Johan Kristoffersson og Ole Christian Veiby fra Höljes i fjor. Den foreløpige siste VM-runden som ble kjørt med de avanserte, elektriske rallycrossbilene. Etter et halvt års etterforskning får bilene grønt lys, og promotoren freder helgen hvor Höljes pleier å arrangere sin VM-runde.
Johan Kristoffersson og Ole Christian Veiby fra Höljes i fjor. Den foreløpige siste VM-runden som ble kjørt med de avanserte, elektriske rallycrossbilene. Etter et halvt års etterforskning får bilene grønt lys, og promotoren freder helgen hvor Höljes pleier å arrangere sin VM-runde.

Slik er status i Rallycross-VM etter langvarig stillhet

Lite har skjedd etter VM-finalen i Hong Kong. Nå letter mesterskapet på sløret overfor Parc Fermé.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Denne helgen går den tradisjonelle Autosport International-messa i Birmingham av staben, og for fjerde gang er Parc Fermé på plass til sted også mange nordmenn pleier å ta turen til. Men selv om det ikke er norske profiler i de største rampelysene på programmet for helgem, så er det likevel mye å lære når kjernen samles til Europas største messe for bilsport.

RALLYCROSS: Denne helgen går den tradisjonelle Autosport International-messa i Birmingham av staben, og for fjerde gang er Parc Fermé på plass til sted også mange nordmenn pleier å ta turen til. Men selv om det ikke er norske profiler i de største rampelysene på programmet for helgem, så er det likevel mye å lære når kjernen samles til Europas største messe for bilsport.

Her møtte vi blant annet på en av de som jobber tettest på Rallycross-VM, men vedkommende ønsker ikke navn og bildet gjengitt på nåværende tidspunkt grunnet kontraktstatusen. Og etter flere måneders stillhet med lite informasjon og oversikt over hvordan 2024 kommer til å bli, så kunne vedkommende overfor Parc Fermé lette på sløret om hvordan de ligger an.

– Kalenderen bør være klar innen et par uker, sier talspersonen til Parc Fermé.

– Alle andre terminlister er klare. Hvorfor har det drøyd så lenge hos dere?

– Det har vært mye jobb, og mange bevgelser i bakgrunn med mange skisser. Vi prøver å få alt til å passe. Å få de rette banene til de riktige datoene, uten at det blir for mange kollisjoner med andre store mesterskap. Men kollisjoner er uansett ikke til å unngå. Så vi prøver å få alt på plass, og vi nærmer oss, sier han.

Et annet usikkerhetsmoment har vært selve elbilene i toppklassen som ble umiddelbart bannlyst for grundig etterforskning etter at Special ONE Racing mistet begge sine Lancia-biler i den forferdelige brannen på Lydden Hill i fjor sommer.

Elbilene kommer tilbake

Siden den gang har ikke bilene gått en meter i løp, og mesterskapet ble fullført med RX2e-bilene. Siden Lydden Hill har det vært mangel på informasjon og oppdateringer om framdriften.

– Fram til brannen i fjor, så begynte ting å snu. Det ble mer gradvis mer og mer positivitet rundt dette, så et var utrolig synd at dette skjedde og all negativitet siden. Men før det så hadde vi momentum, og folk begynte å akseptere det. Racingen var god, og racingen vil fortsette å være god, men det er også mye å lære av dette.

– Hva har dere lært? Hva var årsaken bak brannen?

– Jeg tror de har lokalisert årsaken, men vi kan ikke si noe mer om det nå. Men en rapport vil komme, slår han fast.

Likevel han kan slå fast: 

– Bilene er tilbake igjen i år. Det kan jeg bekrefte.

Freder juli-helgen til Höljes

Og tilbake til terminlisten; den er fortsatt under bearbeidelse, og derfor er det lite talspersonen kan si omfang av antall løp, og når og hvor.

Én ting kan han bekrefte:

– Höljes får beholde helgen sin, den første helgen i juli. Det er deres helg, og den går vi ikke bort fra.

– Hva med Norge?

– Jeg vet faktisk ikke betingelsene for de andre enda. Men Höljes ser veldig bra ut.

– Blir det flere ikke-europeiske løp?

– Det er en plan å ha en god miks igjen. Hvor mange vet jeg ikke. Men det blir noen langreiser, ja, sier han.

Powered by Labrador CMS