Norges Bilsportforbund svarer på kritikken - og bekymringen - fra KAK:

– En frykt vi mener er helt ubegrunnet

Norges Bilsportforbund mener KAK overdriver egen bekymring og frykt for egen framtid dersom de må tilsluttes en av forbundets tre styrende medlemsorganisasjoner.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: I et brev datert 12. februar tidligere år kom det fram at styret i Norges Bilsportforbund krever at Kristiansands Automobilklubb tilslutter seg enten KNA, NMK eller KAK dersom de skal fortsette med videre organisering av bilsport i 2026 tilknyttet Norges Bilsportforbund.

BILSPORT: I et brev datert 12. februar tidligere år kom det fram at styret i Norges Bilsportforbund krever at Kristiansands Automobilklubb tilslutter seg enten KNA, NMK eller KAK dersom de skal fortsette med videre organisering av bilsport i 2026 tilknyttet Norges Bilsportforbund.

I et forsøk på dialog for å motvirke dette vedtaket har ikke KAK lyktes med å få NBF til å snu, der det i oktober ble sendt en ny påminnelse om at klubben må slutte seg til en av organisasjonene innen nyttår.

KAK har siden 30-tallet alltid vært en frittstående motorklubb uten link til andre organisasjoner tilknyttet bilsport, men har like fullt hatt sin tilknytning til Norges Bilsportforbund på lik linje med de ovennevnte organisasjonene.

Fra forbundets side handler dette som formalitetene rundt styringen av den organiserte bilsporten. Selv om det internasjonale bilsportforbundet FIA har tildelt deres internasjonale bilsportrettigheter til KNA, så er disse rettighetene igjen videreført til Norges Bilsportforbund. Forbundsstyret består av seks medlemmer, jevnt representert med to styremedlemmer hver fra KNA, NMK og FMK, med totalt 15 stemmeberettigede årsmøtedelegater fordelt på fem per organisasjon.

I tillegg åpner vedtektene opp for at andre organisasjoner kan være faste medlemmer av forbundet, hvilket KAK har vært i alle år - og selv ønsket å fortsette med uten forandring.

– KAK er en fantastisk veldrevet klubb med mange medlemmer og et godt miljø for bilsport. Klubben er aktiv i en rekke grener. Har sin bane, Ruglandsbanen, og i tillegg en viktig arrangør i rally og drifting. Av NBFs vedtekter følger det at det er klubber tilsluttet medlemsorganisasjonene KNA, NMK og FMK som er faste medlemmer av NBF. Så er det åpning for at andre organisasjoner som arrangerer billøp kan bli faste medlemmer av forbundet.

Det sier Glenn Mellegaard, president i Norges Bilsportforbund, til Parc Fermé, når vi tar kontakt for å få forbundet til å forklare hvorfor de ikke lenger ønsker at KAK organiserer seg i bilsporten uten medlemskap i en av hovedorganisasjonene.

Vi tolker det dithen at KAK ikke er en organisasjon, men en enkeltstående klubb. Vi ønsker altså at alle klubber skal tilhøre en medlemsorganisasjon som igjen er medlem av NBF.

– Glenn Mellegaard, president i Norges Bilsportforbund

Ulik tolkning av KAKs status

Glenn Mellegaard, president i Norges Bilsportforbund.

På forbundets kontorer på Bryn har det vært en årelang diskusjon om hvorvidt KAK skal fortsette å få ta del i norsk bilsport som en selvstendig organisasjon. Det er årsmøtet som bestemmer, med 3/4 flertall, hvorvidt nye organisasjoner kan få godkjent medlemskap i NBF, alternativt også kastes ut av NBF. Men det er hevet over enhver tvil at de tre styrende organisasjonene nå ikke lenger ønsker at KAK skal fortsette på egenhånd slik de har gjort siden 30-tallet.

Aktuelle NBF-vedtekter

Klikk her for full oversikt over vedektene.

§1: NBF skal samordne, regulere bilsporten i Norge, samt ivareta sportens nasjonale og internasjonale interesser. NBF skal drives uten profittinteresser, men skal sikre tilstrekkelig økonomi til å ivareta sitt arbeidsgiveransvar og videreutvikling av sporten.

NBF skal medvirke aktivt til at flest mulig, og da spesielt ungdom, får innpass i organisert bilsport under NBF’s ansvarsområde. NBF skal sørge for at miljø- og sikkerhetsspørsmål står sentralt i regulering og utøvelse av bilsport. NBF skal gjennom sitt arbeide engasjere seg i trafikksikkerhet og medvirke til at motorsportsutøvere blir dyktige trafikanter.

§2: NBF er en paraplyorganisasjon for medlemsorganisasjoner hvis medlemsklubber arrangerer billøp etter gjeldende regelverk fastsatt av NBF.

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), Norsk Motor Klubb (NMK) og Frittstående motorklubber (FMK) er faste medlemmer av forbundet. Andre organisasjoner som arrangerer billøp, kan etter søknad til Årsmøtet bli faste medlemmer av forbundet.

Beslutning om opptak, antall delegater i Årsmøtet og evt. styreplass fastsettes av Årsmøtet med ¾ flertall.

Organisasjoner som av Årsmøtet ikke lenger ansees å oppfylle kriteriet som medlemsorganisasjon kan med 3/4 flertall fratas medlemskapet.

§3: Årsmøtet er NBFs høyeste organ. Til Årsmøtet oppnevner medlemsorganisasjonene et antall stemmeberettigede delegater slik:

• KNA: 5
• NMK: 5
• FMK: 5

NBFs styre kan invitere observatører og gjester til Årsmøtet. Disse har ikke generell tale, forslag eller stemmerett.

§5: Styrets oppgaver: Styret organiserer sitt arbeide i tråd med Årsmøtets vedtak og disse vedtekter. Styrets hovedoppgaver er som følger:

1. Iverksette Årsmøtets vedtak og bestemmelser.
2. Utarbeide forslag til strategi- og handlingsplan med årsbudsjett, og overvåke budsjettoppfølgingen.
3. Gjøre endringer i vedtatt budsjett innen de rammer og fullmakter som er gitt av Årsmøtet.
4. Forestå forbundets administrasjon, føre tilsyn med den daglige ledelse og forbundets virksomhet for øvrig. Styret representerer også forbundet utad og utøver forbundets faglige myndighet.
5. Styret ansetter Generalsekretær og utarbeider instruks for stillingen.
6. Oppnevne medlemmer til faglige utvalg/seksjoner.
7. Vedta endringer og tillegg i Det Nasjonale Sportsreglement for Bilsport i Norge (NSR).
8. Vedta årsavgifts satser
9. Behandle og innstille i innkomne og egne forslag til endringer i vedtektene.

En sentral del av uenigheten handler blant annet om hvordan klubben formelle status skal tolkes. KAKs styreleder Ole Kristoffer Apeland mener de på papiret å regne som en organisasjon på lik linje med KNA, NMK og FMK og viser blant annet til deres registrerte organisasjonsform i Brønnøysundsregistrene, og at de derfor oppfyller kriteriene i paragraf 2 av NBFs vedtekter (se faktaboks lengre ned).

I NBFs brev til KAK etter styremøtet i februar viser president Mellegaard til denne paragrafen som grunnlag for at de nettopp mener klubben må omstrukturere seg, til tross for at årsmøtevedtaket fra 2022 gir klubben grønt lys for sin posisjon i norsk bilsport. I brevet skriver presidenten følgende:

«KAKs tilslutning til NBF har så lenge den har eksistert, vært som en enkeltstående, selvstendig klubb, altså ikke som en del av en motorsportorganisasjon. Dette har med jevne mellomrom skapt diskusjon blant organisasjonene, og etter at det ble gjort en grundig gjennomgang og vedtatt en revidert utgave av NBFs vedtekter i september 2023 (vedlagt), har KAKs posisjon igjen blitt et tema. KAKs nåværende tilknytning ble vedtatt av NBFs årsmøte i 2022. (...) Basert på denne paragrafen er NBFs styre bedt av medlemsorganisasjonene om å gjøre KAK oppmerksom på at klubben må bli en del av en av de tre medlemsorganisasjonene KNA, NMK eller FMK i løpet av 2025, om KAK fortsatt skal være tilknyttet NBF.»

NBF mener altså at KAK kun er å regne som en enkeltstående motorklubb uten en klar organisasjonstilknytning, og det er dette de nå krever en endelig forandring på.

– Vi tolker det dithen at KAK ikke er en organisasjon, men en enkeltstående klubb. Vi ønsker altså at alle klubber skal tilhøre en medlemsorganisasjon som igjen er medlem av NBF. Det er saken. Vi ønsker å ha KAK med i NBF, men ser det ikke som noen utfordring at klubben blir tilknyttet en av de faste medlemmene/organisasjonene, som mange tidligere NAF Motorsport-klubber er, og som flere Amcar-klubber er nå etter at Amcar sentralt meldte seg ut av NBF, sier Mellegaard.

Tilbyr mer innflytelse

Mens KNA og NMK er to store organisasjoner med en rekke lokalavdelinger som utgjør flere av deres respektive motorklubber, er FMK (Frittstående Motorklubber) en relativt ny organisasjon som fra 2017 ble en paraply for flere av NAFs tidligere aktive bilsportklubber etter at NAF i 2016 trakk seg ut fra bilsporten, der klubbene ble fristilte for sitt videre engasjement i bilsporten. Eksempelvis har stadig flere Amcar-klubber nå også sluttet seg til FMK etter at Amcar sentral trakk seg ut.

I tillegg kommer varselet fra forbundet nå basert på et styrevedtak, og ikke et årsmøtevedtak, noe KAK mener bryter med NBFs egne vedtekter, både ved paragraf 2 og paragraf 5. Det er også dette styrevedtaket som KAK reagerer kraftigst på i hvordan forbundet har håndtert og kommunisert denne saken. 

Mellegaard ønsker ikke svare på om de har brutt sine egne vedtekter ved å pålegge KAK omorganisering gjennom et styrevedtak, og ikke årsmøtevedtak, før kontrollkomiteen har behandlet saken neste uke.

I stedet mener han klubben vil oppnå utelukkende fordeler ved å tilslutte seg en av de faste organisasjonene, spesielt når det kommer til styringen av norsk bilsport og innflytelsen man kan få inn mot viktige beslutninger. Dette på tross av at KAK selv signaliserer at de ikke har noe behov for større maktposisjon og innflytelse, og forholder seg til bilsportens gjeldende retningslinjer og regelverk som arrangør og medlemsklubb for utøvere.

– Sett ut fra et demokratisk synspunkt så hadde KAK hatt innflytelse om de var i en av de tre medlemsorganisasjonene. Da ville de gjennom denne organisasjonen kunne fått delegat(er) på vårt årsmøte og medlemm(er) av vårt styre. I dag har ikke KAK en slik mulighet med den tilslutningen de har. Det er, om ikke et problem, så i hvert fall en ulempe og et minus for Norsk Bilsport ettersom KAK besitter medlemmer med stor kunnskap og kompetanse innenfor Norsk Bilsport, sier president Mellegaard.

– Vil ikke kreve ressursbruk

– Funksjonærer og frivillige i KAK har signalisert kraftig motstand mot at klubben tvinges underlagt en av de tre medlemsorgansisasjonene, og KAK frykter for ressursbruken av intern omorganisering og at dette vil påvirke deres fremtidige aktiviteter og arrangement. Hvilke betraktninger gjør dere rundt denne bekymringen hos KAK?

– Det er en frykt vi mener er helt ubegrunnet. Det vil ikke kreve ressursbruk, intern omorganisering eller medføre noen som helst ulemper internt i KAK. Men det vil gi klubbens medlemmer og tillitsvalgte medbestemmelsesrett i Norsk Bilsport. Om vi for eksempel tar dragraceklubben NDRG, så kan vi ikke se at den klubben har opplevd noe ressurskrevende eller intern omorganisering ved å være medlem av FMK, men heller muligheter og fordeler.

– KAK opplever dette som et forsøk på å bli ekskludert i norsk bilsport. Hva er din respons på det synspunktet?

– Som nevnt så ønsker vi å ha KAK som en del av NBF for all fremtid, men vi ønsker de skal få samme medbestemmelsesrett som andre klubber. At man kan oppleve det som å skulle bli ekskludert må stå for deres regning, og det er sterkt beklagelig at de oppfatter det slik.

Klage behandles mandag

På spørsmål om det er forbundstyret selv, eller de tre organisasjonene i isolert sett som er pådriveren for at KAK kreves tilsluttet en av de, så er responsen følgende:

– NBF er de tre medlemsorganisasjonene KNA/NMK/FMK. Styremedlemmene i NBF er valgt av disse organisasjonene og det er ikke slik at man kan snakke om NBFs egne vurderinger. NBFs styre består av medlemmer fra disse tre organisasjonene, og for fremtiden ønsker vi at også medlemmer av KAK kan bli medlemmer av NBFs styre.

KAKs formelle klage datert 28. oktober skal altså opp til NBFs kontrollkomite sin behandling mandag 10. november. Der vil det bli klart hvorvidt KAK er nødt til å føye seg etter NBFs styrevedtak fra februar 2025, eller om forbundets krav til KAK anses som ugyldig inntil det foreligger et årsmøtevedtak.

Powered by Labrador CMS