Denne doningen skal rattes av Niklas Eker Abrahamsen neste sesong, der han nå tar steget opp fra DS3 Cup i Danmark til GT4-klassen på Nürburgring Nordschleife og deres tradisjonsrike langdistanseserie.
Denne doningen skal rattes av Niklas Eker Abrahamsen neste sesong, der han nå tar steget opp fra DS3 Cup i Danmark til GT4-klassen på Nürburgring Nordschleife og deres tradisjonsrike langdistanseserie.

Aston Martin-eventyr på Nordsløyfa for Niklas (19)

Det var touringcar som stod klistret i panna på Niklas Eker Abrahamsen. Men nå har karrieren fått en ny vending, og det med et kraftig hopp.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Nå er det nemlig klart at 19-åringen fra Tyristrand utenfor Hønefoss skal kjøre full sesong i det tyske langdistansemesterskapet, kjent under NLS, som kjøres på Nürburgring Nordschleife. Det blir totalt ni løpshelger fordelt på fire- og sekstimersløp.

Niklas Eker Abrahamsen (19) under sin første test på Nürburgring Nordschleife tidligere i høst.
Niklas Eker Abrahamsen (19) under sin første test på Nürburgring Nordschleife tidligere i høst.

RACING: Nå er det nemlig klart at 19-åringen fra Tyristrand utenfor Hønefoss skal kjøre full sesong i det tyske langdistansemesterskapet, kjent under NLS, som kjøres på Nürburgring Nordschleife. Det blir totalt ni løpshelger fordelt på fire- og sekstimersløp.

Med det føyer Abrahamsen seg inn i rekken av nordmenn som tar steget inn på verdens største motoranlegg på ett av verdens mest kjente og mest beryktede arenaer innenfor internasjonal motorsport. Det er her Oskar Sandberg har vunnet mesterskapet sammenlagt de to siste årene, hvor også Møller Bil Motorsport har drevet et solid helnorsk team siden 2000-tallet og hvor de norske GT3-proffene som Dennis Olsen og Christian Krognes kjemper helt i toppen i hvert løp.

Nå er det også Abrahamsen sin tur. Han er nemlig klar for tyske Dörr Motorsport, som har et godt fotfeste hos Aston Martin som ett av deres kundeteam med blant annet GT4-biler i porteføljen.

– Går det an å beskrives? Dette er en helt annen verden, ikke sant. Å gå fra DS3 i Danmark, til GT4 på Nürburgring i Tyskland. Bare det er jo helt sykt. Å ta steget hit til Tyskland er vanvittig. GT4 er jo også det nest øverste du kommer innenfor internasjonal GT-racing. Det er raske og stabile biler, også er det Aston Martin på toppen av det. Bare å få kjøre akkurat det merket er noe helt spesielt, sier en mildt sagt tent Niklas Eker Abrahamsen til Parc Fermé.

Første test i høst

Han gjennomførte i september første del av «permit»-systemet rundt den helt spesielle lisensen som kreves for å kjøre den tyske serien. Det var samme helg som den storstilte Red Bull-oppvisningen, med 12-timersløpet som var delt inn i to separate 6-timersløp. Da ankom han banen på krykker da han uka før hadde ødelagt kneet sitt, men krykkene ble kastet og smertene ble glemt når han skulle få sin ilddåp rundt banen med hjelm og kjøredress.

Abrahamsen hadde fire timer til rådighet og fikk klokket 13 runder i en standard BMW, og må også de tre første løpene i 2024 kjøre med en nedtrimmet motor før han får fullverdig lisens til å kjøre NLS.

– Bare det å fortelle seg sjøl at man skal ut å kjøre på Nordsløyfa... Nei, det må bare oppleves.

– Banen er viden kjent på spill og simulator. Hvor mye kjente du deg igjen første turen?

– Jeg visste jo hvor svingene gikk, så det var en fordel. Men alt av humper, kerbs og slikt, det aner man ikke hvor realistisk gjengitt det er. Det som overrasket meg mest som ikke var merkbart på simulator var hvor humpete banen var, spesielt på langsletta.

Skifter fokus

Samtidig markerer dette et veiskille i Abrahamsens karrierevalg siden han trådte sine barneføtter på norske gokartbaner. For drømmen har hele tiden vært sprintløp med standardbil, eller touringcar som kan gjerne kaller bilene, hvor DS3-cupen i Danmark var det mest fornuftige og relevante steget i denne retningen.

Med GT-bil på Nordsløyfa blir premissene annerledes.

– Ja du kan på mange måter si at jeg bytter fokus fra sprintløp til langdistanse. Da er det flere førere å dele budsjett med, det er flere plasser tilgjengelig og mer oppnåelig sånn sett. Det blir ordentlig teamjobb, lange løp og man jobber på en helt annen måte, sier Niklas, som naturlig nok drømmer om den store muligheten om å leve av å kjøre fort med bil.

– Det første målet er i alle fall å kjøre gratis, sier Abrahamsen.

Tror på Niklas

Satsingen på Nordsløyfa høster lovord hos andre som har et øye med 19-åringen. Teamsjef i Dörr Motorsport, Phil Dörr, gleder seg til å se Niklas i deres Aston Martin Vantage GT4.

– Vi ble tipset om Niklas via kontakter vi har i vårt team etter en test han gjorde for et annet bilmerke enn Aston Martin tidligere i år. Ut fra hvordan Niklas tok utfordringen med Nürburgring Nordschleife, så fant vi fort ut at hans holdninger til oppgaven passer godt inn hos oss. Vi ser derfor svært glad for å få med oss Niklas i 2024 og vi ser frem til å samarbeide med han fremover, sier teamsjefen.

Også Norges Bilsportforbunds sportssjef, Atle Gulbrandsen, mener Abrahamsen gjør klokt i dette veivalget. Selv sitter han med førstehåndserfaring på denne biten, ettersom Gulbrandsen selv har tatt del i sirkuset med Møller Bil Motorsport siden 2005.

– Ikke bare er det å kjøre på verdens lengste racerbane noe av det morsomste som finnes, men dette er også et mesterskap med en rekke profesjonelle team og også fabrikkteam til start. Gjør man det bra i dette mesterskapet, så kan man bli oppdaget slik at man enten får kjøre gratis eller til og med får lønn i fremtiden. Med de gode resultatene Niklas har vist de siste årene, så tror jeg han kommer til å lykkes på Nürburgring også, sier Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS