Red Bulls dilemma:
Bekrefter Sainz-samtaler og åpner for å erstatte Ricciardo
Som historien har vist sitter en fører sjeldent trygt i Red Bull-systemet. I et intenst førermarked må man snart bestemme seg for hvem man satser på fra og med 2025, og hvem som skal ut.
FORMEL 1: Red Bull har beviselig vært det raskeste teamet i Formel 1 de siste årene, og et potensielt ledig sete er naturligvis svært attraktivt.
Tross vinterens kaos i teamet ser det ut til at Max Verstappen blir værende, men det er ikke like sikkert om han skal kjøre sammen med Sergio Perez eller ikke.
Ricciardo kan forsvinne
Daniel Ricciardos Formel 1-comeback ble av mange sett på som en ren oppvarming før han skulle ta over etter Sergio Perez i Red Bull. Etter en amputert høst og en svak sesongstart i år ser det nå ut som en fjern realitet.
Yuki Tsunoda har hatt god kontroll på sin australske teamkamerat, og med stortalentet Liam Lawson på sidelinjen spekulerer flere nå i at han fremfor å ta steget opp til Red Bull kan ende med å måtte ta steget ut av Formel 1.
Red Bulls mektige rådgiver Helmut Marko er klar på at Ricciardo ikke har levert godt nok.
– Kravet til Daniel var at han måtte være klart raskere enn Yuki om han ønsket å ha noe håp om et Red Bull-sete, Det har ikke vært tilfelle så langt, selv om han noen ganger har vært nærme. Vi vil se hvordan den situasjonen utvikler seg, sa Marko til Østerrikske Kleine Zeitung.
Samtidig åpner han for at det med Liam Lawson klar på sidelinjen kan bli et bytte allerede denne sesongen.
– I Lawson har vi en sterk reservefører som kontraktsmessig kan kjøre for et annet team om han ikke får et sete hos oss i 2025. Derfor ville det så klart vært fint for oss om vi kunne se han i Formel 1 i år. Da ville vi gått et enda klarere bilde. Men det er en kompleks situasjon, så vi må vente og se hvordan ting utvikler seg, sa Marko om Lawson som imponerte i sitt innhopp for nettopp Ricciardo i fjor høst.
Ricciardo selv har dog ingen tanker om at han kan ende med å bli erstattet på samme måte som Nick de Vries ble til hans fordel forrige sesong.
– Alt kan skje så jeg er ikke naiv men jeg har ikke fått noen indikasjoner på det. Igjen går det litt tilbake til hva jeg har gjort tidligere, men jeg tror de vet at jeg til og med i fjor viste tegn til fort og det jeg ikke alltid fikk frem hos McLaren. Vi følte vi fikk det ut igjen og okey, for hvilken som helst grunn har det ikke helt vært der i år, men jeg tror de vet det er der. Også med det vi gjør i simulatoren så kan de se at det er der så nå må vi bare sette det sammen, sa Daniel Ricciardo.
Bekrefter Sainz-samtaler
I topp-teamet er det Sergio Perez som i stor grad bestemmer egen fremtid avhengig av om han kan holde prestasjonene oppe på samme nivå også de neste ukene.
– Det er klart at Checho nå kjører sin beste sesong for oss. Om han fortsetter med det, som den sterke kvalifiseringen i Japan for eksempel, da er han definitivt det beste alternativet for Red Bull i 2025. Han jobber for teamet og har nå skjønt at hans radikale tilnærming i fjor var feil. Oppsettet hans er nå nærmere Max sitt og det hjelper, sa Marko.
Om det likevel skulle åpne seg et sete fremstår Carlos Sainz som en klar kandidat utenfra, og Marko bekrefter at de snakker sammen.
– Vi snakker med Carlos. Han har sin neste sesong i Formel 1. Men Carlos har også et veldig lukrativt tilbud fra Audi og vi kan ikke slå det, sa Marko.
Sainz selv bekrefter at han fortsatt har alle alternativer åpne selv om det er vanskelig å forutse hvordan situasjonen utvikler seg videre.
– Mine beste alternativer er fortsatt åpne som er en positiv ting, og det er noe som ganske åpenbart krever litt tid med tanke på situasjonen i markedet. Det kommer til å ta litt tid for alle å bestemme seg og ta sine avgjørelser, men de gode alternativene er fortsatt åpne, sa Carlos Sainz som samtidig fastslo at det ikke hadde vært noen konkret fremgang de siste ukene.
Målet er å være i en konkurransedyktig bil neste sesong.
– Angående 2025 er min mening helt klart med nivået jeg viser og hvordan jeg kjører nå at det vil være veldig attraktivt for meg å være i en konkurransedyktig bil. Men det avhenger ikke av meg, og jeg må fortsette å vente.
I tillegg til å vurdere teamets sjanser i 2025 handler mye om hvem som vil treffe med de nye reguleringene i 2026. Det synes Sainz dog er litt bingo.
– Det er umulig å vite akkurat nå hvem som kommer til å få det riktig for 2026. Så selv når jeg tar en avgjørelse for hvor jeg skal være i 2026/2027 spiller det ingen rolle hvor mye du snakker med teamene og hvor mye de selger deg hvor bra de gjør det med motoren. Realiteten er at det er ingen som vet, sa Sainz.