Hele den norske gjengen i årets IAME verdensfinale i Valencia.

16 nordmenn i verdensfinale:

– Vi har noe her å gjøre

Norsk gokart er i stadig utvikling, og denne uken stiller hele 16 førere opp i et av sesongens største internasjonale løp. 

Publisert

GOKART: Sesongen er overstått her hjemme, men norske gokart-førere sitter ikke stille av den grunn. I ulike mesterskap og klasser åpner det seg nemlig muligheter i utlandet. 

IAME Word Final 2025 - norske førere
X30 MINI
Shelley SandeMonlau Motorsport
Marcus AalbergTeam PRO Karting
Birk B. BendiksvollAxion Racing
Markus Engan AasenFalcon Racing Team
Ole Alexander Sørlie SmistadAxion Racing
X30 JUNIOR
Silas Sævareid Ellefsen
Christian Faye LundPrime Performance
Kristian GundersenTeam Racing Kart
X30 SENIOR
Isak DahleParolin Norway
William LundbøParolin Norway
Elina Lie RolfsenMonlau Motorsport
Joachim MathisenBjerke Racing
Dennis BjerkeBjerke Racing
Marius Barry-BergBarry Berg Racing
Thomas HansenBjerke Motorsport
X30 MASTER
Tommy Kvakkestad NordvangBarry Berg Racing

GOKART: Sesongen er overstått her hjemme, men norske gokart-førere sitter ikke stille av den grunn. I ulike mesterskap og klasser åpner det seg nemlig muligheter i utlandet. 

Aldri før har så mange norske gokart-førere kjørt internasjonalt som nå, og det merkes på startlistene. Denne uken kjøres årets verdensfinale i IAME i Valencia, og der er hele 16 nordmenn på plass i ulike klasser. 

Ambisjoner

Selv om førere kjører i ulike klasser og i ulike team er samarbeidet og dialogen innad i den norske gjengen god.

– Noen har valgt å reise sammen og står sammen fra Norge, og noen har valgt å leie seg inn i team, men jeg føler at dialogen på kryss og tvers har blitt mye bedre blant nordmenn. Det er veldig hyggelig å være på tur, og det gjør det også morsommere for de yngre som kanskje ser opp til disse i litt større klasser, forteller Stian Sørlie til Parc Fermé.

Sørlie har selv en sønn som kjører i Valencia, og han kan i dag se tilbake til tiden han selv var aktiv. Da var det på ingen måte like normalt for nordmenn å kjøre i internasjonale løp. 

– Det er en endring vi har sett gjennom årene. Fra jeg selv kjørte så var det jo en stor reise å dra til Sverige. Dette er en finale hvor det tradisjonelt har vært med ganske mye nordmenn, men det jeg syns er ganske annerledes nå er at vi har noe her å gjøre. Vi er ikke bare et oppsamlingsfelt bakerst, sier Sørlie.

Blant de 16 førerne er det flere som kan hevde seg høyt oppe på resultatlistene. 

– Tommy Nordvang og Marius Barry-Berg har vist seg gode før, men det er mange andre her også som virkelig kan gjøre en god innsats, fortsetter han. 

Tøff konkurranse

Totalt stiller 410 førere til start i ulike klasser, og det er foreløpig lite som skiller mellom førerne. 

– Man ser allerede på trening at det er veldig tett, så reisen fra himmel til helvete er veldig kort.

Alvoret setter inn på onsdag med tidkjøring, før det ruller på med heat gjennom uken. Til slutt skal det gjøres opp om de beste plasseringene med superhelt og finaler på lørdag. 

– I senior og junior er det rundt 60-70 stykk som ikke kommer til superheat engang. Du kan være bedre enn 60 førere men ikke få komme videre til kjøring på lørdag. Jeg syns det er litt viktig å ha litt fokus på det, for man snakker om hvor store prestasjoner det er i ulike idretter, men her er det for eksempel 9-åringer som kjemper mot over hundre andre i mini-klassen på et ekstremt høyt nivå. Det sier noe om motorsport, sier Sørlie.

Powered by Labrador CMS