Få har klart å kjøre en VM-runde i rally billigere enn Nils Kjetil Tronrud og Gunhild Hvaal Engh. Under Rally Sweden i 2000 skulle de klare det for maks 25.000 kroner.

Da Nils kjørte Rally Sweden for bare 25.000 kroner

Det Nils K. Tronrud betalte for hele Rally Sweden i 2000 tilsvarer bare startkontingenten 24 år senere. 

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Kostnader i rallysporten er blitt et omdiskutert tema. Aldri før har det vært dyrere å kjøre rally. Og kombinert med en lang reiserute til Nord-Sverige så har også Rally Sweden ikke blitt attraktivt for nordmenn en gang å stille opp i.

RALLY: Kostnader i rallysporten er blitt et omdiskutert tema. Aldri før har det vært dyrere å kjøre rally. Og kombinert med en lang reiserute til Nord-Sverige så har også Rally Sweden ikke blitt attraktivt for nordmenn en gang å stille opp i.

For første gang siden 1995 er det ikke en eneste fører med norsk statsborgerskap på startstreken i den svenske VM-runden, og for første gang noen sinne er det ikke en eneste rendyrket nordmann på plass overhodet om vi også teller kartlesere.

Nils Kjetil Tronrud under den svenske VM-runden for 24 år siden.

Hele VM-runden på seks dekk

Likevel skrur vi klokka 24 år tilbake. Ved tusenårsskifte skulle Hønefoss-mannen Nils Kjetil Tronrud, også kjent som den suksessrike Almera-cupens far, sette en hårete ambisjon. Det skulle koste ham maks 25.000 kroner å kjøre den svenske VM-runden i rally.

– Det ble en greie som kom opp, så vi gjorde en avtale på det, sier Tronrud til Parc Fermé, som da kjørte en motorsvak standard Nissan Almera i den daværende N3-klassen.

Det vil si en 2-liters motor på drøye 150 hestekrefter, ikke differensialsperre og en ellers helt standard rallybil som det fortsatt går mange av i Norge grunnet sine lave driftkostnader og forutsigbare kjøreegenskaper.

Få merkescuper har vært mer suksessrike i Norge enn Almera-cupen som gikk på begynnelsen av 2000-tallet. Og den hadde ikke eksistert uten Nils Kjetil Tronrud.

Han mener å huske at startavgiften kostet fem eller seks svenske tusenlapper. Overnattingen klarte de å få for 3000 svenske kroner, som tilsvarte 2500 norske den gangen. De klarte seg med seks dekk på hele løpet, og bilen var heller ikke spesielt tørst når det kom til bensinutgiftene.

– Vi gjorde alt så optimalt som mulig. Hadde blant annet gatedekk vi brukte på transportetappene og var veldig opptatt av å komme i mål med hel bil uten å dumme oss ut. Dette var noe Nissan senere tok opp og brukte internt, fordi dette var noe helt spesielt, poengterer Tronrud.

Øl kom utenom regnskapet

Uten at han kan legge fram regnskapet for løpet i detalj så bekrefter han at de klarte å holde seg under den magiske 25.000-kroners grensa.

– Vi hadde litt morsomt av det, for etter løpet var vi ute og tok noen øl. Og vi er veldig klare på at de pengene ikke regnes inn i de 25.000! humrer Hønefoss-karen, som hadde Gunhild Hvaal Engh i kartleserstolen.

De kom seg helskinnet igjennom løpet. Det ble en fjerdeplass i klassen for standardbiler med tohjulsdrift, og en hederlig 47. plass totalt av 54 fullførte biler.

– Det er alltid gøy å kjøre billøp. Og det er en konkurranse i seg sjøl å få til det vi gjorde. Også er det fortsatt så mye lovord om disse bildene. Senest if orrige uke fikk jeg en tekstmelding fra en som var med i cupen, som fortsatt har en bil stående, sier Kjetil.

For ordens skyld; inflasjonsjustert tilsvarer 25.000 kroner i år 2000 cirka 43.000 norske kroner i dag. Og startkontigenten for ikke-nominerte privatførere i Rally Sweden? 43.000 svenske kroner. Pluss moms.

Powered by Labrador CMS