Dette året blir det større forandringer i Audi-teamet i VM

To av tre førere er ute. Mandag skal Mattias Ekström presentere framtiden sin.

Publisert

To av tre førere er ute. Mandag skal Mattias Ekström presentere framtiden sin.

To av tre førere er ute. Mandag skal Mattias Ekström presentere framtiden sin.

Torsdag ble det klart at også latvieren Reinis Nitss er ute av Mattias Ekströms Audi-team EKS. Før jul ble det kjent at også Toomas Heikkinen var ferdig i teamet, og da er det naturlig nok kun Mattias Ekström som står igjen av førerne i teamet.

Det er også kjent at Ekström har hatt planer om å bygge nye biler til 2018, ettersom flere av hans tidligere S1-biler ble lagt ut for salg og også er solgt videre.

LES OGSÅ: Ekström tror på nytt, storstilt Audi-prosjekt i VM neste år

– Generelt ser ting veldig bra ut, men rent fysisk mangler vi noen signaturer, sa Mattias Ekström i november, som hadde et uttrykt ønske om å få ting på plass før jul.

Siden har det vært stille ved roret, selv om begge teamkameratene fra 2017 har forlatt skuta i mellomtiden. Verken Heikkinen eller Nitiss hadde spesielt store resultater å vise til fra 2017, med 3. plassen i Estering som Heikkinens beste resultat, mens Nitiss kom til finale kun én gang - i Portugal.

Hvorfor de ikke fortsetter ble det ikke sagt noe om, og Heikkinen presisterte overfor Parc Fermé før jul at det ikke skal ha vært noe dramatikk i avskjedigelsen mellom dem.

Samtidig har Parc Fermé hørt fra uavhengige kilder at teamet skal ha krevd så mye som 8 til 12 millioner norske kroner for et sete, uten at dette er noe verken Heikkinen ville kommentere eller noe vi har fått bekreftet fra andre hold.

Ekström har i tillegg vært klar på at han er avhengig av minst samme støtte fra Audi-fabrikken i år som han hadde i fjor, samtidig som han uttalte i september at han er usikker på rallycrossframtiden ettersom han ikke visste om de hadde «det som trengs», hvor det antakeligvis er snakk om støtte og ressurser.

– Hvis vi skal fortsette, så må vi bygge nye biler, kunngjorde Ekström den gang.

LES OGSÅ: Profiler føler Rallycross-VM ikke har nok interesse i hjemlandet

LES OGSÅ: Ekström med eget YouTube-stunt i sentrum av Riga

Nye bilmodeller på gang?

Han har nemlig hintet langt på vei at det kan være snakk om å få en ny modell inn i Rallycross-VM, dersom det blir bygd nye biler.

– For meg er det S1 som gjelder og den er veldig god for sporten, men sett fra et markedsperspektiv så er det ikke nødvendigvis slik. Vi får se, kanskje vi har en god julegave å fortelle, sa Ekström til Autosport i høst.

Audi er også én av tre fabrikker som er bekreftet interessert i å utvikle seg innenfor elbil-segmentet når dette skal innføres i Rallycross-VM tidligst i 2020.

Uansett, om Ekström skal presentere nye biler for rallycross eller nye førere eller ikke, så er det enn så lenge uvisst hva som skjer i 2018.

Ekström har også, etter det Parc Fermé kjenner til, forpliktet seg til DTM i hvert fall ut denne sesongen, samtidig som han har uttrykt at han vil fortsette med rallycross etter at DTM-karrieren er over.

Powered by Labrador CMS