Derfor har Andreas sine behov for å koble av alt som har med bil å gjøre

– Det er uaktuelt å betale fra egen lomme. Når man har tre VM-medaljer, så er man ferdig med den tiden.

Publisert

(OSLO): Det er det første Andreas Mikkelsen sier innenfor silly season-praten når vi møter ham i leiligheten han har i Oslo. Utover det er det egentlig veldig lite å si om nettopp silly season.

Andreas Mikkelsen, her i kjellerstua hjemme i leiligheten på Frogner. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(OSLO): Det er det første Andreas Mikkelsen sier innenfor silly season-praten når vi møter ham i leiligheten han har i Oslo. Utover det er det egentlig veldig lite å si om nettopp silly season.

Andreas håper på at denne Hyundai-muligheten med en egen ekstern sponsor kan la seg gjøre. Samtidig har han «flere planer». Men vil ikke si hva. Han lar spekulasjoner og eventuelt andre røster ta seg av slikt. Men noe nærmer seg, altså.

For nå fokuserer Andreas på å slappe av. I alle fall prøver å få slappet av etter en intens og innholdsrik sesong på godt og vondt.

Hektisk hjemme i Norge

Dog er det ikke så ofte han får tid til det hjemme i Oslo. Faktisk forbinder Andreas et Oslo-besøk med mer stress og hektisk program enn hva han selv kanskje hadde ønsket var ideelt.

– Det er ikke altfor ofte jeg er hjemme i Oslo, men det er mange forpliktelser når jeg pleier å komme hit. Jeg rekker ikke sette meg ned å slappe av på samme måten som i Monaco. Jeg må for eksempel bruke mye tid på EVEN-kontoret når jeg er her, men jeg ønsker også å se mer til familie og venner. Og på få dager, så er det tøft å presse alt dette innenfor tiden man har her, sier Mikkelsen der vi sitter på kjøkkenøya i leiligheten på Frogner.

Han spretter opp en Pepsi Max og «bjudar på» litt popcorn mens han gjør litt research på andre planer han ikke ønsker å gå ut med. En sjelden gang sivilt kledd selv om et intervju med Andreas selvfølgelig betyr fokus på motorsport og hans karriere.

Men få blir kjent med privatpersonen Andreas gjennom hans toppidrettssatsing på verdens høyeste nivå innenfor rally. Et mesterskap der han ble nummer fire i år, der «mannen i gata» sitter igjen med en følelse av at det fortsatt er noe som mangler fra Mikkelsens potensiale.

– Vi er på tempo

Alt snakket om bilen, om hvordan den ikke passer hans kjørestil 100 prosent. Hvordan asfaltkjøring har gått fra å være hans styrke til å bli hans desidert største svakhet, kun på grunn av følelse med bil. Hvordan tre førerfeil tidlig på året, fra Monte Carlo og Mexico, gjorde at han nok en gang kom skjevt ut i en sesong han skulle reise kjerringa fra et begredelig 2018-år.

– Men jeg vil si vi nå faktisk er på tempo. At liksom, «nå er vi der». Der var vi ikke i 2018. Ikke på langt nær. Så selv om man tenker at 2019 likevel ikke ble en «kongesesong», så føles det jo selvfølgelig urettferdig når man føler man jobber hardest i feltet av alle, og ikke får betalt for det, sier Mikkelsen.

Mer om hvordan han jobber med egen kjøring, med video og med trening i neste del av intervjuet. Vi er nå først og fremst opptatt av å finne ut hvordan hverdagen til Mikkelsen har fungert dette året.

For han legger altså ikke skjul på at det å reise hjem til Norge og Oslo ikke er ensbetydende med å få slappet av og koblet av med sine aller nærmeste. Tvert imot, egentlig. Men er det ikke dette han har Monaco til? Fyrstedømmet langs den franske rivieraen, som er en bostedsmanget for internasjonale idrettsutøvere, og ikke minst mange bilsportutøvere.

– Ikke så interessert i bil

Andreas har i utgangspunktet sitt primære bosted i Monaco, men har også egen leilighet i Oslo han disponerer når han er hjemme Norge. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Kan luksuslivet i Monaco bli for mye luksus for en toppidrettsutøver som mer enn noen gang skal jobbe for å komme seg opp på det nivået han har ambisjoner og planer om?

– Det er jo slik at selv om noe fungerer for noen, så fungerer det ikke for andre, sier Mikkelsen om hvordan man skal sortere ut dedikasjonen til idretten sin kontra privatlivet og sine egne private og sosiale behov.

– Det er forskjell på en sjåfør som lever i en rallybil 24/7 og meg, som rent bilmessig ikke nødvendigvis er så interessert i bil. Jeg elsker å konkurrere, enten det er snakk om bilkjøring, alpint eller andre ting. Det er lidenskapen for konkurransen og det å prøve å bli best i noe du er god til som driver meg, sier Andreas.

Behov for å koble av

Og har ikke noe problem med å utdype videre. Det er tydelig at Mikkelsen har et behov for å forklare hans mentale innstilling mot det å satse på rally som en toppidrettsgren.

– Mellom løpene så er det gjerne test og slikt, og her dreier alt seg om deg, deg og deg og du er det eneste som betyr noe. Som person foretrekker jeg forskjellige arenaer. For eksempel, så har jo Mads (Østberg, journ.anm.) masse rallyvenner, og da er det naturlig at det blir mye fokus på rally. Mine venner er ikke så interessert i rally. Når jeg er med mine venner, så er det ikke rally det dreier seg om.

– Skal man holde på med dette i lang tid, så må man finne sine egne måter å tilpasse seg. Blir det en periode med for mye av det ene og det andre, så må i alle fall jeg justere litt. Når det blir mye rally, altså ekstremt mye rally, så blir man sliten, kanskje litt lei, og får behov for å se og gjøre andre ting. Sånn er det for veldig mange idrettsutøvere i alle sporter, sier han videre.

Han har lært seg å styre sin egen rastløshet. Før måtte det alltid skje noe hele tiden. Nå kjenner han hvordan han finner det avslappende bare å kunne stirre litt mer i veggen når det er rom for det.

– Før - hvis jeg hadde en uke ferie - så tenkte jeg at jeg måtte ut å finne på noe hyggelig om det ikke skjedde noe. Jeg er blitt litt bedre nå til å se litt i veggen og bare roe ned. Man må ikke gjøre ting hele tiden. Alt er en balansegang, sier han.

Dette var første del av en ny, tredelt reportasje fra Parc Fermé. Følg med videre i helgen for flere betraktninger fra Andreas om hans rallykarriere, om veien videre utenfor engasjementet med EVEN Management og hvorfor han mener rally stadig blir «mer og mer som baneracing».

Powered by Labrador CMS