
Dennis Hauger klar for IndyCar:
– Det er nå reisen virkelig begynner
Dennis Hauger skal kjøre på fulltid i IndyCar i 2026 for Dale Coyne Racing, som styrker båndene til Andretti.
RACING: Tirsdag kunne Dennis Hauger bekrefte at han i 2026 skal kjøre full sesong i IndyCar. Det skjer for teamet Dale Coyne Racing, hvor Hauger skal kjøre på utlån fra Andretti.
– Jeg er veldig fornøyd og veldig glad, det er et stort steg i riktig retning for min karriere og et av de trangeste nåløyene i idretten. Jeg gleder meg til å komme i gang og begynne reisen, forteller Dennis Hauger til Parc Fermé.
Det har gått litt over et år siden Hauger kjørte sitt siste løp i Formel 2. Reisen mot Formel 1 sa stopp, og unggutten skiftet kurs for å komme gjennom et annet trangt nåløye i USA. Nå har han klart det.
– Det er helt sykt egentlig. Du har langdistanse-racing med Le Mans og Daytona og de store løpene, også har du Formel 1 og IndyCar etter min mening som de tre største seriene i verden, og jeg vil nok si at IndyCar og Formel 1 er de to vanskeligst seriene i verden å få et sete i, så jeg er veldig fornøyd med å kunne kalle meg selv en IndyCar-fører.
Historisk nordmann
– Også er du historisk da. Første nordmannen!

– Ja er jeg det? Jeg har hørt at det var en nordmann for sånn 100 år siden, svarer Hauger.
Gil Andersen kjørte Indy 500 tidlig på 1900-tallet, men ikke i noe som kan sammenlignes med IndyCar som mesterskap. For å bli historisk i Indy 500 må Hauger gjøre det svært godt, ettersom Andersen ble nummer tre i Indy 500 i 1915.
Hauger verdsetter en ny milepæl i norsk bilsporthistorie, og ser fremover.
– Det er kult og det er sykt å tenke på. Jeg har jo blitt den første nordmannen til å gjøre et par ting opp gjennom som jeg er veldig stolt av, men dette er et nytt steg og det største jeg har oppnådd så langt. Det er nå reisen virkelig begynner, slår han fast.
Enkelt sagt er IndyCar USAs svar på Formel 1, og mesterskapet er uten tvil et av de høyest rangerte i verden. Ikke minst troner Indy 500 som et av verdens desidert største løp.
– Det er uvirkelig bare å tenke på at neste år skal jeg kvalifisere meg til Indy 500 og forhåpentligvis kjøre løpet. Jeg var der i år med over 400.000 tilskuere på en og samme dag, og en atmosfære jeg aldri har vært borti noen gang tidligere. Det blir mange unike opplevelser i 2026, og jeg skal ha fokus på å gjøre så godt jeg kan og prøve å få noen gode resultater.
Teknisk samarbeid
De siste månedene har medier over hele verden, inkludert Parc Fermé, spekulert og gravd i hvor Dennis Hauger kunne ende opp. Da det ble klart at Andretti-setene ikke var et alternativ denne gangens seilte Juncos Hollinger og Dale Coyne Racing opp som de to mest omtalte mulighetene.
Selv synes Dennis det har vært morsomt å være et hett navn i silly season.
– Det er selvfølgelig gøy, og litt annerledes enn man pleier. Det er fint å få det på plass. Nå er det veien videre som gjelder med å komme i gang før sesongen starter. Det er bare en kjempegod følelse å vite at man er i den kampen om setene og til syvende og sist få et sete på fulltid i 2026. Det er uvirkelig.
Det var aldri aktuelt at Hauger skulle fylle tomrommet som oppsto da Colton Herta forlot teamet til fordel for Formel 2.

– På den tiden var vi i snakk om den veien vi har tatt nå, så det var ikke helt planen og de trenger en erfaren fører i det setet også. For min del er jeg bare ekstremt glad for at jeg fikk muligheten til å vise meg frem i et team som har bygget seg opp mye de siste årene og har noen gode resultater her og der. Jeg tror ikke vi kommer til å fighte om noe mesterskap, men jeg tror vi kan vise oss godt frem. Jobben min neste år er å vise meg frem og gjøre en god førstesesong. Å bli beste rookie er på en måte det første målet.
Hauger har hatt et klart ønske om å beholde tilknytningen til Andretti selv om det ikke var et ledig sete i teamet. Det gjøres nå altså ved at Hauger kommer på utlån fra Andretti, i tillegg til at det etableres et teknisk samarbeid mellom teamene.
Andrettis rolle har vært helt avgjørende for å komme i havn, ettersom det kreves et budsjett på rundt syv millioner dollar.
– Det første året i IndyCar må du egentlig alltid ha med et budsjett inn også kan du få en kontrakt på bordet og leve av racing senere. Jeg har vært heldig som vant serien og fikk med meg premiepenger der, og jeg har støtte fra Andretti. Jeg hadde nok ikke vært på griden uten de, men det er fortsatt et budsjett som skal fylles så jeg er veldig glad for at jeg har med meg sponsorene videre, og vi jobber hardt inn mot 2026 for å få alt klart.
Veien videre

IndyCar-sesongen starter ikke før i mars, men det er kun en liten uke til den første testmuligheten i en IndyCar kan by seg.
– Mest sannsynlig er det en test på Mid-Ohio 1. oktober, så jeg reiser til USA på torsdag. Det er ikke hundre prosent bekreftet, men det er nok mest sannsynlig der den første testen blir. Det blir godt å se hvordan ting føles, hvordan bilen kjennes og selvfølgelig bli kjent med teamet og komme i gang med arbeidet.
Hauger er naturlig nok spent på hva han møter i USA, for selv om han har kjørt IndyCar-bilen i simulator er det en annen opplevelse som venter ute på banen.
– Jeg håper selvfølgelig at det er sammenlignbart med Indy NXT-bilen i forhold til hvordan kjørestilen er og hvordan den beveger seg. Det er det jeg har fått følelsen av på simulatoren, men det er en faktor med at det er hybridmotor og noen andre ting som spiller inn som er nytt. Du har for eksempel bensinsparing, du har tre til fem pitstopp i et løp og du kjører i over to løp, men jeg håper selvfølgelig at den grunnlinjen med kjørestilen er noe jeg har vært inne i fra før, så får vi se hvordan det er.