Ekström holder gullkampen vedlike: – Ikke dette jeg hadde sett for meg

Han eier bilene som teamet egentlig leier, men han skulle i utgangspunktet ikke kjøre selv. Nå er imidlertid situasjonen annerledes for Mattias Ekström.

Publisert

Han annonserte sin avgang til rallycrossen etter 2018-sesongen, trakk teamet sitt ut som følge av exiten med fabrikkstøtten fra Audi og begynte å fokusere på andre områder.

Mattias Ekström tok en ganske så sensasjonell seier i Höljes tidligere i sommer. (Foto: Tom Banks / IMG)

Han annonserte sin avgang til rallycrossen etter 2018-sesongen, trakk teamet sitt ut som følge av exiten med fabrikkstøtten fra Audi og begynte å fokusere på andre områder.

Deriblant satsing på elbil-racing gjennom en avtale med Seat-spinoffen Cupra, og nylig ble det kjent at Ekström også engasjerer seg i Extreme E sammen med ABT og nettopp Cupra. Extreme E er forøvrig det elbil-baserte offroadkonseptet som har tiltrukket seg profiler i alt fra Sebastien Ogier og Andreas Bakkerud til selveste Lewis Hamilton.

Men da latvieren Janis Baumanis ikke kunne skrape sammen pengene han trengte for å kjøre den ene EKS-Audien til JC Raceteknik, så ble eieren sjøl kastet inn til å kjøre de første løpene i Höljes. Dette gikk over all forventning, først med en knallsterk andreplass før han kvitterte med en aldri så liten seier.

Og med ny pallplass i Finland er Ekström reelt med i gullkampen i Rallycross-VM - i et år han egentlig ikke skulle kjørt her.

Mattias Ekström i føringen foran blant annet Andreas Bakkerud under den klissvåte VM-runden i Finland. (Foto: Tom Banks / IMG)

– De første fire løpene endte veldig bra med tre pallplasser, så det å være nummer to i mesterskapet og lede teammesterskapet er en situasjon jeg ikke akkurat hadde sett for meg. Jeg følte meg ganske forpliktet til å gjøre det jeg kunne for å dra til Riga, da jeg ønsker å fortsette og støtte JC så mye som jeg kan, sier Ekström etter onsdagens nyhet som at han blir å finne i den latviske VM-runden førstkommende helg.

Det er ikke overraskende Johan Kristoffersson som leder førermesterskapet, og har 16 poeng ned til landsmannen som ble verdensmester i 2016 før Kristoffersson tok over tronen de to påfølgende årene. Kristoffersson deltar i privat regi, og med stødig poengsanking av Robin Larsson så har JC Raceteknik nå et godt overtak på teammesterskapet.

Derfor er det gull verdt for dem å ha med seg Ekström med den erfaringen fra sirkuset og kunnskapen om bilene som han sitter på.

– Jeg visste ikke om det kunne være mulig at han kunne bli med til Latvia, men jeg er svært takknemlig overfor Cupra som gir oss lov til å ta ham med til løpet. Det er perfekt å kunne fortsette med det samme teamoppsettet som vi har hatt så langt i år, for de to første løpshelgene har vært ganske vellykkede for vår del, sier teamsjef Joel Christoffersson.

Powered by Labrador CMS