Bli med i kjernen av suksessoppskriften som sørger for overlegen seier i Rally Monte-Carlo

Konseptet «ice crew» finnes først og fremst ment på grunn av sikkerhet. Men for Andreas Mikkelsen og hans apparat handler det om å kjøre enda fortere.

Publisert

Han er riktig nok «kun» på nivå to i internasjonal rallysport, men for Andreas Mikkelsen var kjøringen i Rally Monte-Carlo for 1,5 uke siden en komplett maktdemonstrasjon i WRC 2-klassen. Som et uttalt mål om å dominere klassen må også Mikkelsen bevise at han ikke bare framstår som overambisiøs, og etter årets første løpshelg har han truffet 20 av 20 blinker.

Andreas Mikkelsen, Cato Menkerud, Bernt Kollevold og Ola Fløene - sammen utgjør de en unik kvartett på asfaltrally hvor ekstra notemannskap er tillatt. Og under Rally Monte-Carlo gjelder det å utnytte dette til det fulle. (Foto: Privat)

Han er riktig nok «kun» på nivå to i internasjonal rallysport, men for Andreas Mikkelsen var kjøringen i Rally Monte-Carlo for 1,5 uke siden en komplett maktdemonstrasjon i WRC 2-klassen. Som et uttalt mål om å dominere klassen må også Mikkelsen bevise at han ikke bare framstår som overambisiøs, og etter årets første løpshelg har han truffet 20 av 20 blinker.

Utad kan også rally framstå som en individuell bilsportgren, i «beste fall» er man kanskje to om jobben. Men dette er en historie om en klasseseier i et VM-løp med egentlig fire personer i hovedrollene:

Andreas Mikkelsen, Ola Fløene, Bernt Kollevold og Cato Menkerud.

Vi har sjekket med alle fire om hvordan de planlegger, gjennomfører og mestrer noe av den unike kunsten med Rally Monte-Carlo. Nemlig isnotene.

Isnotene er altså først og fremst en gode til dette ene løpet i året for å oppdatere fører og kartleser på forandringer i veibanen siden gjennomkjøringen de selv hadde. Man har et eget mannskap, kalt «ice crew», som så tett opp mot på etappestart som mulig får kjøre igjennom og oppdatere notene til kartleseren.

Skrivekurs: Til Cato - fra Ola

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Så her er det altså fire mann som samarbeider for at etappen kan kjøre raskest mulig. Andreas Mikkelsen, som ikke bare er fører av bilen, men også dikterer de notene han vil ha i utgangspunktet. Ola Fløene har altså det store ansvaret for først og fremst å gjengi disse notene 100 prosent korrekt, i tillegg til at han har ansvaret for å skrible ned både Andreas' noter og korreksjonene etterpå.

Og i nettopp korreksjonene etterpå så har Bernt Kollevold ansvaret for å lese veien akkurat slik Andreas ville oppfattet veien, og med et innarbeidet språk skal enhver tolkning av underlaget videreformidles til Cato Menkerud, som både skal oppfatte dette riktig og ikke minst skrive dette ned riktig og forståelig slik at Ola igjen kan få formidlet dette til Andreas.

– Det første vi måtte gjøre var å lære han oppi Lillehammer å skrive penere. Det var ikke lesbart, så vi måtte ha skrivekurs. Men det gikk seg til, sier Ola Fløene, «comeback-kid» for tredje gang for Andreas, og viser altså til lillehamringen Cato Menkerud.

Norges kanskje to mest rutinerte kartlesere, som sammen sitter på en unik bøtte av erfaring fra flerfoldige tiår med notelesing. Nå har Andreas Mikkelsen sikret seg dem begge.

Men Fløene klarte altså å få notene sine lesbare til slutt. Og det er særdeles viktig, for selv om det er Andreas Mikkelsen som til syvende og sist som fører sin Skoda Fabia Rally2 gjennom veier som består av tørr asfalt, slaps, snø og blank is på en og sammegang, i hastigheter nærmere 200 enn 100 kilometer i timen titt og ofte.

Det enorme ansvaret

Bernt Kollevold og Cato Menkerud i aksjon som safetycrew for Andreas Mikkelsen, her fra Hyundai-tiden. (Foto: Privat)

En ting er om Mikkelsen selv gjør en feil og kjører av. Byrden ligger ofte på føreren når feil gjøres i rally. Men hva som Ola leser feil? Kartleserfeil i rallysporten er ikke noe unikt. Men hva om Bernt oppfatter veien annerledes, eller går glipp av noe? Eller om Menkerud sover i timen i to sekunder eller feiltolker og skribler ned noe feil?

Det er altså ikke bare én, men fire stykk, som i praksis nå kan stå ansvarlige for at et løp bokstavelig talt går «åt skogen».

– Det er en vanskelig jobb. Og en viktig jobb. Én feil fra dem, så kan vi fly av veien, sier Andreas Mikkelsen.

Isnote-mannskapet bekrefter at de kjenner på ansvaret.

– Foran hvert eneste Rally Monte-Carlo har jeg fått sitte på under test for selv å få en følelse på hvordan grepet og dekkene fungerer. Det å sitte på er jo ikke noe jeg er redd for, for der er jeg trygg. Men når jeg da etterpå skal ha ansvaret for å si at der og der er det grep, og når du merker hvor lite som skal til før du blåser av veien - det er bare en påminnelse på at man aldri kan slappe av. Man må bare være sinnssykt nøye, og aldri slurve noe, sier Bernt Kollevold.

Slik overleveres korrigeringene

Slik ser noteblokka til Ola Fløene ut etter at Cato Menkerud har gjort sine korrigeringer under årets Rally Monte-Carlo. (Foto: Privat)

De fikk unntak fra portforbudet i Frankrike og stod opp klokken to på natta for å rekke ut til etappene som skulle starte like over seks om morgenen. For en ting er jo at det skal kjøres igjennom og tillegges ekstra informasjon.

Dette må jo også overleveres. Der har teamet rundt Mikkelsen to ulike systemer.

– Vi etterstreber å overlevere notesettet vi selv har. Enten har vi en «runner» som står på mål fra teamet vårt, som tar imot blokka, og kjører til et punkt hvor de kan overlevere boka. Ellers overleveres notene også på film. Det gjør vi med en gang vi kommer i mål, og det er mest for sikkerhets skyld, sier Cato Menkerud.

Han illustrerer hvor mye mer komplekst det er for han å skrive korrigerende noter, som ikke en gang er hans egne, enn det er å skrive ordinære noter med rallyføreren han skal lese for.

– Jeg må kunne skrive det slik at Ola forstår hvor i svingen det handler om. Om det er før, midt i, eller etter. Det som også er viktig for Bernt sin del, når han sier en ting, så er et viktig at jeg forstår med en gang hvor det er han mener før vi kommer til neste sving. Du må være såpass på at du følger med på veien, skrive ting eksakt hvor man mener det uten å spørre, og samtidig skal man fortsette å lese notene, sier Menkerud, mest kjent som kartleser for Henning Solberg, i tillegg til en rekke andre store norske rallyprofiler.

Bedre forberedt enn noen sinne

Summa sumarum så er isnotene ikke bare til skrekk og advarsel, men Andreas Mikkelsen skal kunne gi gass der andre ikke tør. Og det er mye av dette som var årsaken - mener han - til at han kunne vinne WRC 2 på en rask, men sikker måte, og også etablere seg godt innenfor topp 10 totalt.

– Bernt, Cato, Ola og jeg har jobbet i mange år sammen, men i år virket vi alle ekstra godt forberedt. Vi bodde sammen under hele løpet, adskilt fra alle andre, og jobbet ekstremt nøye med video og annen samkjøring. Måten vi skal beskrive underlag på, skrive dette ned, og alt dette. Og det ga meg en så ekstrem «confidence» til å stole på notene. Selv om veien kanskje så annerledes ut, så stolte jeg på informasjonen, sier Mikkelsen, som innrømmer at det er en enorm utfordring for han som fører å prosessere all tillegsinformasjon.

– Dette skal jo inn i hodet mitt også. Sammen med alle notene fra før. Pluss at det ofte var mørkt, så man måtte virkelig ha med seg øynene også. Den kombinasjonen å få inn all informasjon, uten at det blir for mye informasjon, og få med meg hvordan veien faktisk er, den kombinasjonen er vanskelig, sier 31-åringen.

Olas «helvete»

Ola Fløene reiste rett fra Dakar Rally til Frankrike, med den største kontrasten som en kartleser kan oppleve. Fra ørkenrally til Rally Monte-Carlo. (Foto: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool)

Ola selv beskriver også hvilket «helvete» det er for en kartleser å lese Rally Monte-Carlo.

– Å lese Rally Monte-Carlo er så jævlig vanskelig slik det var nå. Skiftende føre og skiftende tempo, når du kommer fort, og det er tørt. Du kan ikke skrive med gråblyant at det er is. Når jeg ser det lyser rødt, så må jeg gå på tidligere. Jeg hadde noen teknikker som jeg fortalte Cato slik jeg ønsket det. Og hele den pakka ble veldig, veldig bra, sier nordmannen med flest antall løp som kartleser bak seg.

Han kom rett fra Dakar Rally og hadde ikke lest en VM-runde for Andreas siden 2015. Han kom inn på sensommeren og høsten i fjor som erstatning for Anders Jæger som først tok en pappapermisjon før han valgte å trekke seg helt ut av satsingen, men på gammel rutine og dekket bord lå alt til rette for et sømløst comeback for Fløene.

– Jeg fikk ikke gjort noen forberedelser da jeg gjorde avtalen med Andreas. Han gjorde faen i meg alt for meg. Han var fører og kartleser, mens jeg var trøtt og sliten. Men alt går på rutiner. Og dette er jo noe som går igjen. Det er tredje gangen vår nå. Og dette er ikke min skyld. Andreas har starta hele greia, for jeg var ferdig med Rally-VM jeg, konstaterer Fløene.

Powered by Labrador CMS