
Slik er det nye kartleserlivet
I år vil han ikke forplikte seg. Torstein Eriksen ønsker å gjøre akkurat som han selv vil.
RALLY: Du har kanskje lagt merke til mer sporadisk deltakelse fra Norges mest kanskje profilerte kartleser om dagen, nemlig Torstein Eriksen. De siste årene som fast inventar for Andreas Mikkelsen, fram til helt nylig den trofaste potetsekken i høyrestolen til barndomskompis Frank Tore Larsen - samtidig som hans internasjonale grunnlagt ble lagt gjennom mange år med Mads Østberg som hovedpilot.
Men Mikkelsens karriere er på vent til nye muligheter dukker opp, og så langt har ikke den Monaco-bosatte Oslo-mannen kjørt et eneste løp. Og etter det som var et ikke helt udramatisk brudd med Østberg etter 2021-sesongen, til fordel for nettopp Mikkelsen, har de i år funnet tilbake til hverandre igjen.
– Man vokser jo fra ting. Alle vokser, og det gjelder jo alt her i livet, sa Torstein Eriksen til Parc Fermé tidligere i år angående exiten med Østberg for 3,5 år siden.
17 sesonger
I år har de rukket å kjøre tre løp sammen, deriblant tok de en solid andreplass under EM-runden i Ungarn, og til helgens EM-runde i Roma i Italia så er Torstein tilbake igjen hos Mads. I utgangspunktet skulle svenske Lucas Karlsson kjøre flere av løpene utover sesongen, men på grunn av sykdom har han nå vært nødt til å ta en pause, opplyser Østberg til Parc Fermé.

Eriksen er uansett tilbake nå til Roma, men før denne sesongen har 35-åringen fra Hokksund gjort det klart for seg selv at han skal tillate seg mer ro og fri enn hva de siste 16-17 årene har krevd fra hans lidenskap.
– Ettersom det ikke ble noe Rally1 i år, så begynte jeg å tenke at det er en god mulighet til å ta et slags pause- og tenkeår. Det høres sikkert brutalt ut, men det er ikke noe annet enn at man noen ganger tenker at det er andre ting som er gøy her i livet og også fanger interessen. Dette er den 17. sesongen min, de første 11 var jo hobby, men de seks siste har vært full jobb, sier Torstein Eriksen til Parc Fermé.
– Trengte en pustepause
Han er en fyr med mange jern i ilden. Utenom selve kartlesingen og det som kreves av ham både i og utenfor rallybilen, så trives også med å bedrive coaching, han har i år forsøkt seg med noteproduksjon for norske rallyarrangører - og han er naturens mann som trives både på sykkelsetet og med skiene under beina.
– I og med at det er et tenke- og pauseår, så er det enkeltoppdrag jeg tar på meg i år. Som jeg jo er åpen for, men jeg skal kjenne litt på hva det gir i år. Men de vet hva de får, og når jeg setter meg i rallybilen så leverer jeg jobben.
Han er fortsatt motivert til å lese for Mikkelsen, men ønsker at det skal komme noe konkret og som er motiverende. Per nå har det vært flytende og usikkert, selv om Mikkelsen har vært klar på at han skal holde seg varm i trøya, ikke minst med håp om fortsatt å være attraktiv ved et regelskifte i Rally-VM.
Og selv om Eriksen aldri har gjort seg rik på å være kartleser, så har hans utvikling i bransjen også begynt å hjelpe litt mer økonomisk enn det var helt i starten. Hadde det fortsatt vært bunnskrapt i egen lommebok og en kamp for eget livsopphold, så hadde tankesettet fortsatt vært som før.
– Hadde jeg trengt hver eneste krone, så hadde jeg nok sittet i en rallybil hele tiden nå. Men jeg trenger rett og slett en pustepause. Fra koronaen kom i 2020, så har det ikke vært pustet mye. Hele 2020 og 2021 med Mads, også har det vært ålreite, men bestemte år og hektiske program først i Rally2 med Andreas også Rally1 i fjor med det presset som var der. Heller ikke der har det vært mye pustepauser. Så det har vært fem ganske harde sesonger, innrømmer Torstein.

Viktig VM-jobb for Hyundai
Han setter dog stor pris på at han fortsatt framstår attraktiv, samtidig som hans to rallykompanjonger også har uttrykt forståelse for hans ønsker og prioriteringer i år. For det er egentlig tre likeverdige som alle må klaffe for at han takker ja til et løp.
– Alle beslutninger jeg tar i år er kun enkeltoppdrag, og da er det basert på lysten, programmet og lønnen, slår han fast.
Utenom kartleseringen og de andre ovennevnte aktivitetene, så har han fortsatt én viktig fot innenfor det aller helligste i rallyverden. For han har mange års erfaring som værobservatør, såkalt «weather crew», tidligere for M-Sport, og nå for Hyundai. Dette er et arbeidsforhold han fortsatt opperettholder.
Om det så også går på bekostning av et annet lukrativt kartleseroppdrag.
– Selv om det ikke er kartlesing, så er det en heftig VM-jobb. Og litt kontinutitet det er viktig. Hvis jeg skal jeg være sikra å ha den jobben i en del løp utover sommer og høst... for å legge til angående det å takke ja til jobber; så fort jeg har takket ja til en jobb jeg ønsker, så er den bekreftet. Dukker det opp noe annet etterpå som jeg gjerne skulle gjort, så er det for sent.
– Det er første jobb til mølla, om det er rett uttrykk. Den er et artig uttrykk det. Det er min taktikk i år, det. Den er fin den! Første jobb til mølla.
Følg helgens EM-runde i Italia i vår oppslagstavle - og se alle sendetider i vår helgeplanlegger!