Dette er de nye forandringene og begrepene vi må lære oss i det nye bilsportåret 2021

2021 skal markere en del nyvinninger i bilsporten. Her er noen av dem.

Publisert

Egentlig skulle dette året faktisk by på enda mer radikale endringer enn som så. I Formel 1 skulle vi egentlig få et helt nytt design på bilene og i Rallycross-VM skulle feltet egentlig vært helelektrifisert. Neste år skal også elektrifiseringen komme på full fart på vei inn i WRC, selv om selve hybridsystemet fortsatt framstår som nokså uklart.

Hyundai er en av flere fabrikanter som har utvidet kundesatsingen på rallyfronten. Deres neste generasjons i20 følger også begrepene som brukes i den nye rallypyramiden. Senere år skal denne utgaven, i20 Rally2, ut på markedet. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Egentlig skulle dette året faktisk by på enda mer radikale endringer enn som så. I Formel 1 skulle vi egentlig få et helt nytt design på bilene og i Rallycross-VM skulle feltet egentlig vært helelektrifisert. Neste år skal også elektrifiseringen komme på full fart på vei inn i WRC, selv om selve hybridsystemet fortsatt framstår som nokså uklart.

Men - det er likevel noen forandringer vi kan ta for oss, spesielt på begrepsbiten. Og mange av de nye begrepene kommer nå også Parc Fermé til å benytte seg av uten nevneverdige forbehold i tiden som kommer.

La oss starte med rallyen.

I forenklingsøyemed har FIA nå døpt om de fem klare internasjonale klassene i en slags pyramidestruktur. I stedet for at WRC er toppklassen, og R1 er den rimeligste innstegsklassen, så blir nå begrepene brukt fra Rally1 til Rally5.

Dette er blitt gradvis faset inn gjennom 2020-sesongen, spesielt når nye biler har kommet til, men nå skal vi altså bruke kun Rally1 til Rally5 som suffiks på de respektive bilene. La oss dog ta en kjapp gjennomgang av hva dette innebærer.

Rally1: I dag kjent som WRC og den ultimate toppklassen. Bilene er bygd etter 2017-revideringen av det tekniske regelverket, mens WRC-begrepet som sådan har eksistert siden klassen erstattet Gruppe A som toppklasse i 1997. Aktuelle bilmodeller: Hyundai i20, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Citroën C3

Rally2: Kjent som R5-bilene, som ble introdusert i 2013 og ble et mellomledd mellom WRC-biler og standardiserte firehjulsdrevne biler - blant annet for å bli en etablert toppklasse i nasjonale mesterskap hvor WRC-biler ikke er tillatt. Deriblant i Norge. Nyere biler innenfor denne kategorien er allerede døpt Rally2 i sitt modellnavn, men Rally2 erstatter nå R5 i sin helhet. Europamesterskapet og WRC 2 er de to største internasjonale klassene med Rally2-biler, og får flere nordmenn til start neste år. Aktuelle bilmodeller: Skoda Fabia, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Citroën C3, Hyundai i20

Rally3: Nyetablert klasse som et mellomledd mellom det vi i dag kjenner som R2 og R5. Karosseriet og grunnkonstruksjonen minner mye om en R2-bil, med et relativt standard utseende, men under karosseriet har vi litt mer krutt i en én-liters turbomotor - og framfor alt firehjulsdrift. Blir på mange måter sett på som en erstatning for standardbilene med to-litersmotor og firehjulsdrift som ikke har hatt noen nevneverdig utvikling de siste ti årene. Aktuelle bilmodeller: Ford Fiesta

Rally4: Kjent som R2-bilene i dag. De opprinnelige R2-bilene som kom på markedet på slutten av 2000-tallets første tiår hadde trimmede 1,6-liters sugemotorer med 170 til 200 hestekrefter, differensialsperre og sekvensiell girkasse. Senere ble det introdusert 1-liters turbomotorer i samme klasse, og de nyeste Rally4-bilene nå kan også ha litt større motorer med eventuell vektkompensasjon. Aktuelle bilmodeller: Ford Fiesta, Peugeot 208, Opel Corsa

Rally5: Tidligere kjent som R1, som skal være innstegsklassen med de rimeligste innkjøpskostnadene og mest motorsvake motorene. Nå er det imidlertid ikke like mye som skiller på Rally4 og Rally5 foreløpig, da mange av bilene kan brukes i samme klasse med ulike kit. Det er primært kombinasjonen av effekt, vekt og demperne som utgjør forskjellen på Rally4 og Rally5. Aktuelle biler: Ford Fiesta, Renault Clio

Forøvrig er det kun det Ford-baserte teamet M-Sport som har produsert biler innenfor hver kategori, men det er altså ventet at spesielt Rally3 og Rally4 vil vokse ytterligere.

Dette er altså det nye pyramideystemet til rallysporten. Formålet var altså å gjøre klassene mer forståelige, slik det nå er blitt i formelbilracing de siste årene - der det utover enkelte enhetsklasser i formelbil også nå er den definerte formelbilstigen fra nasjonale og regionale Formel 4-mesterskap, opp til Formel 3, Formel 2 og Formel 1 som egendefinerte internasjonale mesterskap.

Nå går også rallycrossen litt av den samme veien. For snart 10 år siden forsvant Divisjon 1, Divisjon 1A og Divisjon 2 til fordel for Supercars, Super1600 og Touringcars den gang. Nå har FIA bestemt at det blir et nytt og mer logisk forklarende klassebegrep.

Supercars skal nå hete RX1, mens den nye elektriske supportklassen med røtter i Supercars Lites og etterhvert RX2 får nå tilnavnet RX2e som en definisjon på at denne klassen går utelukkende på strøm. Så blir du ikke veldig rik av å gjette på at RX3 erstatter navnet til den gamle Super1600-klassen, som igjen har sine røtter fra Divisjon 1A.

Hva så med Formel 1, hvilke endringer kommer der nå i 2021?

Supercars het i sin tid Divisjon 1. Nå blir det nok et nytt navn for keiserklassen i rallycrossen. Nemlig RX1. (Foto: Tom Banks / IMG)

Begrepsmessig er det ikke mye nytt å melde, men det blir likevel noen estetiske forandringer på et par av teamene, og ikke minst har vi flere omrokeringer på førerkabalen.

Først over til teamene.

Renault er et legendarisk navn i Formel 1-sammenheng, og i noen sesonger var de også innunder Lotus-paraplyen før de ble skilt ut som eget fabrikkteam igjen i 2016. Nå forsvinner både Renault-navnet og deres klassiske gulfarge.

Konsernet har nemlig bestemt at fabrikkteamet nå skal gå innunder deres sportsmerke Alpine (uttales alpinn, journ.anm.), som også har røtter fra motorsporten flerfoldige tiår tilbake. Og de som kjenner Alpines historie tenker nok på farge blå. Og du tenkte helt riktig, teamet får nå en ny blåfarget profil.

Navn- og fargeforandringer blir det også hos teamet som har skiftet både navn og eiere flere ganger de siste årene. Da Force India holdt på å gå konkurs ble teamet reddet av den kanadiske businessmannen og Formel 1-pappaen Lawrence Stroll.

Teamet fikk da tilnavnet Racing Point som den har båret de siste 2,5 sesongene, men Stroll har også større eierandeler i Aston Martin - og fra 2021 blir Racing Point-teamet nå døpt om til nettop Aston Martin. Fargen skal også bli den klassiske «british green racing»-fargen, etter at de har prydet feltet med rosa farger etter ønske fra deres hovedsponsor BWT.

Teamene fortsetter som før, og om du ikke er glad i navneforandringer, så er det greit å minne på at Toro Rosso gikk over til AlphaTauri i 2020, markedsført som klesmerket til Red Bull, og det italienske teamet fortsetter altså med dette.

På førersiden er det også mange interessante vendinger det er verdt å ta opp på nytt igjen. Vi mangler bare en formalitet i at Lewis Hamilton skal forlenge sin utgående Mercedes-kontrakt. Utover det er det bare Alfa Romeo og Williams som beholder sine teamduoer fra 2020.

Fernando Alonso, her fra testen i Abu Dhabi etter sesongfinalen i desember. (Foto: XPB / James Moy Photography Ltd. / Renault)

Haas stiller med en helt komplett førerduo. Mick Schumacher, sønn av F1-legenden Michael Schumacher, får sin første Formel 1-sesong etter at han tok hjem F2-tittelen i fjor. Han deler team sammen med feltets kanskje mest kontroversielle fører, i alle fall har han rukket å bli det før han i det hele tatt har begynt å kjøre Formel 1. Nemlig russiske Nikita Mazepin.

I AlphaTauri har japanaeren Yuki Tsunoda kommet inn for russeren Daniil Kvyat, som nå er ute av Formel 1 igjen. I Alpine, tidligere Renault altså, har Fernando Alonso tatt plassen til Daniel Ricciardo mens Esteban Ocon fortsetter.

Ricciardo er på ingen måte ute av Formel 1. Han hopper inn i McLaren og utgjør det som forventes å være feltetes morsomte radarpar sammen med en annen publikumsfavoritt, Lando Norris. Ricciardo signerte for McLaren etter at det ble kjent at Carlos Sainz jr. går til Ferrari, og kjører der sammen med Charles Leclerc.

Etter karrierens svakeste sesong siden debutåret skifter Sebastian Vettel beite ved å gå fra Ferrari til det nye Aston Martin-teamet, der han tar plassen til Sergio Perez og utgjør føreroppstillingen sammen med Lawrence Strolls sønn Lance. Sergio Perez, som tok karrierens første seier i sin 190. start under Sakhirs Grand Prix i fjor høst, fikk den ettertraktede og omdiskuterte plassen hos Red Bull Sammen med Max Verstappen.

Det betyr også at Alexander Albon er ute, men han får beholde en posisjon i Formel 1 som Red Bulls offisielle test- og reservefører.

Powered by Labrador CMS