Marius Bermingrud er tilbake i toppklassen etter en sesong med opp- og nedturer.

Opptur etter turbulent sesong:

– Det har vært tøffere enn jeg liker å innrømme

Han skulle egentlig ikke kjøre rally i år, men to kostbare biler senere står Marius Bermingrud igjen med en god følelse etter en solid oppvisning i årets siste NM-løp.

Publisert

RALLY: Før årets sesong hadde Marius Bermingrud bestemt seg for å ta et friår fra rally for å fokusere på jobb og studier, og samtidig komme tilbake sterkere i 2026. 

RALLY: Før årets sesong hadde Marius Bermingrud bestemt seg for å ta et friår fra rally for å fokusere på jobb og studier, og samtidig komme tilbake sterkere i 2026. 

– Det fungerte ikke sånn kjempebra det altså! Det ble et dyrt friår, forteller Marius Bermingrud til Parc Fermé. 

Friåret endte med at Mats Peder Hvambsahl skulle få sinn R5-drøm oppfylt i Bermingruds Ford Fiesta R5-bil. Det endte dessverre med en kjempesmell i årets Sigdalsrally i en hendelse hvor Hvambsahl rett og slett ikke hadde noe sted å gjøre av seg. 

For å løse opp i den floka endte det opp med at Hvambsahl gradvis kjøper ut bilen, og da sto Marius selv uten bil. Det endte med kjøp av Thomas Kvms Citroën C3 Rally2-bil, og den har fått sin debut på tampen av årets NM-sesong. 

– Fra start er det ingenting som har gått som planlagt. Det resulterte i at jeg jobba bare enda hardere med firma og med skole og alt, og jeg syns selv jeg var flink når vi hadde denne bilen stående i fem måneder før jeg prøvde den. At det dro seg til litt nå syns jeg var på tide, forteller Bermingrud.

Godt tempo

Bermingrud imponerte i Rally Hedemarken, hvor han sammen med kartleser Marius Fuglerud fant et godt tempo på grusen. 

– Det kjennes kjempebra. Dette var det første ordentlige grusløpet for oss, så at vi presterer sånn som vi gjør nå er en kjempeboost for neste år. Nå er planen å kunne kjøre alt vi orker fra vinteren, og virkelig lære oss hvordan å kjøre R5, slår han fast.

Han var lenge i duell med Petter Sæves Waskaas om tredjeplassen i løpet, men det var til slutt Waskaas som trakk det lengste strået. 

– Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på duellen med Petter i dag. Det har vært gøy at han har vært foran, også er jeg mektig imponert av de to siste etappene hans. Jeg syns selv vi tar den risikoen vi skal ta og kommer i mål og er fornøyd, og vi tror ikke at han har tatt syv sekunder her, men det hadde han så da er jeg imponert. Men den risikoen skulle vi ikke ta i dag, det skulle ikke endre vår tilnærming. 

Tøft år

Marius Bermingrud i aksjon i Rally Hedemarken, her på SS6,

I ettertid, med en god opplevelse og god giv mot en ny sesong, innrømmer Bermingrud at det har vært en krevende periode. 

– Det har vært tøffere enn jeg liker å innrømme. Mye av det som gjør det tøft er at det er så mye penger som skal inn, og de aller fleste pengene som skal til må jeg bytte i arbeidstimer. Det er som alle andre, men det ble så intensivt, sier Bermingrud.

Store kostnader knyttet til to ulike prosjekter i en sesong som i større grad skulle handle om penger inn på konto har tatt på, men det skal ikke mer til enn en god opplevelse på skogen før det hele er glemt.

– Da vi måtte overhale motoren før Mats Peder skulle kjøre gikk det en måned også var bilen vrak, så skulle vi skaffe masse penger til å få inn en ny bil, så det har vært mer jobbing enn jeg skulle likt. Men etter en dag som dette er det glemt igjen, fortsetter 26-åringen.

Nå rettes med en gang fokuset mot 2026 sammen med kartleser Marius Girmelind, som skal være en del av prosjektet. 

– I utgangspunktet håper jeg at vi til vinteren med kartleser Marius Grimelind som satt på tidligere skal kunne bygge opp en god erfaring. Kjøre det vi kan og får til, også håpe at den ballen rullet litt skikkelig. Det er jo når vi er i gang med notetrening og kjører løp at det er gøy, ikke når det går et halvt år mellom hver gang du sitter i bilen.

Bermingrud er klar på at mengdetrening er viktig, blant annet for å bli vant til hvor raskt det faktisk kan gå i en R5-bil.

– Før bakken på Brenna-etappen siste gang hadde jeg bestemt meg for at jeg skal holde fullt hele veien ned, og da får jeg frysninger i det vi begynner på bakken fordi det går så fort, og skal du være en skikkelig rallyfører som sjal kjøre i toppen kan du ikke få frysninger når det går fort, avslutter han. 

Powered by Labrador CMS