Andreas Mikkelsen er snart tilbake i Hyundai, her fra 2019.
Andreas Mikkelsen er snart tilbake i Hyundai, her fra 2019.

Mikkelsen skeptisk til endringer i Rally-VM:

– Begynner å bli komplisert

Andreas Mikkelsen er ikke overbevist av endringene FIA har presentert.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det internasjonale bilsportforbundet har offentliggjort poengsystemet for neste sesongs Rally-VM, og der blir det betydelige endringer. 

RALLY: Det internasjonale bilsportforbundet har offentliggjort poengsystemet for neste sesongs Rally-VM, og der blir det betydelige endringer. 

I det nye systemet vil 18, 15, 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2 og 1 poeng deles ut til de ti fremste bilene etter at lørdagens kjøring er overstått. Det er dog forutsatt at man også kommer til mål på søndag. Gjør man ikke det rykker nestemann på liste opp. 

Den største endringen finner vi på søndagene hvor man får poeng basert på hvordan man gjør det den ene dagen. Her deles det ut 7, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng til de syv fremste. «Power stage», altså den siste etappen, gir fortsatt 5, 4, 3, 2 og 1 poeng til de fem fremste. Maksimalt kan man som før ta med seg 30 poeng fra en helg. 

Poenget med det nye systemet er å skape mer spenning på søndagene. Andreas Mikkelsen som neste sesong er tilbake i toppklassen anerkjenner at det er noe de oppnår med de nye systemet, men 34-åringen synes det hele blir litt for komplisert. 

– Hovedpoenget med dette er å få det mer spennende på søndag og det får de jo til med denne løsningen. Problemet er at det blir en litt avansert måte å gjøre det på. Å begynne å forklare dette her til noen som ikke kan rally inn og ut, rally er allerede en komplisert sport, også skal du legge på det poengsystemet i tillegg så begynner det å bli avansert. Jeg er ikke noen stor fan av det nye systemet. Jeg tenker at det kan gjøre det mer interessant selv om det er litt komplisert, men jeg mener at det kanskje er andre måter man kunne gjort det på, forteller Mikkelsen til Parc Fermé. 

I WRC 2 forsvinner «Power stage»-poengene. Til gjengjeld får de nå såkalte «Gravel Crews» som kjører gjennom etappen kort tid før start og oppdaterer om eventuelle forandringer i veibanen av sikkerhetsmessig karakter, eksempelvis at det oppstår spesielt glatte partier. Mikkelsen har tidligere vært en av de som har vært kritisk til at dette kun har vært et tilbud for Rally1-klassen.

Powered by Labrador CMS