Forberedelsene til Dennis Haugers debutsesong i IndyCar er godt i gang.

Slik jobber Hauger og Dale Coyne Racing for å lykkes på ovalbaner

Dennis Hauger og Dale Coyne Racing har en stor utfordring foran seg når det kommer til ovalbaner, men sammen med Andretti tar de viktige steg i riktig retning.

Publisert

INDYCAR: Det er tid til en periode hjemme i Norge nå for Dennis Hauger med fysisk trening og andre gjøremål, men over nyttår blir det hektisk med forberedelser i USA frem mot IndyCar-debuten. 

INDYCAR: Det er tid til en periode hjemme i Norge nå for Dennis Hauger med fysisk trening og andre gjøremål, men over nyttår blir det hektisk med forberedelser i USA frem mot IndyCar-debuten. 

Hauger har allerede testet Dale Coyne-bilen flere ganger, og ikke minst på ovalbanen i Nashville. Kjøring på oval er ikke bare det mest ukjente for en gjennomsnittlig norsk racingfan, men det har også vært en av teamets store utfordringer. 

For Hauger var det en spesiell opplevelse å kjenne at bilen begynte å miste grep i så høy fart. 

– Var det lettere enn Indy NXT-bilen med mer aero?

– Det kommer veldig an på. Det er en veldig sånn natt og dag-følelse hvis du har riktig «downforce» kontra kanskje litt for lite «downforce». Vi prøvde å trimme litt og gå nedover, også følte jeg at jeg hadde det ganske lett hele dagen egentlig når jeg kjører alene. Så jeg pushet på og trimmet ned for å få mer toppfart og kjenne på hvordan det er, og da fikk jeg kjenne på hvordan det var å ikke ha en bil som sitter helt på bakken på en ovalbane, forteller Hauger til Parc Fermé.

– Det var litt «sketchy» for å være ærlig. Baken slapp inn i sving og jeg hadde understyring midt i sving, og jeg fikk føle på hvordan det er å være litt skremt på en ovalbane med en IndyCar. Men det var sykt morsom og vi fant grenser, og jobbet oss nedover og gikk gjennom planen, fortsetter Hauger. 

Andretti-hjelp

Sammen med Dennis Hauger, og en foreløpig ukjent teamkamerat, bringer 2026-sesongen en annen nyhet ved et teknisk samarbeid med Andretti. 

Dennis Hauger er i gang med testing i forkant av IndyCar-debuten.

Dette er et samarbeid som er tett knyttet opp mot Dennis selv ettersom han er på lån fra teamet, og spesielt på ovalbanene er dette viktig. 

– Vi fikk prøve litt ting som Andretti har gitt oss informasjon på, som var veldig positivt, det er på en måte der vi ønsker mest hjelp. Så at vi kunne prøve litt ting de hadde å komme med var veldig bra, forteller Hauger. 

På testen i Nashville kjørte Hauger samtidig som årets Indy NXT-rival Caio Collett, som neste sesong skal kjøre for AJ Foyt Racing. Det var et verdifullt sammenligningsgrunnlag for teamet. 

– Det var veldig bra fordi AJ Foyt har vært sterke der. Malukas kvalifiserte som nummer to der i år, så da visste vi på en måte litt hvor skapet sto, sier Hauger. 

– Vi hadde helt forskjellige «run-plans» og vi hadde neste aldri full kval-simulering. Collett var vel raskere enn meg med to tusendeler, men det positive var at dekkene våre holdt mye lenger utover dagen, så vi kunne faktisk kjøre mer. Så det var veldig positivt, fortsetter han. 

Flere verktøy

For å få en god balanse i bilen på ovalbanene har Hauger og teamet flere verktøy tilgjengelig. 

– Du merker jo at det er en veldig annen følelse enn på de vanlige banene. Alt er på en måte zoomet inn. Små justeringer på ratt, altså marginene er så mye mindre på en ovalbane, så man kjenner det med en gang man begynner at det føles litt lett. Så må du begynne å jobbe med verktøyene du har. 

Eksempelvis har Hauger en hydraulisk enhet kalt en «weight jacker», som gjør at føreren kan endre vektfordelingen i bilen der og da. 

– Du har for eksempel noe som heter «weight jacker» for vekten på venstre og høyre side så du kan justere det, og det endrer også «raken» bak i forhold til hvor høy bakenden er. Så du kan gjøre en del sånne endringer for å prøve å hjelpe deg, men du kjenner det godt i magen når du går inn i svingen i 350 og det begynner å slippe litt ja, det skal sies. 

I tillegg kan førerne justere «anti-rollbars» underveis i et løp. Det utgjør en forskjell for hvor «mykt» oppsettet er, eksempelvis dor dekkene i møte med humper i banen. Behovet for et stivt eller mykt oppsett endrer seg underveis, og noe av det kan altså føreren justere. 

– Du har anti-rollbars foran og bak, seks posisjoner foran og bak. Å det er en del sånne tweaker du kan gjøre i bilen for å prøve å balansere det ut, og gjennom løpene om dekkene «går». Det som kanskje er viktigst i løpshelgene er jo at du kan bruke disse tingene i forhold til posisjonen du ligger i. Om du ligger alene eller nærme noen så endrer balansen seg helt. 

2026-sesongens første IndyCar-løp kjøres i St. Petersburg i Florida 1. mars. 

Powered by Labrador CMS