Da laurbærkransen ble tredd over hodet på Jens Hvaal, så kunne han endelig puste lettet ut og innse at han faktisk er norgesmester. Men det skulle ta lang tid å innse det.

Alle gratulerte Jens – men selv ville han ikke juble

– Det har vært helt jævlig denne helga. Jeg har bare sittet i bussen 90 prosent av tiden.

Publisert

CROSSKART: Før finalehelgen på Konsmo stod Jens Hvaal og Sindre Trøyterud poenglikt i kampen om ett av norsk bilsports mest prestisjefylte titler, uansett gren. Crosskart Xtreme har samlet rekorddeltakelse gjennom sesongen - med 45 deltakere på startstreken, 35 som har tatt poeng og 14 forskjellige førere som har klart å kvalifisere til A-finale.

Crosskart Xtreme 2025
1) Jens HvaalNMK Grenland75
2) Sindre S. TrøyterudNMK Solør75
3) Stian RaenNMK Konsmo69
4) Aleksander WiikNMK Gardermoen63
5) Espen IsaksætreKNA Solør MSP.58
6) Dennis VikNMK Konsmo58
7) Patrick RuudNMK Gardermoen54
8) Nikolai HaldammenKNA Kongsvinger41
9) Simen JohansenNMK Grenland34
10) Martin VatlandNMK Egersund30

CROSSKART: Før finalehelgen på Konsmo stod Jens Hvaal og Sindre Trøyterud poenglikt i kampen om ett av norsk bilsports mest prestisjefylte titler, uansett gren. Crosskart Xtreme har samlet rekorddeltakelse gjennom sesongen - med 45 deltakere på startstreken, 35 som har tatt poeng og 14 forskjellige førere som har klart å kvalifisere til A-finale.

Og i doninger som er noe av det raskeste vi har rundt en bane med asfalt og grus - til og med på tempo med topptrimmede Supercars-biler. Derfor er det ikke rart at det henger høyt å kalle seg mest i en slik klasse som dette.

Det ble vanskelig både for Hvaal og Trøyterud, som måtte gjennom henholdsvis C- og B-finale. Hvaal har vært i fem A-finaler denne sesongen, men denne gangen kom han seg ikke videre en gang, og måtte holde pusten i to finaler til - hvor hans erkerival i alle fall var i B-finalen. Men - skulle Trøyterud ha sjans på gullet, så måtte han ta minst 11 poeng, det vil si at han måtte komme seg i A-finale.

– Det har vært helt jævlig denne helga. Jeg har bare sittet i bussen 90 prosent av tiden. Jeg har ikke orket å prate med noen, og bare sittet for meg sjøl. Jeg har aldri vært så fly forbanna i hele midt liv som jeg var etter 1. omgangen. Men jeg begynner å kjenne en glede nå som siger inn, sa Jens Hvaal til Parc Fermé etter at finalene var kjørt, men før utdelingen av laurbærkranser.

Jens Hvaal kom skjevt ut i C-finalen i de klissvåte forholdene på Konsmo, og fikk aldri avansert seg oppover. Det førte til nerver i høyspenn fra sidelinjen mens han fulgte med på hovedrivalen.

Forvirret av gammel regel

For på dette tidspunktet ville han ikke juble for mye. Selv Parc Fermés kalkulator i forkant av løpet, som erklærte Hvaal for mester ved poenglikhet, stolte han på. Han stolte heller ikke på alle som kom og gratulerte ham.

Kanskje litt miljøskadd fra tidligere tvister, der EM-seieren i Estering står igjen som er mørkt hull fra hans allerede innholdsrike bilsportkarriere. Der ble han diskvalifisert fra seieren etter et teknisk regelbrudd på bilen som følge av en protest fra et konkurrerende team hvor bilen hadde sitt opphav fra, en situasjon der Hvaal og hans apparat hele tiden var totalt uvitende om komponenten på bilen som var utenfor regelverket.

– Hvis noen fra forbundet kommer med et ark hvor jeg står øverst, så tar jeg det, sa Hvaal på spørsmål om når han føler seg trygg på at NM-gullet er hans.

Den gamle regelen om at siste løp måtte telle, selv om hovedregelen er at ett løp strykes fra poengsammendraget, gjorde Hvaal usikker - ettersom Trøyterud på papiret havnet én plass over Hvaal etter at finalene var avgjort.

Parc Fermé dobbeltsjekket og fant ingenting om at denne regelen fortsatt finnes. Også andre hevdet det samme, men Hvaal turte ikke slippe jubelen løs, tross all overbevisning fra alle kanter.

Kunne valgt rallybronse

I all uvisshet om han kom til å klare og sikre NM-gullet når han måtte parkere karten etter C-finalen, så skjønte han i alle fall at Trøyterud ikke ville stikke av på rene poeng da solungen stod fast i grusfella i B-finalen, og havnet sitt. Et scene som Hvaal tok med blandede følelser.

– Jeg skal ikke lyve - jeg ble ikke glad, men jeg ble lettet. Samtidig håpet jeg å kunne møte han og Stian Raen i hver omgang, slik at vi kunne kjørt mot hverandre. Samtidig har jeg også hatt uflaks, så det ble kanskje rettet opp.

Det går ikke an å komme utenom Rally Hedemarken. Larvik-gutten kunne sikre bronsemedaljen i toppklassen i norsk rally, parallelt med at han har konkurrert i Crosskart-NM i år, men en kalenderkollisjon førte til at begge NM-finalene ble kjørt på samme dag.

Hvaal valgte crosskart framfor rally, selv om hans langsiktige plan er å satse på rally. Han var redd for å angre på valget for helgen.

– Nei, det sitter dypt det der. Jeg skulle gjerne vært på Hamar, i alle fall når man vet hvordan det har gått her, uten at man kan vite det på forhånd, sa Hvaal, fortsatt med et stort snev av usikkerhet på dette tidspunktet om han faktisk var mester.

Jens Hvaal satt alene utenfor klubbhuset og seierspallen på Konsmo, i fullstendig usikkerhet om utfallet av norgesmesterskapet, da vi skulle ta gullpraten med ham. Selv med gratulasjoner fra både Parc Fermé og en rekke andre i depotet, så tok det lang tid før han turte å erkjenne at han er norgesmester i ett av årets tøffeste klasser i norsk bilsport.

– Største jeg har gjort

At han mistet NM-bronsen i rally til Roger Rustand var uansett OK å svelge.

– Jeg dreit meg ut på Rally Finnskog, og brøyt unødvendig. Hvis ikke hadde det vært mulig, sier 21-åringen.

Underveis i intervjuet går det sakte men sikkert opp for han at gullet kan være en realitet.

– Jeg tror ikke jeg har innsett dette enda. Jeg regner med det kommer tårer etterhvert. Jeg har prøvd holde tilbake. Det betyr mye, dette er jo det største jeg har gjort. Om det skjer. Om det stemmer.

Nå er det uansett rally for alle pengene. Han ønsker å kjøre sitt første internasjonale løp neste år, om det så blir enten VM- eller EM-runden i Sverige. Pluss full gass i Norge. Nå har han oppnådd det største han kan i crosskart, med sterk konkurranse fra alle hold.

– Det har blitt veldig mye kjøring i år, så det blir nok mer fokus på rally. Så blir crosskarten for gøy. Men all bilsport er viktig, og alt jeg stiller opp i betyr noe. Så har jeg lyst å prøve noe nytt, for jeg er litt lei det banegreiene, når alle er rundt deg. Det er bedre når det er din skyld når det går dårlig, om du drar av og slik, slår han fast.

Sindre Trøyterud innrømmer at det er surt å miste NM-gullet på poenglikhet, men samtidig stolt over å prege norgestoppen i den beintøffe Xtreme-klassen.

Sindre tar sølvet med fatning

På den andre siden av bordet satt altså Sindre Trøyterud. Selv i en alder av 21 år begynner han å bli av de mer erfarne i crosskart-gamet, med 13 aktive sesonger på rad, og tre NM-gull, to NM-bronse og ett norgescupgull på CVen.

Han tok tre gull på rad i 125ccm-klassen, nå kjent som Klasse 2. Å kjempe om det i toppklassen henger selvfølgelig høyt, og da føltes det også ekstra surt når tapet skjer på poenglikhet. Men i motsetning til Hvaal var Trøyterud sikker på utfallet da han ble stående fast i grusfella.

– Det var litt kjipt, men sånn ble det. Jeg hadde regnet på det forhånd, så jeg visste at jeg måtte inn i A-finale for å ta NM-gullet. Sånn ble det ikke denne gangen, sier Trøyterud til Parc Fermé.

Trøsten ble at hovedmålsetningen var å ta en finaleseier, noe han klarte under NM-runden på Evenes på grensen mellom Nordland og Troms. Sølvmedaljen henger høyt, selv om marginen opp til gull ikke kunne blitt mindre.

Han øynet muligheten da han registrerte at Hvaal ikke avanserte fra C-finale. Samtidig erkjenner han at nivået er tilnærmet rekordhøyt i denne grenen.

– Det er hardt. Det er veldig hardt i denne klassen. Både C-finalen og B-finalen i helga er en A-finale, vil jeg si. Målet var å få til en seier, og det fikk vi til i Hålogaland. Vi er fornøyd med det, men det er litt surt å reise hjem uten NM-gull, sier vålersokningen.

Parc Fermé kommer med flere reaksjoner fra mesterne i de øvrige klassene...

Powered by Labrador CMS