Haugers team har et ess i ermet:
– Den beste i IndyCar
Dennis Hauger og Andrettis tekniske støtte er viktig for Dale Coyne Racing, men glem ikke ingeniør Michael Cannon.
INDYCAR: Kommende IndyCar-sesong blir den første i historien med en norsk fører. Indy NXT-mester Dennis Hauger får sjansen for teamet Dale Coyne Racing med solid støtte fra Andretti.
Å rulle inn i et av de mindre teamene på griden pekes på som et riktig valg for Hauger, som fortsatt har tette bånd til nevnte Andretti.
– Jeg tror det er perfekt. Dale Coyne har lansert så utrolig mange karrierer i IndyCar. Alex Palou hadde for eksempel sin første sesong med Dale Coyne. Teamet har blitt kjent som en sånn giant killer, for de har ikke det største budsjettet, men de har tre ting, sier IndyCar-ekspert Anders Krohn til Parc Fermé
Viktig ingeniør
Hauger skal på ingen måte kjøre for et toppteam, men skal vi tro Anders Krohn kan det likevel bli suksess i 2026. Han peker på tre sentraler årsaker til hvorfor han har stor tro på at Hauger vil lykkes hos Dale Coyne Racing.
– Du har for det første Dale Coyne som er en fighter og som er en skikkelig underdog spirit som jeg elsker å følge med på, forteller han om den velkjente teameieren.
Ikke minst peker Krohn på en nøkkelspiller internt. Michael Cannon pleier å lykkes hvor enn han drar.
– For det andre så fikk de i fjor med seg en ingeniør som heter Michael Cannon. Han er ansett som den beste ingeniøren i IndyCar-depoet. Ingen andre har hatt mer suksess enn det han har hatt som individ, og om du følger hans spor så finner du suksess. Han var for eksempel med Chip Ganassi når de var i en liten slump og fikk de til å være vinnere igjen, han var i Andretti og fikk de opp på et høyt nivå og når han kom inn i Dale Coyne igjen så du at resultatene i andre halvdel av sesongen på Rinus Veekays bil gikk riktig vei, sier Krohn.
I tillegg blir det tekniske samarbeidet med Andretti viktig. I IndyCar er det dog begrenset hvilke komponenter du kan gjøre noe med.
– For det tredje har den tekniske alliansen med Andretti mye å si. Det kommer til i stor grad til å være en Andretti-bil Dennis kjører. Også er det sånn at i IndyCar er det veldig lite du kan gjøre med tekniske komponenter, men med dempere har du full frihet, og Andretti har et av de meste programmene for det i serien.
Hauger er nå tilbake igjen i Norge, og avventer om det blir en tur tilbake til USA for en ovaltest i løpet av november. Den offisielle testingen ruller i gang i februar før sesongen starter i mars.
– Jeg tror han må ha med seg samme innstilling som han hadde til Indy NXT-sesongen. Han må ha åpne øyne og være ydmyk og ta til seg så mye som overhodet mulig. Det er en veldig annerledes bil som gjør at den må kjøres på en litt annen måte. Alex Palou er sensitiv i sin kjørestil, og det er en stor del av hvorfor han er så effektiv, så Dennis må være tilpasningsdyktig, avslutter Krohn.