Dennis Hauger, Isabell Rustad og Dennis Olsen.
Dennis Hauger, Isabell Rustad og Dennis Olsen.

Slik oppsummerer Dennis, Dennis og Isabell sesongen

I prat med Parc Fermé avsluttet de tre racingprofilene året med å se tilbake på varierte sesonger og ikke minst se frem mot interessante planer for 2024.

Publisert

RACING: På et Porsche-arrangement møter vi tre fremadstormende racerførere med spennende planer for 2024 - men kun en av de skal kjøre Porsche. 

RACING: På et Porsche-arrangement møter vi tre fremadstormende racerførere med spennende planer for 2024 - men kun en av de skal kjøre Porsche. 

De det gjelder er Isabell Rustad, Dennis Hauger og Dennis Olsen. Rustad skal ta fatt på en ny sesong i Porsche Sprint Challenge Skandinavia, Hauger skal igjen i aksjon i Formel 2 mens Dennis Olsen forlater Porsche etter åtte år under deres vinger.

– Etter Formelbil-karrieren har det kun vært Porsche, så det blir jo spesielt. Det har vært en veldig kul reise. Jeg husker at det ikke var veldig mye kunnskap om motorsport i det første møtet. Siden det har det vokst veldig mye til noe jeg tenker er veldig positivt for begge parter, både Porsche og den enkelte føreren, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.

Følger med på hverandre

De tre som i dette tilfellet ble samlet i kraft av sine ulike Porsche-roller bryr seg om mer enn bare seg selv og sin egen sfære i en travel racing-hverdag. Mellom slagene følger de alle med på hverandres prestasjoner. 

Dennis Olsen ble takket av etter åtte år hos Porsche.
Dennis Olsen ble takket av etter åtte år hos Porsche.

– Alle sammen kjenner hverandre og man følger med på hverandre. Jeg har fulgt med på de når jeg har tid og det er alltid morsomt å se. Jeg liker å se på løp og å følge med når man har tid. Det er egentlig min avkobling. Det er ikke alt man får sett med en travel kalender, men man får fulgt med ganske godt, forteller Olsen.

– Jeg ser veldig mye på løp og også gamle løp. Det er mye reising og ting man selv holder på med men generelt er jeg ekstremt glad i å se på andre nordmenn kjøre og gjøre det bra. Uansett hva det er så er det kjempemorsomt å se på, og når det er nordmenn bak rattet er det enda morsommere, sier Dennis Hauger.

Dennis Hauger, Isabell Rustad og Dennis Olsen følger med på hverandres karrierer, og utveksler gladelig erfaringer når de møtes på norsk jord.
Dennis Hauger, Isabell Rustad og Dennis Olsen følger med på hverandres karrierer, og utveksler gladelig erfaringer når de møtes på norsk jord.

Isabell Rustad følger også med på de to Dennis-ene som hun besktiver som store forbilder. 

– Jeg må jo si at det er kanskje de to største forbildene som sitter ved siden av meg så jeg følger jo med, forteller Rustad. 

Som den yngste i sofaen setter Rustad pris på at Porsche-hverdagen blant annet innebærer å være sammen med kolleger som hun altså ser opp til. 

– Jeg må jo si at det er litt stas, det er jo det. Jeg synes det er kult å få være en del av det. Jeg har tenkt spesielt på det i år, for det har skjedd mye for min del i år. Jeg har ikke hatt noe navn tidligere, og ikke at jeg har det på nivå med de her, men folk begynner faktisk å vite litt hvem jeg er. Så det er veldig stas å være en del av, forteller Isabell Rustad.

Fortsetter i Sverige

Isabell Rustad fortsetter etter alt å dømme i samme mesterskap neste sesong.
Isabell Rustad fortsetter etter alt å dømme i samme mesterskap neste sesong.

Rustads første fulle sesong i Porsche Sprint Challenge endte opp med seks pallplasser og ikke minst mye læring. 

– Det har vært et bra år. Målet for året var å lære mest mulig og det har jeg gjort. Jeg håpet å kunne ta noen pallplasser mot slutten av sesongen og jeg har jo tatt seks pallplasser så jeg må si at jeg er ganske fornøyd. Det har jo vært en annen setting enn tidligere, det er noe annet å kjøre i Sverige enn å bare kjøre i Norge. 

I 2024 blir det mer av det samme, så lenge budsjettet kommer i havn.

Underveis har hun og teamet rundt henne vurdert å ta steget opp til Carerra-cupen, men en kombinasjon av midler som ikke stekker til og et ønske om å tilegne seg mer erfaring på nivået under gjør at hun ser ut til å bli værende i Sprint-cupen. 

– Jeg tror nok at det skulle gått greit og gått opp til Carrera Cup men jeg hadde nok ikke vunnet løp akkurat, for nivået er mye høyere. Det er først og fremst økonomien som gjør at jeg ikke tar det steget, men også at jeg har mye igjen å lære, Rustad

Dennis Olsen som nå kjører på høyt internasjonalt nivå hadde noen råd å komme med til Rustad på det som er hans siste dag som hennes Porsche-kollega.

– Det er bare å kjøre det bilen går, være fokusert og ikke gi opp. Se mye på data, vær analytisk og prøve å ta det beste ut av alle teamkamerater og bygge seg opp, det er det å kunne utvikle seg på en god måte som er viktigst. Motorsport kan være veldig veldig moro men det kan være noe forbanna dritt innimellom også, det tror jeg vi alle sammen er enige i. Det er flere nedturer enn oppturer i sporten og det kan være spesielt tøft mentalt, så mye handler om å holde hodet over vann, forteller Olsen.

Selv har han hatt en krevende og ikke minst hektisk sesong. I lys av Rustads Cup-hverdag savner han å møte opp til hvert løp med en reell sjanse til å vinne.

– Det er som alle andre sesonger mest nedturer, men så har man høydepunkt som gjør at man føler at det overgår de nedturene. Det er litt spesielt også med et element av politikk og Balance Of Performance. Det gjør at du ikke alltid kommer til løp med en mulighet til å vinne, det er det jeg savner fra Cupbil, Olsen

Ny hverdag for Hauger

Dennis Hauger var for en gangs skyld å se uten Red Bull-logoer, og over nyttår blir det den nye normalen.
Dennis Hauger var for en gangs skyld å se uten Red Bull-logoer, og over nyttår blir det den nye normalen.

Olsen er ikke den eneste som avslutter et langvarig samarbeid. Dennis Hauger er inne i sine siste uker som Red Bull-junior etter seks år i systemet. 

– Er det på noe vis befriende å ikke lenger være i det juniorsystemet?

– På en måte ja. Nå har jeg vært i et juniorprogram i seks år og det å komme ut å ikke ha noe over seg kan være greit, sier han.

– Ting har ikke styrt helt riktig vei i Formel 2 og det har vært frustrerende men også lærerikt, og det er ting jeg må ta med meg og utnytte til min fordel neste år. For meg er det bare en indre motivasjon om at gjør jeg det bra neste år så vet jeg at det er dører som kan åpnes og til syvende og sist gjelder det bare å vise resultater, fortsetter Hauger.

Samme dag som vi snakker med Hauger mottok MP Motorsport de fleste delene til 2024-bilen, men den vil ikke bli testet ut på banen før under en shakedown i januar. Den første ordentlige testingen og erfaringen Hauger får med bilen blir under pre season-testing i februar. I det hektiske arbeidet det blir håper han at det vil være en fordel å kjenne teamet godt fra før. 

– Jeg håper at det er en fordel å ha en god relasjon og at man bare kan begynne å jobbe med en gang. Noen ting blir veldig annerledes og noen ting blir likere på den nye bilen, men det endrer uansett på ting med tanke på oppsett og kjørestil så det er ting vi virkelig må jobbe med så fort som mulig og så mye som mulig i det som kun er en tre dagers test, forteller Hauger

Spent på ny bil

I motsetning til de to andre går Dennis Olsen inn i et nytt team, og i likhet med Hauger innebærer det en ny bil. 27-åringen er spent men relativt selvsikker med tanke på den reisen som nå kommer. 

– Det som blir spennende er å se hvordan hele prosjektet blir. Man kan planlegge så mye man vil, men mans er det ikke før man trykker play. Vi får se hvordan det fungerer i det første løpet men en ny bil og nytt team trenger litt tid til å lande, men jeg tror det kommer til å komme seg ganske fort. Det er mye bra folk som er involvert og jeg har troen på bilen så jeg tror og håper at det kan fungere veldig bra, forteller Olsen som om kort tid vil annonsere sine planer for neste sesong. 

I hektiske hverdager er juletiden en av få perioder uten kjøring og med mindre tid knyttet opp til sponsorsamtaler og fysisk trening. Etter det går tiden fort frem mot sesongstart for de tre, og det skal ikke gå lang tid av banen før det begynner å klø i fingra. 

– Vi begynner allerede i Januar, og jeg kom nylig hjem fra reise nå. Juletiden blir litt roligere men det går i ett med sponsorer og trening frem mot sesongstart, Hauger

– Jeg har kjørt mye, og etter at sesongen var over har det egentlig bare vært møter og planlegging kombinert med flytting og litt sånne ting har det blitt nok å gjøre. Det blir noen uker litt av nå men jeg merker fort at det klør i fingra etter å kjøre igjen, Olsen

– For min del er det litt kjipt den første uka, og så er det litt godt, men nå begynner jeg å savne det igjen, Rustad

Powered by Labrador CMS