Rich Millener, Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg skal ikke samarbeide denne sesongen.
Rich Millener, Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg skal ikke samarbeide denne sesongen.

Derfor kjører ikke Andreas og Oliver for fullt i M-Sport

Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg kunne endt opp i M-Sport denne sesongen, men slik ble det ikke. Til Parc Fermé forklarer de to og teamsjef Rich Millener hvorfor det ikke ble sånn.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Andreas Mikkelsen er denne sesongen tilbake i toppklassen i Rally-VM med Hyundai. Oslo-mannen skal kjøre fem løp gjennom året, og det hele ruller i gang allerede i Monte-Carlo for nordmannen.

RALLY: Andreas Mikkelsen er denne sesongen tilbake i toppklassen i Rally-VM med Hyundai. Oslo-mannen skal kjøre fem løp gjennom året, og det hele ruller i gang allerede i Monte-Carlo for nordmannen.

Men han hadde også muligheten til å kjøre fulltid hos M-Sport om han ønsket det. Teamsjef Rich Millener legger ikke skjul på at det har vært samtaler, men det er heller ingen hemmelighet at Mikkelsen i utgangspunktet er godt forbi det punktet hvor han godtar et sete uten full lønn.

– Vi satt oss ned og snakket med han. Vi snakket faktisk med mange, til tross for det folk tror. Men dessverre gjorde posisjonen vår og posisjonen til noen av de andre gutta det vanskelig for oss. Jeg forstår Andreas godt, du vet, han har en mulighet med en fabrikant, han blir en lønnet sjåfør, han har en familie. Han har gjort dette i en årrekke nå og han vil leve av det. Jeg tror at dersom tilbudet ikke var der så hadde det kanskje vært annerledes, sier Millener til Parc Fermé om Mikkelsen som altså endte opp med et deltidsprogram I Hyundai.

Usikkert budsjett

Mikkelsen valgte å returnere til Hyundai på deltid fremfor å kjøre hele sesongen hos M-Sport.
Mikkelsen valgte å returnere til Hyundai på deltid fremfor å kjøre hele sesongen hos M-Sport.

Andreas selv, som akkurat hadde testet Rally1-bilen for første gang da vi slo på tråden, forklarer hvorfor han valgte deltid med Hyundai fremfor heltid med M-Sport. 

– Vi var litt i kontakt, og de kom med et tilbud med full sesong. Så må man veie opp en hel sesong med M-Sport eller en halv sesong med Hyundai. I M-Sport har det vært litt usikkert når Ford har vært litt med, og så ikke med lenger, og da blir det et privatteam med lite budsjett - mens de neste år igjen har bra budsjetter igjen. Hyundai har vært med i lang tid og de har kjempebra budsjetter til å utvikle og lage en rask bil. Så det var en helhetsvurdering med det å veie opp full sesong med kanskje ikke det samme utstyret, mot en halv sesong med bra utstyr som bare blir bedre, forteller Mikkelsen til Parc Fermé.

For flere har holdepunktet mot Mikkelsens retur til Hyundai vært at han ikke gikk overens med bilen den gang, og at han til slutt ble satt på sidelinjen. Nå er det derimot en ny bil, og ikke minst andre mennesker involvert. 

– Det er folk jeg kjenner godt. For eksempel FX som var i Volkswagen. Det gir meg en veldig stor tro på at det blir suksess, forteller han. 

Monster-knipe

Også norsk-svenske Oliver Solberg var i samtaler med teamet om en retur til toppklassen, men unggutten endte til slutt opp med en ny sesong i WRC med full Skoda-støtte. 

– Det passet bare ikke. Vi har jo snakket sammen, og jeg har jo så klart snakket med alle, men ikke noe konkret. Jeg har jo tatt kontakt med alle team, forteller Solberg til Parc Fermé.

En åpenbar utfordring med et eventuelt samarbeid ville vært energidrikke. Oliver Solberg er nemlig sponset av Monster som han har hatt et tett forhold til over mange år, mens M-Sport har en tydelig Red Bull-profil som ikke kan tuktes med.

Oliver Solberg ønsker ikke å gi slipp på samarbeidet med Monster for å komme tilbake til Rally-VMs toppklasse.
Oliver Solberg ønsker ikke å gi slipp på samarbeidet med Monster for å komme tilbake til Rally-VMs toppklasse.

– Det var helt klart en vanskelig situasjon. Vi hadde absolutt noen samtaler med ham. Men igjen, WRC 2 er veldig konkurransedyktig for øyeblikket, og det er mange muligheter for lønnet kjøring i det også. Og vi skal ikke tvinge noen til å komme til oss. Hvis du tvinger dem, så kommer de sannsynligvis ikke til å være der av den rette grunnen. Det må være riktig tidspunkt for førerne, forteller Millener. 

Oliver selv har ikke dårlig tid med å komme tilbake til toppklassen.

– Jeg er lojal mot sponsorene jeg har og med Monster ser jeg også lenger frem. Og jeg har ikke noe panikk om å komme inn i WRC. Jeg vil heller gjøre det ordentlig, enn å få panikk rundt det. Da venter jeg heller et år til, forteller Solberg. 

Powered by Labrador CMS