Slik var Andreas sin første test med hybridbilen

Han fikk kun én test før sesongstart. Men Andreas Mikkelsen gir uttrykk for at han er komfortabel.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Denne uken var det Andreas Mikkelsen sin tur til å teste i forkant av Rally Monte-Carlo, og med det var jomfrudommen tatt med tanke på Rally1-bilene som kom før 2022-sesongen. Og hans første gjennomføring i denne typen bil virket å være grei skuring for den 34 år gamle nordmannen.

RALLY: Denne uken var det Andreas Mikkelsen sin tur til å teste i forkant av Rally Monte-Carlo, og med det var jomfrudommen tatt med tanke på Rally1-bilene som kom før 2022-sesongen. Og hans første gjennomføring i denne typen bil virket å være grei skuring for den 34 år gamle nordmannen.

Dette er også den eneste testen han får. Neste gang han sitter bak rattet på bilen er på vei til shakedown i forbindelse med Rally Monte-Carlo om snaue to uker.

– Med kjørestil og sånn så var det ikke noe forskjell. Men det går jo fortere når hybriden kicker inn. Ellers var følelsen bra. Vi bygde stein for stein, for jeg ville ikke være av veien på tredje tur og gå glipp av testdagen, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Andreas Mikkelsen.
Andreas Mikkelsen.

Minner om 2017-bilene

– Beskriv gjerne opplevelsen og kjørefølelsen med den nye bilen.

– Test er alltid test, men den virket lettkjørt. Altså - det er sinnssykt forskjell fra Rally2. Farten i svingene er mye høyere, og du har et feste som er 100 ganger mer, spesielt på innbremsing. Det er helt sinnsykt.

– Stor forskjell fra 2017-generasjonen?

– Ganske likt som de forrige, egentlig. Man føler man er tilbake i en slik type bil. Bare hybriden som er forskjell. Rent fartsmessig er det ganske likt, slår Mikkelsen fast.

Hjelperytter

Hvilken plan som legges for sesongstarten er ikke satt. Mikkelsen vet godt at han skal være sikkerheten til teamets to faste førere, Thierry Neuville og Ott Tänak. Så primært er jobben å få så mange Toyotaer bak som mulig.

– Jeg må høre med teamet hva de vil ha. Slik jeg ser det, så kan vi gjøre det på to måter; jeg er jo her for å hjelpe Neuville og Tänak, og det hjelper ikke om jeg ikke er foran Toyotaene. Men så kan jeg tenke på meg selv og bygge fart og sånne ting, men da hjelper jeg ikke teamet. Så vi må ta en prat med teamet om hva de vil. Jeg er jo først og fremst hjelperytteren, sier han.

Under kan du ta et tilbakeblikk på podkastepisoden vår med Andreas Mikkelsen i «Av med hjelmen» fra desember:

Powered by Labrador CMS