Eyvind Brynildsen.

Teamet måtte bygge ny bil til Eyvind Brynildsen – på bare tre kvarter:

– Det spruta både folk og deler

Ingen shakedown for Eyvind Brynildsen som fikk en hektisk og dramatisk start på sine arbeidsoppgaver som super-reserve til Rally Akropolis.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Få gleder seg mer til Rally Akropolis enn Eyvind Brynildsen, som atter en gang ble ringt opp av Toksport WRT - kundeteamet som drifter Skoda Motorsports satsing i WRC 2 - fordi deres faste fører Marco Bulacia måtte stå over på grunn av skade.

RALLY: Få gleder seg mer til Rally Akropolis enn Eyvind Brynildsen, som atter en gang ble ringt opp av Toksport WRT - kundeteamet som drifter Skoda Motorsports satsing i WRC 2 - fordi deres faste fører Marco Bulacia måtte stå over på grunn av skade.

Og mens hans norske teamkamerat Andreas Mikkelsen har et WRC 2-gull å tenke på, så fikk Brynildsen helt andre ting å tenke på i oppladningen til Rally Akropolis, som skulle startet med shakedown torsdag, etterfulgt av SS1 samme kveld som skjer på Olympiastadion i Athen.

Bilen ble nemlig ikke ikke godkjent for teknisk kontroll, og det medfører startnekt dersom dette ikke rettes opp innen rimelig tid.

– De oppdaget bulker i buret etter tidligere krasjer av Bulacia, forklarer Brynildsen på melding til Parc Fermé.

Klokka til Eyvind viser 13:29. Det var ett minutt før lastebilen senest kunne reise med bilene til startseremonien i Athen.

Fem minutter fra startnekt

Det er nulltoleranse for skader på velteburet, som gjorde at karosseriet var ubrukelig for den greske VM-runden denne helgen. Ettersom dette er deler av siste sort på en velpreparert fabrikkbil, parallelt med at et burbytte blir en for komplisert operasjon med så knapp tidsmargin, så var den eneste løsningen å få flyttet delene over til et annet Rally2-karosseri.

I praksis bygger man omtrent en hel bil på nytt, riktig nok i form av å flytte over deler. Karosseriet kommer fra ungarsk rally og ble sist brukt i juli, og ble fraktet over til Hellas natt til torsdag.

På bare 46 minutter, altså tre kvarter, så var bilen bygd opp på nytt med delene fra Brynildsens opprinnelige bil. Og de leverte fra seg bilen helt på grensa over hva de hadde tid til.

– Det var 17 mann som jobbet helt vilt. Det var helt rått og se på. Det spruta både folk og deler. Og smækk, så startet den. Vi rakk teknisk med fem minutters margin, og nå er bilen lastet på lastebilen og på vei til Athen, skriver Brynildsen videre.

Hektisk mekanikervirksomhet i teltet til Toksport WRT, som måtte vente på nytt karosseri natt til torsdag etter at det ble påvist skader på buret til Eyvind Brynildsens bil.

– Bidro du noe selv på oppbyggingen?

– Jeg tilbydde meg! Men det er Marco som har bulket her, så egentlig er det han som måtte jobba, flirer østfoldingen.

Sjettetid for Andreas

Dermed rekker han starten torsdag kveld, men det uten å varme opp med shakedown. Det blir «rett på, null stress», skriver Brynildsen. Teamkamerat Andreas Mikkelsen valgte den sikre veien på shakedown, ved å kjøre én tur. Det ble en fjerdetid på første turen, men sammenlagt etter at alle var ferdige, så endte han som nummer seks.

Dette er årets siste WRC 2-løp for Mikkelsen. Han er nødt til å vinne for å være så trygg som mulig for at WRC 2-gullet er sikret. Erkerival Kajetan Kajetanowicz stiller ikke, men har tre løp igjen - og skal derfor fullføre sesongen med de tre siste løpene. Derfor må vi potensielt vente til en japanske VM-runden for å se om det holder til et nytt gull for Mikkelsen eller ikke.

I toppklassen er det ingen nordmenn med, ei heller svensk-norske Oliver Solberg som må vike plass for Dani Sordo denne helgen. Men Hyundai biter likevel godt fra seg.

Ott Tänak var raskest med tre tidelers margin på teamkollega Thierry Neuville, som igjen var seks tideler foran Ford-fører Craig Breen. For ordens skyld kjørte Sordo inn til fjerdetid, to tideler bak Breen, så mye tyder på at Hyundai er i form inn mot helgen.

Powered by Labrador CMS