Kristiansands Automobilklubb (KAK) og deres faste tilholdssted på Rugslandsbanen utenfor Birkeland.

Frykter for egen fremtid etter NBF-ultimatum

I over 90 år har Kristiansands Automobilklubb (KAK) har stått støtt på egne ben. Men Norges Bilsportforbund krever at klubben melder seg inn i en større organisasjon om de skal fortsette som i dag. Det får sørlandsklubben til å se rødt.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Diskusjonen om hvorvidt Kristiansands Automobilklubb (KAK) skal innlemmes i en av tre hovedorganisasjonene tilknyttet Norges Bilsportforbund (NBF) har pågått i en årrekke. Organisasjonene det er snakk om er KNA, NMK og FMK. Under Norges Bilsportforbunds årsmøte i 2022, ble imidlertid saken stilt i bero og klubben fikk vedtak og lovnader om at medlemskapet deres ble videreført uten tidsbegrensning. 

BILSPORT: Diskusjonen om hvorvidt Kristiansands Automobilklubb (KAK) skal innlemmes i en av tre hovedorganisasjonene tilknyttet Norges Bilsportforbund (NBF) har pågått i en årrekke. Organisasjonene det er snakk om er KNA, NMK og FMK. Under Norges Bilsportforbunds årsmøte i 2022, ble imidlertid saken stilt i bero og klubben fikk vedtak og lovnader om at medlemskapet deres ble videreført uten tidsbegrensning. 

Norges Bilsportforbund skulle samtidig arbeide med en løsning for hvordan Kristiansands Automobilklubb på et senere tidspunkt skulle innlemmes i organisasjonen. I februar i år tok styret i Norges Bilsportforbund nye grep, og sendte ut et nytt varsel med pålegg om innmelding i en av de ovennevnte medlemsorganisasjoner. Dette reagerer klubben kraftig på.

– Vi har jo aldri tvilt på at vårt medlemskap i NBF har vært i noen form for fare, før dette brevet kom. Vi trodde jo at denne prosessen var avsluttet i 2022 for vår del, sier KAKs styreleder Ole Kristoffer Apeland når Parc Fermé møter han ved Rugslandsbanen, som er klubbens hovedanlegg.

Ole Kristoffer Apeland, styreleder i Kristiansands Automobilklubb (KAK), tok imot Parc Fermé på Rugslandsbanen for å utvise både frustrasjon og bekymring etter medlemsultimatum fra Norges Bilsportforbund - et krav de ser på som urimelig og unødvendig.

I brevet datert 8. oktober skriver styret i NBF, signert president Glenn Mellegaard, følgende:

«I et møte mellom organisasjonene KNA, NMK, FMK og NBF 6. oktober d.å, fremkom det at Kristiansand Automobilklubb (KAK) fortsatt ikke er tilsluttet en av de tre organisasjonene KNA, NMK eller FMK. Som det følger av vårt brev av 12. februar 2025 må dette være i orden i løpet av 2025 om KAK fortsatt skal være tilknyttet NBF etter 31.12.25.».

Vedtaket

Det er imidlertid ikke kun den plutselige helomvendingen av Norges Bilsportforbund som KAK-styreleder Apeland reagerer på. Ifølge Norges Bilsportforbunds egne vedtekter (se faktaboks lengre ned) kan nemlig et medlemskap kun endres eller oppheves med 3/4 flertall av stemmene i årsmøtet - noe som for denne saken ikke er tilfellet.

I brevet Kristiansands Automobilklubb mottok fra Norges Bilsportforbund i februar, var kravet om innlemmelse i én av hovedorganisasjonene kommet fra styret - og ikke årsmøtet.

– Hvorfor tror dere at NBF nå ønsker dere innlemmet i en av hovedorganisasjonene?

– Jeg kan ikke spekulere for mye. Faktum er at det aldri er blitt presentert oss en årsak til at dette kravet fremstilles. Vi har forespurt dette flere ganger, men aldri fått et svar. Så det ville kun vært spekulasjoner fra min side. Det vi imidlertid kan slå fast, er at et slikt krav aldri har vært behandlet på et årsmøte, slik NBFs egne vedtekter faktisk krever. Etter §2 kan medlemskap bare endres eller oppheves med 3/4 flertall i årsmøtet, og et slikt vedtak finnes ikke. Det foreligger også årsmøtevedtak som regulerer involvering i prosesser, og det har heller ikke skjedd.

Vi har også andre muligheter. Det finnes andre motorsportforbund, vi har óg muligheten til å la KAK gå i dvale og avslutte det hele.

– Ole Kristoffer Apeland, styreleder i KAK.

Aktuelle NBF-vedtekter

Klikk her for full oversikt over vedektene.

§1: NBF skal samordne, regulere bilsporten i Norge, samt ivareta sportens nasjonale og internasjonale interesser. NBF skal drives uten profittinteresser, men skal sikre tilstrekkelig økonomi til å ivareta sitt arbeidsgiveransvar og videreutvikling av sporten.

NBF skal medvirke aktivt til at flest mulig, og da spesielt ungdom, får innpass i organisert bilsport under NBF’s ansvarsområde. NBF skal sørge for at miljø- og sikkerhetsspørsmål står sentralt i regulering og utøvelse av bilsport. NBF skal gjennom sitt arbeide engasjere seg i trafikksikkerhet og medvirke til at motorsportsutøvere blir dyktige trafikanter.

§2: NBF er en paraplyorganisasjon for medlemsorganisasjoner hvis medlemsklubber arrangerer billøp etter gjeldende regelverk fastsatt av NBF.

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), Norsk Motor Klubb (NMK) og Frittstående motorklubber (FMK) er faste medlemmer av forbundet. Andre organisasjoner som arrangerer billøp, kan etter søknad til Årsmøtet bli faste medlemmer av forbundet.

Beslutning om opptak, antall delegater i Årsmøtet og evt. styreplass fastsettes av Årsmøtet med ¾ flertall.

Organisasjoner som av Årsmøtet ikke lenger ansees å oppfylle kriteriet som medlemsorganisasjon kan med 3/4 flertall fratas medlemskapet.

§3: Årsmøtet er NBFs høyeste organ. Til Årsmøtet oppnevner medlemsorganisasjonene et antall stemmeberettigede delegater slik:

• KNA: 5
• NMK: 5
• FMK: 5

NBFs styre kan invitere observatører og gjester til Årsmøtet. Disse har ikke generell tale, forslag eller stemmerett.

§5: Styrets oppgaver: Styret organiserer sitt arbeide i tråd med Årsmøtets vedtak og disse vedtekter. Styrets hovedoppgaver er som følger:

1. Iverksette Årsmøtets vedtak og bestemmelser.
2. Utarbeide forslag til strategi- og handlingsplan med årsbudsjett, og overvåke budsjettoppfølgingen.
3. Gjøre endringer i vedtatt budsjett innen de rammer og fullmakter som er gitt av Årsmøtet.
4. Forestå forbundets administrasjon, føre tilsyn med den daglige ledelse og forbundets virksomhet for øvrig. Styret representerer også forbundet utad og utøver forbundets faglige myndighet.
5. Styret ansetter Generalsekretær og utarbeider instruks for stillingen.
6. Oppnevne medlemmer til faglige utvalg/seksjoner.
7. Vedta endringer og tillegg i Det Nasjonale Sportsreglement for Bilsport i Norge (NSR).
8. Vedta årsavgifts satser
9. Behandle og innstille i innkomne og egne forslag til endringer i vedtektene.

Formell klage

28. oktober oversendte Kristiansands Automobilklubb en formell klage til forbundets egen kontrollkomité over Norges Bilsportforbunds styrevedtak, en klage som etter planen skal behandles mandag 10. november.

PS! Lengre ned i saken kan du lese svaret fra Norges Bilsportforbunds president Glenn Mellegaard om hvorfor NBF krever at KAK meldes inn i en av de tre ovennevnte hovedorganisasjonene innen utgangen av året, dersom de skal beholde sin tilknytning til Norges Bilsportforbund.

For NBF verdsetter altså stort den innsatsen som KAK har lagt ned i flere tiår, og den posisjonen klubben har i norsk bilsport. Ikke minst for bilsportmiljøet i hele den sydlige landsdelen av Norge. Og i så måte mener at klubben må organiseres på en måte som gir mer påvirkningskraft i styringen av norsk bilsport gjennom et medlemskap i enten KNA, NMK eller FMK.

Men for KAK veier historie og tradisjoner tyngre enn makt og innflytelse.

– Hvorfor er det så viktig for KAK å representere seg selv, fremfor å være medlem i en av de tre aktuelle organisasjonene?

– Det har jo blitt en del av identiteten til KAK. Den er jo bygget på en lang historie, fra mellom- og etterkrigstid, og har en lokal tilhørighet. Det er jo mange som også er veldig stolt over det klubben klarer å gjennomføre, til tross for at vi ikke har en stor organisasjon i ryggen, og det at vi står på egne økonomiske ben. Vi gjennomfører også et stort antall løp, hvor noen har status og historikk som går langt tilbake - for eksempel Rally Sørland. Det ligger en god del stolthet i klubben, over det som KAK er og hvordan KAK er kjent i nærmiljøet, sier Apeland - før han presiserer:

– Det kan være nyttig å notere seg at KAK også er en medlemsorganisasjon, på lik linje med de andre medlemsorganisasjonene. Forskjellen ligger i størrelse, og der er det ikke entydig bedre at størst er best. En organisasjon kan defineres som et sosialt system der to eller flere mennesker arbeider sammen for å oppnå ett eller flere felles mål. KAKs organisasjonsform er lik de andre i Brønnøysundregistrene, og alle har «klubb» i navnet, hevder styrelederen.

– NBF har uttalt ønske om å innlemme KAK i en hovedorganisasjon for å sikre at KAK har anledning til å påvirke – i form av mulig delegat i årsmøtet og medlem i styret. Er det ikke viktig for KAK å ha muligheten til å påvirke?

– Nei, er det korte svaret.

Fornøyd med dagens posisjon

Apeland mener KAK allerede har en sterk nok posisjon i norsk bilsport, og er mer enn nok tilfreds med dagens tilknytning til forbundet.

– Vår deltakelse inn bygger ikke ene og alene på en stemme på årsmøtet. Vi står jo i dag fritt til å fremme forslag til styret i NBF, som videre kan tas opp i årsmøtet. I år var jeg inne på årsmøtet som observatør, med observatørstatus. Mye av det som skjer på den sportslige siden skjer også mye på andre arenaer.

Styreleder Apeland viser da blant annet til Bilsportkonferansen som annenhver høst inviterer samtlige foreninger, klubber og arrangører til én begivenhet, hvor blant annet aktuelle temaer og diskusjoner bringes frem.

– Der opplever jo vi at vi har en tydelig stemme, og får muligheten til å ytre det som er viktig for oss i forbindelse med å arrangere løp og treninger.

– Når det kommer til NBF, og styr og stell på et overordnet nivå, føler ikke vi et spesielt savn til å være med å påvirke. Det er heller ikke et ønske, fra vår side.

Andre forbund – eller nedleggelse

Styrelederen lanserer samtidig andre alternativer for hvordan en organisering kan løses, foruten NBFs opprinnelige forslag om å gå inn i en av de større organisasjonene.

– Representasjonen kunne ha vært ivaretatt med en møterett eller talerett, kanskje ikke en stemmerett, men at vi fikk fremsatt våre saker gjennom de kanalene som allerede er etablerte i dag.

– Dersom kontrollkomiteen i november, eller neste årsmøte, fatter beslutningen om at KAK må innlemmes i en hovedorganisasjon; vil dere godta det?

– Det er litt tidlig for meg å si hva KAKs årsmøte ville ha valgt. Vi har også andre muligheter. Det finnes andre motorsportforbund, vi har óg muligheten til å la KAK gå i dvale og avslutte det hele.

Alternativene til andre forbund er i så måte Norges Motorsportforbund som håndterer all annen form for motorsport utenom ratt og fire hjul, eller den relativt nystartede organisasjonen Motorsport Norge som gjennomfører enkelte liknende bilsportgrener i en annen skala enn Norges Bilsportforbund.

Fare for medlemsflukt

Styreleder Apeland beskriver videre at medlemmene i KAK har ulike meninger om veien videre, og understreker risikoen for klubbens fremtid dersom det til slutt vedtas at klubben må inn i én av hovedorganisasjonene.

Enkelte medlemmer har tanker og ønsker om konkrete hovedorganisasjoner, dersom det blir nødvendig, mens andre har sterkere følelser rundt valget og har signalisert at de kan gå til det skrittet å trekke seg ut av klubben for godt.

KAK er sørlandets største motorklubb og har eksistert i over 90 år. Klubben har et stort dugnadsengasjement blant de frivillige, og mange av klubbens trofaste medlemmer misliker sterkt om ikke klubben får fortsette i sin nåværende selvstendige posisjon.

Apeland er dermed slett ikke sikker på om KAK kan beholde den operative evnen klubben er kjent for å ha, etter prosessen. Konsekvensene kan bli knallharde, og vil naturlig gå utover det generelle engasjementet, men også tilbudene klubben kan gi i fremtiden.

– KAK består jo av individuelle personer som er fritt i medlemskap hos KAK, og vi ser at alle de gode kreftene som er med i KAK er det som utgjør ryggraden. Det er de frivillige og funksjonærene som gjør at vi kan lage løp. Tilbakemeldingene som har kommet i forbindelse med denne saken er jo at en del av frivilligheten, tilhørigheten og engasjementet er det stor risiko for at ikke videreføres hos sentrale funksjonærer. Og det vil være en risiko for at KAK da ikke klarer å videreføre samme antall arrangementer som i dag.

– Med en etableringsdato fra 1933 er det jo foreldre av foreldres foreldre, altså flere generasjoner som har innehatt et KAK-medlemskap. Så her er det ganske sterke følelser i sving.

Frykter for egen merkevare

Den pågående prosessen har følgelig skapt usikkerhet i klubben, hvor meningene blant klubbens medlemmer er delte. Flere av medlemmene reagerer samtidig sterkt på NBFs nærmest ubegrunnede krav mot KAK.

– For noen handler dette om det etiske. Altså, «er det riktig at tre organisasjoner kan få bestemme at dersom du skal få eksistere, så må du komme til en av oss?». Det er ikke god forvaltningsskikk. Innenfor enkelte kretser i Norge hvor det også er en uheldig maktkonsentrasjon med tanke på konkurransetilsynet, så minner dette svært om en monopolsituasjon. Misbruk av makt, som sådan, og det er det mange som reagerer på.

– Hvilke praktiske endringer ser KAK for seg det vil bli ved en eventuell innlemmelse i en hovedorganisasjon?

– Vi har vært litt inne i disse dialogene før, og en del av de andre alternativene har ganske sterke føringer for navngivning – altså hvor en ønsker å bygge merkevare. Eller hvor mange klubber det kan være innenfor et geografisk område. Men andre igjen er løsere i tilnærmingen, og kan gjøre at KAK får beholde mer av sin identitet. Det blir litt vekting, da de kanskje ikke tilbyr like mye tjenester til klubben men at vi da får beholde identiteten, men da får vi heller ikke noen fordeler av det valget. Andre krever mye av identiteten, men vil da kanskje tilby goder som en kan være interessert i.

KAK er en av Norges mest aktive arrangørklubber, med blant annet flere rallyløp enn noen annen arrangør i løpet av en sesong. Her representert ved rallyfører Torbjørn Eidså under Rally Sørland i 2023 som var sist gang KAK arrangerte NM-runde i rally.

Etterlyser større risikovurdering

Styrelederen reagerer samtidig på det han opplever som ubegrunnede krav fra NBFs side. KAK skal flere ganger ha etterspurt begrunnelser for kravet NBF nå har satt, men klubben har ifølge Apeland ikke mottatt dette.

– Vi har ikke fått grunner skriftlig. Hva er gevinsten NBF ønsker å oppnå med å pålegge KAK denne endringen i tilknytningen? Den har aldri vært uttalt. Om du setter det opp mot risikoen en begår, ved å kreve omorganiseringen, så er den markant og til stede. Vi ser heller ikke at en kost-nytte vurdering, en ROS-analyse (risiko- og sårbarhet, journ.anm.) om du vil, er blitt foretatt på noe som helst vis. KAK mener også at dette er i strid med forbundets formål etter §1, hvor NBF skal ivareta sportens nasjonale interesser og fremme bilsporten i samarbeid med klubbene – ikke på bekostning av dem. Det er en sterk kritikk i forhold til den prosessen som er forelagt nå.

Styrelederen etterlyser videre en tydeligere risikovurdering fra NBF av eventuelle utfall prosessen kan ha for klubben.

– Jeg synes det blir riktig at et årsmøte vil være nødt til å veie opp behovet for hvorfor KAK må gå inn i denne situasjonen, opp mot risikoen for hva det vil ha å si for KAKs gjennomføringsevne. Vi risikerer en vingeklippet klubb. Folk som ikke vil være med fordi det blir tatt et vedtak om at vi må inn et sted, eller folk som er misfornøyd med valget som klubben gikk videre på i en tilslutningsprosess.

Ressursbruk ved omorganisering

Rugslandsbanen er KAKs faste tilholdssted for hovedaktiviteten innenfor grusbanegrenene. Klubben frykter for framtidens arrangement blant annet her dersom de tvinges under en paraply de selv ikke ønsker.

Klubben har i sine brev til NBF blant annet ytret bekymring for ressursbruken ved en intern omorganisering, dersom vedtaket fra styret i NBF skulle stå ved lag.

– Ved et slikt utfall blir det styret i KAKs ansvar å presentere et så korrekt grunnlag som mulig, slik at medlemmene kan ta et informert valg om KAKs fremtid. Hvor mye arbeid og endring som kommer i etterkant varierer stort, alt etter hva KAKs årsmøte skulle falle ned på. Det å gå i dialog med de andre organisasjonene og få frem et godt tilbud, er vanskelig når en er kommet der. Fordi en er tvunget inn i situasjonen av den organisasjonen en er i forhandling med. En går ikke dit av fri vilje.

– Man mister litt av forhandlingsrommet?

– Veldig mye. Vi har ingen indikasjon på at dette kommer til å bli utnyttet, men prosessen er ekstremt vanskelig. Det er også et styrkeforhold her, som er en fin balanse. Det krever en del av styret. Å innhente disse tilbudene, klargjøre dem, finne alle konsekvenser internt i organisasjonen over hva valgene vil innebære konkret og presentere dette for årsmøtet.

– Bare så enkelt som baneanlegget her har jo kontrakter, hvor vi ikke eier grunnen, men vi har kontrakter som gir en langtidsleie. Ordlyden der kan godt være til hinder. Vi må da gå igjennom alle avtaler og kontrakter, og da lage et beslutningsgrunnlag for et årsmøte – og da bruke tid og ressurser på et årsmøte til denne saken. Samtidig som en må arbeide for en samling rundt et valg, hvor vi kan beholde så mye som mulig av klubbens medlemmer og at flest mulig er fornøyd med utfallet. Og det er en veldig ressurskrevende jobb, som tilfaller styret i veldig stor grad.

Tilfreds med dagens samarbeid

Styrelederen er bekymret for fremtiden i klubben, og regner med at eventuelle endringer internt i organisasjonen vil ta år å bygge opp igjen. 

– KAK har mange medlemmer med mye papirer og mye kompetanse, men et par tuer kan velte et veldig stort lass, og det tar tid å gjenoppbygge en slik kompetanse. Hvordan vil KAK se ut etter at et valg er tatt? spør Apeland.

På tross av den pågående saken med Norges Bilsportforbund, skryter styrelederen av samarbeidet med forbundet for øvrig.

– Vi har per i dag et medlemskap til NBF, og det ønsker vi å ivareta. Vi opplever et godt samarbeid når det gjelder den sportslige gjennomføringen. Vi håper at både styret i NBF og kontrollkomiteen ser verdien av en reell dialog, slik at vi kan komme videre på en måte som styrker norsk bilsport. Det er kun denne saken og prosessen vi er svært uenige i, avslutter Apeland.

Powered by Labrador CMS