Fredrik Ågedal har gått fra å bry seg mest om egen løpsbil til å bli mannen hans tidligere konkurrenter ser til for hjelp.

Fra gullgrossist til bilbygger:

Slik har rallycrossen blitt hans levebrød

I forkant av løpshelgen på hjemmebane er det nok å gjøre for Fredrik Ågedal, selv om han ikke lenger kjører selv. Nå lever han av å bygge opp og drifte andres biler.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS:  Årets startfelt i Rallycross-NM er fylt opp med meriterte førere, men noen står også på sidelinjen. Sørlendingen Fredrik Ågedal er en av de med sine åtte NM-gull. 

RALLYCROSS:  Årets startfelt i Rallycross-NM er fylt opp med meriterte førere, men noen står også på sidelinjen. Sørlendingen Fredrik Ågedal er en av de med sine åtte NM-gull. 

Siden 2022 har han ikke vært å se i løp, men han er på ingen måte ute av miljøet av den grunn. 29-åringen har nå gått over til å bygge opp og drifte bilene for sine tidligere konkurrenter. 

– Jeg begynte med en dag i uken, også var jeg innleid til et vanlig bilverksted de andre dagene. Så tok det av med en gang, og det ble hver kveld. Så da ble det raskt hundre prosent og vel så det i eget verksted, forteller Fredrik Ågedal til Parc Fermé.

Rallycross-NM ruller videre på Konsmo denne helgen. Se alt på Direktesport.no!

Store prosjekter

Ågedal står totalt med åtte NM-gull, og kunne absolutt vært med å prege NM som fører. Nå bygger han heller opp og drifter bilene til flere av førerne som ville vært hans tøffeste konkurrenter. 

Per nå er det hovedsakelig rallycross-biler som gjelder, men han bidrar også innenfor både crosskart og rally. Både i og utenfor sesong jobber han på større prosjekter ved siden av å bistå med drifting av flere løpsbiler. 

Fredrik Ågedal i duell med Emil Sivesind.

Et av de største prosjektene fra den siste tiden er Sivert Svardals nye Polo. 

– Der har alt blitt gjort fra helt tomt skall til helt startklar bil. Han kom rett herfra da han reiste til Hell, så det var en stor og kul jobb, forteller Ågedal, som viser til at en sånn jobb tar rundt 600 timer. 

Da er det gledelig å se at maskineriet fungerer som det skal. 

– Fra fleste gang han satt seg inn i den bilen og kjørte var det bare et stort smil. Det har fungert veldig bra, og han er en veldig god fører. Han har ikke kjørt bakhjulstrekk på mange år, så når han setter seg inn og gjør det såpass bra men også har mer å gå på kan det bli veldig veldig bra. 

I NM-åpningen ble Svardal nummer tre bak Andreas Bakkerud og Thomas Bryntesson i «store super» klasse 4. Bakkeruds bil har også vært innom Ågedals verksted. 

– Etter Hell bygde jeg om hele forstillingsgeometrien på Bakkerud sin bil, så det var litt kult. Det begynte med at vi var der oppe på Hell og gjorde om så godt vi kunne med det som var, og da kjente jo Andreas nesten ikke igjen bilen dagen etterpå. Også kom Andreas ned her tirsdagen etter Hell, og hadde en nokså saftig ombygging. Han kjørte en test på Konsmo etterpå og merket stor forskjell.

Comeback?

Fredrik Ågedal og kona Andrea Mariell Barsgård fra da Ågedal fortsatt kjørte selv. I dag er det bilbygging og mer tid til familien som gjelder.

Fredrik har som nevnt en imponerende merittliste fra egen karriere, og kunne kjørt i NM selv. Når han likevel har valgt å prioritere familie og jobb er han takknemlig for å fortsatt være så involvert i sporten. 

– Siden jeg sluttet å kjøre selv med tanke på familie, to barn, økonomi og alt så vil jeg likevel være med i det. Jeg har en enorm interesse for det, sier han. 

– Man blir jo involvert på en litt annen måte, og jeg var jo med og skrudde for Lindefjell og Svardal på Hell. Jeg er nesten like spent som når jeg kjører selv, fortsetter Ågedal. 

Kriblingen etter å kjøre selv har dog ikke gitt seg, men per nå er det rett og slett for mange som vil benytte Ågedals tjenester til at det lar seg gjøre.

– Det kribler jo veldig, og jeg har vært veldig nærme flere ganger. Men sånn som det er nå så blir det gjerne 70-80 timer i uka, og da er det ikke tid til å bygge noe selv. Også vet jeg at jeg hopper på store prosjekter i vinter, så det er ikke mulig nå. Også er det kostbart, for jeg vil jo selvfølgelig bygge med de beste delene sånn som jeg gjør til mine kunder, og da er det halvannen million bare i kostnader. Nå må jeg prøve å tenke at firmaet er i startgropa og avvente litt, men jeg har absolutt veldig lyst til å kjøre selv ja. 

Rallycross-NM ruller videre på Konsmo denne helgen. Se alt på Direktesport.no!

Powered by Labrador CMS