Skjermbilde fra streamingen til Team Redlines Twitch-kanal under det virtuelle 24-timersløpet på Nürburgring, med Max Verstappen og norske Ole Steinbråten nede til venstre i bilde - i hver sin virtuelle BMW M4 GT3 - og begge på hver sin pallplass i den øverste rangerte pulja med verdens beste simracere.

Slik avslører Ole detaljene bak Verstappens simracingstunt under Formel 1-helgen

Over én million unike brukere var innom da Max Verstappen ladet opp til Formel 1-seier, sammen med sin norske teamkamerat Ole Steinbråten i ett av årets største virtuelle 24-timersløp.

Publisert

FORMEL 1/SIMRACING: Det ble spekulert i om Max Verstappen kom til å stille til start i det virtuelle 24-timersløpet på Nürburgring ettersom løpshelgen til Emilia Romagna Grand Prix på Imola kolliderte med 24-timeren.

Ole Steinbråten.

FORMEL 1/SIMRACING: Det ble spekulert i om Max Verstappen kom til å stille til start i det virtuelle 24-timersløpet på Nürburgring ettersom løpshelgen til Emilia Romagna Grand Prix på Imola kolliderte med 24-timeren.

Dog lever den nederlandske Formel 1-verdensmesteren etter Ole Brumm-mottoet «ja takk, begge deler», og enden på visa ble en dobbeltseier; først i 24-timersløpet sammen med sitt e-sport-lag «Team Redline», etterfulgt av sin 59. Grand Prix-seier i Formel 1, der han knepent slo Lando Norris etter en intens sluttspurt.

Ingen førerfeil

Verstappens e-sport-lag stilte med to biler, og norske Ole Steinbråten var én av fire på søsterbilen. Og gjennom store deler av løpet hadde de to av pallplassene godt innenfor rekkevidde; Verstappens bil i ledelse og Steinbråten og co. på en tredjeplass.

Dette resultatet stod seg også helt inn.

– Jeg er veldig fornøyd med egen innsats. Pacen var veldig solid hele veien, jeg var effektiv gjennom trafikken og hadde ingen førerfeil. Alt i alt helt super kjøring, oppsummerer Steinbråten sin egen kjøring overfor Parc Fermé.

Max Verstappen i føringen, med Ole Steinbråten hakk i hel, fra et skjermbilde fra den virtuelle utgaven av Nürburgring Nordschleife.

22-åringen fra Hallingdal ble den første norske mesteren i et NBF-sanksjonert virtuelt mesterskap under Bilsport Online Racing Cup, som var forløperen til det som ble NM-runder i SimRacing Grand Prix. Den gang 16 år, med en premie der han vant kjøring med en Shortcar i virkeligheten.

Nå har den tidligere aktive svømmeren gjort simracing til sitt levebrød, med Max Verstappen som både teamkompis og på mange måter arbeidsgiver. Og det er ikke til å komme utenom at det er Formel 1-stjerna som genererer mye av oppmerksomheten som Steinbråten og hans andre teamkompiser får.

Én million seere

Spesielt når det er snakk om ett av de største løpene på iRacing-plattformen, og attpåtil i kollisjon med et Formel 1-løp. Det ble også fra flere hold sådd tvil om Verstappen i det hele tatt kom til å stille opp, både for å rette fokuset kun mot F1-helgen - og hvorvidt det ville bli satt opp en optimal nok simulator for ham i Formel 1-paddocken.

Med en av teamets sponsorer fikk de rigget en fullverdig kvalitetsoppsett som Verstappen var komfortabel i, i «motorhome»-fasiliteten til Red Bull på Imola.

– Det har vært vanvittig fokus ovenfor teamet denne helgen. Det å kombinere en ekte Formel 1 løpshelg med et 24-timers e-sport-løp er nok noe ingen hadde sett for seg var mulig. Vi streamet løpet på Team Redline sin Twitch-kanal, og hadde over en million unike seere gjennom løpet, forteller Steinbråten.

Selv om nederlenderen blir en kommersiell lederstjerne i teamet, så er det også liten tvil om at han også tilhører verdenstoppen innenfor simracing. Og han har aldri lagt skjul på at dette er en hobby han legger mye tid i mellom Formel 1-slagene.

Og det syntes også på treningstimene i forkant. For Verstappen var absolutt dedikert til å stille opp i 24-timeren.

– Max er alltid veldig dedikert uansett hva han gjør. Han har vært tidligst av oss opp på morningen og fått trent veldig bra til løpet. Vi begynner også treningen gjerne en måned i forveien. Så man legger inn timene litt sånn det passer best for hver fører, sier Ole.

Minstekravet for at bilen skulle få godkjent resultat er to timer når en bil bestod av fire førere. Verstappen rundet til slutt rundt fem av timene, tre på lørdagskvelden og to på søndagsmorgenen. Bilen hans endte altså opp med seier, mens Steinbråten som nevnt ble nummer tre.

Ole Steinbråten er en av verdens beste bak et ratt uten G-krefter, men han innrømmer at virkelighetens bilsport er noe han gjerne søker etter.

Drømmer om virkeligheten

Samtidig har Verstappen tidligere signalisert at han har et mål om å hjelpe utøvere fra den virtuelle verden over i en rekke biler. Allerede eier han flere ulike GT3-biler gjennom sitt Verstappen.com-prosjekt, som er en tett partner av Team Redline.

Og selv om Steinbråten nå lever av simracing, så legger han heller ikke skjul på at han drømmer om mer kjøring i den virkelige verden.

– Målet er selvfølgelig at e-sport-satsingen skal gi noen åpninger til ekte racing etterhvert. Om det er via Verstappen.com Racing eller utenom må man bare se hva som er mulig. Jeg jobber i hvert fall målrettet og dedikert hver dag for å øke denne sjansen, sier 22-åringen.

– Så - hvordan er det egentlig å være på lag med en som Max?

– Det å være teamkompis med Max er helt fantastisk. Han er en utrolig kul person å jobbe sammen med og vi kommer veldig godt overens. Jeg ser generelt på Max som en veldig god kompis, sier hallingdølen stolt.

Powered by Labrador CMS