46 års nostalgi på Finnskogen tok slutt etter bare to etapper

Sten Rønning markerte 50 år som trofast KNA Kongsvinger-medlem ved å stille til start i sin legendariske Saab V4, som det skal finnes kun fire tilsvarende igjen av.

Publisert

74-åringen fra Eidskog har vært en engasjert rallymann i mange tiår, og i fjor mottok han sin markering og hyllest for 50 år som trofast medlem av KNA Kongsvinger, samme arrangør som sto bak Rally Finnskog lørdag.

Sten Rønning, med sønnen Tom i kartleserstolen. (Foto: Simen

74-åringen fra Eidskog har vært en engasjert rallymann i mange tiår, og i fjor mottok han sin markering og hyllest for 50 år som trofast medlem av KNA Kongsvinger, samme arrangør som sto bak Rally Finnskog lørdag.

Årets utgave av rallyløpet skulle derfor markeres av Rønning selv ved å stille til start i sin Saab V4 fra tidlig 70-tall.

– Jeg må skryte litt av denne bilen, for den er en av få fabrikksbygde rallybiler som er igjen fra Saab. Det er kun fire igjen av akkurat denne – skikkelig fabrikksbygd og ikke noe hjemmelaga greier. Den har kun gått et par tusen mil og aldri blitt brukt til noe matpakkekjøring, sier Rønning til Parc Fermé.

15.000 kroner i papirarbeid

Han har jobbet hardt for å få riktige papirer i orden for å få den godkjent til historisk klasse, eller Appendix K-reglementet som den går innunder fra FIA.

Nå har han brukt 15.000 kroner på å få alt godkjent og veldokumentert til å kjøre i historisk klasse. For denne bilen betyr mye for Rønning.

– Nei, nei, nei, denne bilen her, den skal ikke selges. Jeg har ordnet meg en egen plass i grava til denne, fleiper Rønning.

Han har lenge sett fram til Rally Finnskog, et løp han har kjørt tilbake til 60-tallet. «Rart» tenker du kanskje, om du kjenner din rallyhistorie hvor Rally Finnskog formelt ble etablert i 1982. Men det ble kjørt rally på Finnskogen i mange år før den tid, også.

LES OGSÅ: Alt klaffet for Bernt – 20 år etter den legendariske seieren

BILDESERIE: Rally Finnskog gjennom kameralinsa

– Vi hadde jo PO-løp vet du, både Finnskog Vinter og Finnskog Høst het det den gang. Dere regner det jo Rally Finnskog fra 1982, dere vet du, men vi gamlekara - vi kjørte lenge før det.

– Dette var jo enda verre greier dette før rallystoppen og slikt, minnes Rønning, som legger til at han kjørte PO-løpene i hvert fall 12-14 ganger før det ble et etablert rallyløp slik vi kjenner det i dag.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Ville ikke sperre de andre

Det ble bare med to etapper for Rønning i Rally Finnskog 2018, 56 år etter første gangen han kjørte rally i de samme traktene. Han fikk problemer med starteren før den tredje etappen, og ville ikke risikere å bli stående på skogen.

– Starteren har aldri kranglet før i det hele tatt, så det var jo synd, da, at det skulle skje nå. Men vi måtte dytte igang bilen, og du kan jo risikere å få en bremsestopp i et veidele ute på skogen, sier Rønning, som ikke ville ødelegge for andre ved å ta sjansen på å kjøre videre.

– Da hadde vi i så fall sperret hele feltet bak oss, og det ville vært kjedelig om en gammel gubbe skulle ødelegge for alle de andre. Så det var nok en riktig avgjørelse å gi seg.

Powered by Labrador CMS