
Veiby og co. misfornøyde med FIAs Rallycross-VM:
Vurderer ufrivillig elbilskifte
VM-sesongen ble innledet med en solid pallplass for Ole Christian Veiby. KMS-teamet, som ikke engang visste om de kom til start, mener likevel at elbilene har fått en for stor fordel i mesterskapet.
RALLYCROSS: I forkant av årets første VM-løp var det usikkert om Ole Christian Veiby og Johan Kristoffersson ville komme til start. Da de først var i aksjon endte det med en tredjeplass til Norges eneste fører i mesterskapet.
– Å starte bakerst i finalen og få en pallplass er alltid bra det, det er en ok uttelling, men vi vil jo ha mer, forteller Ole Christian Veiby til Parc Fermé.
Tross en pallplass ved første mulighet ligger fokuset i større grad på det Veiby mener er en urettferdig fordeling av vakt og effekt mellom elbilene og bensinbilene fra FIAs side.
– Vi har vært åpne hele tiden og vist all data fra test og prøv å få dette så rettferdig som mulig, også blir vi egentlig gitt litt fingeren, sier Veiby.
Ny fordeling

I år har det internasjonale bilsportforbundet (FIA) selv tatt over som promotor for Rallycross-VM. De viderefører konseptet med «Battle of Technologies» hvor både elbiler og bensinbiler konkurrerer mot hverandre, men det har likevel kommet noen endringer.
I år er det innført en såkalt «Equalization of Technologies», som skal bidra til å jevne ut feltet. Her er Veibys landsmann Andreas Bakkerud involvert som testfører, der han tester de ulike bilene. Hans tilbakemeldinger og data fra kjøringen er en av flere faktorer som påvirker hvor mye vekt og hvor mye effekt de ulike bilene får tildelt.
– Vi har gjort alt vi kunne nå med den testen i forkant. Vi hadde med vår egen elbil ned for å vise hvor rask den er. Johan satte noen rundetider som var halvsekundet bedre enn alle de andre elbilene med vår elbil, også hopper jo Bakkerud inn i den elbilen. Når du ikke har kjørt en sånn elbil før så er det ikke bare å kjøre fort med en gang, det er jo litt spesielt. Så blir det de har laget EoT ut fra hva Bakkerud har klart med disse bilene, og jeg skjønner jo godt at han ikke klarte å kjøre like rakst med den elbilen siden han ikke har gjort det før samtidig som han kjørt mange løp i en sånn supercar og tar det ganske fort. Da sitter vi litt med skjegget i postkassa, forklarer Veiby.
KMS-teamet mener bildene burde ha tilnærmet lik vekt og effekt, men i Portugal ble de møtt med en vektøkning på 85 kilo, mens elbilene kunne slanke seg med 30 kilo.
– Det er jo sånn i dette gamet at de vil ha oss ut sist sånn at det skal bli mer spennende. Jeg skjønner jo det på en måte, men hvorfor skal vi gidde å stille opp i et mesterskap hvor vi ikke har en rettferdig sjanse til å vinne?
Han ser også mørkt på muligheten til å få inn flere bensinbiler.
– Sånn som reglene er nå, hvem andre er det som har lyst til å komme inn i VM og prøve å konkurrere i VM? Du ser jo at de andre bensinbilene som kjørte i helgen ikke henger med, og da blir det litt feil å bare se på oss. Jeg tror ikke at de som har vurdert å komme inn og kjøre bensin er interessert i å komme inn nå.
Usikker fremtid

Å ikke stille opp var et reellt alternativ i forkant av åpningsløpet i Portugal. Delvis handlet det om årsakene nevnt her ved det KMS-teamet mener er en urettferdig fordeling, men mest av alt sliter de med økonomien.
Sponsoren Horse Powertrain er nå med i mindre grad enn før, mens Red Bull også har en mer tilbaketrukket rolle i mesterskapet nå som FIA har tatt over ansvaret. Det er ingen garanti for at de stiller opp på hjemmebane på Höljes om noen uker.
– Jeg tror ikke at man i den bransjen her at man kan love noe før man er der egentlig. Vi satser på å være der, men vi får se. Det er vel ikke jeg den rette mannen til å svare på, sier Veiby.
Det jobbes nå med en rekke ulike scenarioer. Av flere muligheter er det et alternativ å bytte til elbil, men det har også sine nedsider.
– Det er absolutt en mulighet. Reglementet tilsier at vi har lov til å bytte en gang i sesongen om vi vil, og det er klart at nå er det et tema som er oppe. Om det er ok for våre partnere eller ikke kan jeg ikke svare på, men det er nok en tanke som er litt oppe og et av fler ulike scenarioer, sier han.
– Men er det det som er fremtiden? Det tror vel kanskje ikke vi. Jeg tror at om rallycross skal bli det det en gang var må man ta et steg tilbake og si at de elbilene ikke fungerte. Også må man få med grasrota igjen, avslutter Veiby.