite fra 21-åringen, som altså var den neste unge nordmannen på vei opp og fram i baneracingen. I fjor gjorde han et par innhopp i Seven Racing her i Norge, men det er alltid i USA han har sett mot. Og således ventet på nye telefoner fra.

Tålmodigheten betalte seg. For ikke mange ukene siden kom telefonen fra nettopp Dawson-teamet. Nå hadde de en løsning på plass. Og de ville ha med seg Theodor. Så lenge han kunne dekke egne reisekostnader over dammen, så ordnet teamet resten.

– Vi har hele tiden holdt kontakten og de har alltid vist interesse for meg. Men vi er avhengige av mer midler om vi skal kunne fullføre sesongen. Så både teamet og jeg jobber sammen nå for å skaffe sponsorer via både Norge og USA, sier Olsen.

En ting er da å få en telefon fra et apparat som ikke har glemt deg, til tross for at det har gått tre år siden de sist møttes. Noe annet er det å få dekket hele kjøringen, bli prioritert til å sette kvalifiseringstiden, som forøvrig endte med en femtetid i LMP3-klassen - men attpåtil på en internasjonal arena hvor konkurrenter både i sin egen klasse og i de andre klassene er topp anerkjente førere med svært lukrative CVer.

For det var altså sekstimersløpet på Watkins Glen vi snakker om, ett av de større enkeltløpene i det amerikanske IMSA-mesterskapet, i klasse med storheter som 24-timersløpet på Daytona, 12-timersløpet på Sebring og Petit Le Mans på Road Atlanta.

I toppklassen DPi, som ikke er veldig langt unna det vi kjenner som LMP1 i Langdistanse-VM, så er det tidligere Formel 1-profiler som Kevin Magnussen, Kamui Kobayashi, Sebastien Bourdais, Alexander Rossi og Felipe Nasr, i tillegg til andre profilerte navn i både Indycar og andre serier.

Fra sist til andreplass

I sin egen klasse kjørte han mot intet mindre enn profiler som Marco Andretti og Jeroen Bleekemolen. Og Olsen legger ikke skjul på at det gjorde noe ekstra å bli kastet inn i et løp som dette.

– Det var jo utrolig stort å komme inn her. Og de andre bilene, spesielt i DPi, de går altså så utrolig mye fortere ass. De kommer så jævlig fort de. Magnussen kom vel forbi meg to ganger opp S-svingene, og det var bare helt drøyt. Da var det bare å gi plass, for han bremser ikke akkurat, sier Olsen.

Han innrømmer at det tok sin tid å komme inn i det igjen. Denne LMP3-bilen fra Ligier hadde han altså minimalt med setetid i fra før, selv om han kjente til selve banen godt - både fra et tidligere Radical-løp i tillegg til hundrevis av timer med trening og forberedelser på simracing.

Theodor Olsen. (Foto: Dawson Racing)

Men han fikk tillit på kvalifiseringen, og hadde også kjørt seg opp enormt i feltet. De startet fra pit grunnet en straff for at bensin-rigget for pitstoppene ikke var klar til start, men i løpet av sine to stint på i underkant av to timer, så hadde han kjørt bilen opp til andreplass. Nye tekniske problemer utover i løpet med de to andre førerne, Dom Cicero og Ben Delvin, sendte dem ned til sjetteplass i klassen til slutt.

– Følelsen var helt nydelig jo mer jeg fikk kjørt. Jeg var raskest på bilen og fikk hele tiden satt nye personlige bestetider. Så hele løpet ble svært viktig trening for min del. Jeg jeg var ikke helt inne i det i starten, heller ikke til kvalifiseringen, så jeg måtte bare «gønne» på ut på kvaliken, sier Olsen om sin egen innsats.

– Hva betyr det for deg å få en restart på karrieren på denne IMSA-arenaen?

– Dette tror jeg er veldig viktig. Det er så mange store navn rundt her i denne serien, og ikke minst veldig mange som ser på. Det kom jo masse fans og fulgte med nå også, siden de har åpnet alt her borte nå. Men får vi tak i de midlene vi er avhengig nå, så har vi tenkt å kjøre resten av sesongen. Det kommer flere møter med flere interesserte framover, sier Olsen.  

Powered by Labrador CMS