Tre generasjoner norske rallyførere på samme tempo: – Fett å se at vi kan fighte om de samme sekundene

Det er ikke bare i toppen det er spenning. Midtfeltet blant R5-førerne ser ut til å by på flere sekundstrider år.

Publisert

Ulike forutsetninger gir ulike resultater, og det er ikke til å stikke under en stol på at det er nivåforskjeller i toppen i norsk rally. I helgen så vi hvordan Frank Tore Larsen og Marius Aasen har satt opp et tempo som man kanskje ikke har sett maken til i norsk rally på mange år, men vi skal ikke kikke veldig mye lenger ned på resultatlistene før det også er litt spenning.

Lars Martin Stensbøl ble «best of the rest» under Aurskog-Høland Rally. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ulike forutsetninger gir ulike resultater, og det er ikke til å stikke under en stol på at det er nivåforskjeller i toppen i norsk rally. I helgen så vi hvordan Frank Tore Larsen og Marius Aasen har satt opp et tempo som man kanskje ikke har sett maken til i norsk rally på mange år, men vi skal ikke kikke veldig mye lenger ned på resultatlistene før det også er litt spenning.

For av de ni R5-førerne som fullførte, så kan vi på mange måter dele dem inn i tre grupper. Det vil si, i toppen så var Larsen og Aasen i en klasse for seg, mens Anders Grøndal ble liggende i et lite ingenmannsland.

Deretter har vi trioen Lars Martin Stensbøl, Trond Sveinsvoll og Kenneth Johnsrød hvor det skilte til sammen 23,5 sekunder mellom disse etter løpets åtte fartsprøver. Og i den bakre trioen, så hadde vi Roger Rustand, Stian Brøderud og Geir Helge Frøslid hvor det skilte kun 14 sekunder totalt mellom disse i den samme kronologiske rekkefølgen.

– Fjerdeplass ville vært som en seier

Kenneth Johnsrød. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og forøvrig ble ingen av R5-førerne slått sammenlagt av biler fra andre klasser, og det er verdt å nevne at Andreas Wiik - den eneste i toppen som brøt allerede etter SS1 - også har vist et tempo på nivå i den andre grupperingen som vi har listet opp.

Hvordan leser førerne så resultatlisten? Kenneth Johnsrød, som tapte duellen i den andre grupperingen, er i alle fall ikke i tvil.

– For meg hadde en fjerdeplass i dag vært som en seier. Og jeg var klar for å ta i på de siste etappene, men jeg gikk tom for bremser. Jeg så at tidstapet ikke var stort til tross for dette, så jeg trodde at jeg hadde hatt en fair mulighet, sier Johnsrød til Parc Fermé, som forøvrig er regjerende norgesmester i bakkeløp.

– Hva tenker du om å ha flere førere du kan sammenlikne deg med?

– Jeg syns det er gromt, for da har vi en fight mellom jevngode førere på likere vilkår. Selv om Trond er mer oppe i årene, så er det kult at han henger med. Med tanke på kjøretid, så er mange av oss på like vilkår. Jeg innser jo at jeg ikke har ressurser til å henge med i toppen, og selv om det er en sur pille å svelge, så må man innse realitetene, sier Johnsrød.

Tror bronsen skal holde hardt

Lars Martin Stensbøl. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det er altså tre generasjoner førere som kjemper om de samme sekundene i denne såkalte andregruppa, eller «midfield-gruppa» som Johnsrød selv kaller det - med en parallell til Formel 1-feltet. Sveinsvoll er født i 1967-tallet og har kjørt rally helt tilbake til midten av 80-tallet, Kenneth Johnsrød er født i det momentet hvor Sveinvoll debuterte med rally, og ti år yngre igjen er Lars Martin Stensbøl.

Og det var nettopp Stensbøl som vant denne «best of the rest»-duellen ved å bli nummer fire. Han ligger nå også på fjerdeplass sammenlagt i NM. Stensbøl er kanskje ikke like tydelig som Johnsrød - som forøvrig kjører samme generasjons Fiesta R5 - på hvordan han leser resultatlista, men han erkjenner at det er på det nivået han hører hjemme i akkurat nå.

– Målet er jo å slå disse. Vi tok dem jo i vinter, og vi hadde jo lyst til å ta dem da vi dro hit. Jeg tenkte også at de kjører fortere på grus enn snø, og det så vi litt på tidene. Vi tok ikke like hardt i i vinter kontra hvor hardt vi måtte kjøre for å holde unna i dag, sa Stensbøl til Parc Fermé etter målgang lørdag.

Om Stensbøl kommer i posisjon til å utfordre Grøndal om en eventuell bronsemedalje er han heller usikker på. 

– Først må jeg finne ut av hvordan jeg kan få maks ut av det tempoet jeg har nå. Fortsatt merker jeg at jeg bremser for tidlig mange steder. Det er jo marginen man legger inn for at man ikke skal skrote denne bilen. Så jeg må få luket bort de tingene så jeg kjører mer reint og har enda mer flyt. Samtidig skal det gasses hardt for å ta dem foran der. Grøndal er jo så rutinert at det er vanskelig åt a han. Da må jeg virkelig kjøre styggfort med denne gamle bilen, sier unggutten fra Kongsvinger.

Powered by Labrador CMS