Martinius Stenshorne er på plass i Baku.

Stenshorne frykter ikke Formel 2-utfordringen i Baku

Det er ingen enkel oppgave som venter Martinius Stenshorne i Aserbajdsjan.

Publisert

FORMEL 2: Sesongen var likevel ikke over for Martinius Stenshorne. Etter at Formel 3-kapittelet ble lukket på Monza for et par uker siden ble det raskt klart at neste stopp ble Formel 2 i Baku. 

FORMEL 2: Sesongen var likevel ikke over for Martinius Stenshorne. Etter at Formel 3-kapittelet ble lukket på Monza for et par uker siden ble det raskt klart at neste stopp ble Formel 2 i Baku. 

Det innebærer en ny bane i en ny bil for et nytt team. Med andre ord er det ingen enkel oppgave som venter Hokksud-gutten denne helgen. 

– Vi gikk banen på morgen i dag også sykla vi et par runder i går, så jeg vet hvilken vei jeg skal kjøre hvertfall, forteller Martinius Stenshorne til Parc Fermé.

Tøff utfordring

For det blir en tøff utfordring å rulle ut i Baku i Formel 2 for første gang. Banen er velkjent for å være svært krevende, noe førere som Charles Leclerc og Dennis Hauger nok kan skrive under på. 

– Den ser veldig morsom ut å kjøre, men det er nok ikke den letteste banen å hoppe inn i en ny bil på. Det er fint å ha litt erfaring på denne banen også, sier Stenshorne. 

Utover en krevende bane er det på flere måter en betydelig overgang å ta steget opp til Formel 2.

For 368 dager siden kjørte Dennis Hauger sitt siste Formel 2-løp i Baku. Denne helgen skal Stenshorne kjøre sitt første Formel 2-løp på samme sted.

– Det er mye nytt å lære med turbomotor, karbonbremser og at alt er litt større og går litt fortere. Alt er litt nytt, og simulatoren de har er ikke helt på Hitechs nivå, men man kan fortsatt lære ganske godt hvordan bilen fungerer og jeg følte at det gikk ganske bra på simulatoren. 

I tillegg introduseres et nytt strategisk element ved pitstopp i hovedløpet, og ulike typer dekk i et løp. 

– Det blir jo spennende det. Det er jo også en ny erfaring som er fin å ha. Det blir spennende å se hvordan det fungerer, det er kanskje litt flere muligheter i Formel 2 med det elementet.

Stenshorne lar seg uansett ikke skremme av oppgaven han nå har foran seg. 

Formel 2 Baku
Fredag 19. september
Trening08:00
Kvalifisering12:00
Lørdag 20. september
Sprintløp12:15
Søndag 21. september
Hovedløp09:00
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

– Neida, det skal nok gå fint det. Jeg er jo her for å få så mye erfaring som mulig, også er jo et godt resultat i så fall en bonus. Trident har ikke vært noe toppteam i Formel 2, så det er erfaringen som er grunnen til at jeg er her, slår han fast. 

Svakt team

Stenshorne skal kjøre for nevnte Trident i Baku, og per nå er det ikke budsjett eller planer om å også kjøre løpene i Qatar og Abu Dhabi. 

Ettersom han nå kjører for Trident kan forventingene skrus et par hakk ned, utover at han uansett er rookie i mesterskapet. Trident har nemlig en svak historikk i Formel 2, og er per nå nederst i teammesterakapet med kun to poeng. Stenshorne og Laurens Van Hoepen erstatter teamets tidligere førere Sami Meguetounif og Max Esterson.

– Det er litt vanskelig å si, for når Meguetounif kjørte for de i Formel 3 så vant han et par løp, men der har de jo en helt overlegen bil, så det e litt vanskelig å si hvordan ting vil gå. Jeg må bare ta det som det kommer. Vi har jo ikke noe erfaring hverken jeg eller teamkompisen min, så vi måp bar prøve å lære så fort som mulig og ta det derfra. 

Det er allerede klart at Stenshorne kjører Formel 2 i 2026, og det er klart at det ikke blir for Trident eller Hitech. Manager Nicolas Todt har uttalt til Parc Fermé at de har vært i forhandlinger med toppteamene i mesterskapet, men det gjenstår å se hvilket team Stenshorne har signert for. 

Powered by Labrador CMS