Aksel Lund Svindal har fullført sin første sesong som bilsportutøver, og fylt opp CVen sin med nye resultater han kan være stolt av.
Aksel Lund Svindal har fullført sin første sesong som bilsportutøver, og fylt opp CVen sin med nye resultater han kan være stolt av.

Aksel Lund Svindal med større ambisjoner som bilsportutøver:

– En investering for resten av livet ditt

Den tidligere toppalpinisten legger på ingen måte skjul på at bilsportkarrieren han har fått vann på mølla etter 2022. Og kanskje får han oppfylt Le Mans-drømmen en vakker dag.

Publisert

RACING: Han åpnet så senasjonelt med en seier i den skandinaviske sprintserien med Porsche Cayman GT4-biler, som forøvrig forble den eneste seieren gjennom sesongen. Men utover dette ble det flerfoldige pallplasser, han ledet også mesterskapet på et tidspunkt, samtidig som han fikk kjenne på både kollisjoner og sviende dommeravgjørelsen.

RACING: Han åpnet så senasjonelt med en seier i den skandinaviske sprintserien med Porsche Cayman GT4-biler, som forøvrig forble den eneste seieren gjennom sesongen. Men utover dette ble det flerfoldige pallplasser, han ledet også mesterskapet på et tidspunkt, samtidig som han fikk kjenne på både kollisjoner og sviende dommeravgjørelsen.

Med andre ord hele spekteret av hva som er hverdagen for en bilsportutøver. For selv om det fortsatt går i alpint- og utforanalogier hos Aksel Lund Svindals bilsportkarriere, så er det ikke lenger bare noe påtatt stunt eller en mindre alvorlig hobby han har fått syslet med.

Det har nemlig tent gnisten i ham, på samme måte som når han jobbet mot å bli verdens beste alpinist, og således en av tidenes største. Dette kommer også godt fram i den nye dokumentarfilmen om ham på Viaplay, «Taming Speed», som fulgte 39-åringens første sesong som bilsportutøver tett på bak kulissene.

Fikk tenning på GT3 Cup

I dokumentarfilmen hintes det også om at han har lyst til å ta dette et steg videre. Spesielt etter at han fikk prøve Dennis Haugers Porsche 911 GT3 Cup på Rudskogen, som Formel 2-føreren skulle bruke som gjestefører på hjemmebane. GT4-bilen som Lund Svindal er ett hakk bak klassemessig, mens Haugers bil er tilsvarende de som brukes i Porsche Supercup.

Og Lund Svindal fikk umiddelbart tenning.

– Jeg skjønner at Carrera Cup er et stort steg opp på alle måter. Det å lære å kjøre den bilen, og bruke litt tid på den, det er en investering for resten av livet ditt. Det å kunne lære noe rundt den, det gir deg en eller annen plattform som jeg tror du har nytte av resten av livet ditt, sier Aksel Lund Svindal til Parc Fermé.

Slik beskriver han opplevelsen av å prøve en Cup-bil for første gang.

– Ut ifra det lille jeg fikk prøve, så er den jævlig fin å kjøre. Ja, den er brutal, men balansen og feedbacken er så direkte, at du får signaler ganske tidlig, sier han.

Dennis Hauger i aksjon under Carrera Cup på Rudskogen tidligere i høst. Og det var i forkant av dette løpet at Aksel Lund Svindal fikk teste akkurat denne bilen.
Dennis Hauger i aksjon under Carrera Cup på Rudskogen tidligere i høst. Og det var i forkant av dette løpet at Aksel Lund Svindal fikk teste akkurat denne bilen.

Håper på opprykk

Engasjementet og lidenskapen er lik som alltid. Han storkoser seg bak rattet på en Porsche, og det at det resultatmessig har gått over all forventning gir ham mer bensin på tanken. Derfor leker han med tanken om å kjøre Carrera Cup Scandinavia neste år, noe han ikke har problemer med å legge skjul på er det store målet.

– Først og fremst må Carrera Cup også ønske det. Men det tror og håper jeg. Det var veldig god stemning i fjor, og basert på tilbakemeldingene, så tror jeg mulighetene er gode. Men det må mange til for å lykkes, sier 39-åringen.

Ambisjonen før årets sesong var å ikke ligge helt sist, men gjerne posisjonere seg i midtfeltet for å ha både noen å forsvare seg mot, men også noen å jage. Det viste seg at han tilhørte teten for det meste, så lenge alt ellers gikk på skinner.

Men om det blir Carrera Cup på han, så blir det en gjentakelse av ambisjonene fra i år. Kanskje til og med enda litt lavere.

– Målet med sprint var å ligge midt i feltet. Om jeg sier nå igjen at målet er å ligge midt i feltet, så kan det godt være i bakre del sammen med noen andre. For først og fremst høres det bare sjukt fett ut å få kjøre dette, sier han.

Le Mans-drømmen

Noe annet som er «sjukt fett» er at den skandinaviske cupen også blir gjesteklasse på Le Mans i forkant av 24-timeren neste år, som attpåtil feirer 100-årsjublieum neste år. Når banen først er rigget til for 24-timersløpet så er det også en rekke gjesteklasser som får kjøre kortere løp i forkant, noe Carrera Cup Skandinavia nå vil ta del i.

Det gjør at man vil kunne sanke særdeles verdifull erfaring fra en bane som ikke er åpen ellers i året, dersom man har en iboende drøm om å kjøre Le Mans. Og det har det faktisk vist seg at Lund Svindal har på mange måter.

– Dette visste jeg ikke, men det syns jeg var veldig interessant! sa Lund Svindal allerede i åpningsepisodene av Parc Fermés podkast «Av med hjelmen» om nettopp hvordan formatet på 24-timersløpet på Le Mans fungerer.

Hør mer om Aksels tanker om Le Mans fra tidligere i år i den vedlagte avspilleren fra vår podkast.

Da var han ikke klar over ett av kriteriene i amatørklassen ved at man må ha minimum én bronsegradert fører, en kategori Svindal eventuelt vil havne i dersom han søker om en slik lisens. Samtidig krever det både mye trening, og ikke minst en kvalifisert påmelding gjennom å kjøre flere løp i gitte ulike serier, for å få lov til stille til start.

Men drømmen lever i aller høyeste grad, selv om han er nøktern i forventninger og forhåpninger.

– Ja, som sagt, så må vi nå ta dette steg for steg. Men akkurat der, med langdistanse og trafikk og LMDh-klasse og alt som er, der skal du ha respekt altså. Der skal du kunne multitaske ganske greit. Du skal ha automatisert mye av det som skjer i bilen mens du følger med i speilene, slår han fast.

Lovende ord fra Olsen

I en av våre podkastepisoder senere med Porsche-proff Dennis Olsen, konstaterer han at Lund Svindal absolutt kan være en egnet kandidat til Le Mans på sikt. Vi ba ham utdype.

– På Le Mans så er det ikke kun pro-klasser, noe som gjør at man har muligheten til kunne konkurrere i ett av verdens største billøp i sin klasse. Klart, det er litt tidlig enda, men etter å ha samlet mer erfaring så er det helt klart muligheter der for at han kan nå drømmen sin å kjøre 24-timeren på Le Mans, sier Olsen til Parc Fermé.

– Hvilke egenskaper mener du han har som skal til, med mer erfaring og forberedelser?

– Han har «passion», forståelse og er en som er villig til å tilpasse seg etter sin karriere i utfor, mener en av verdens beste GT-førere.

Powered by Labrador CMS