DTM-finalen fra Hockenheim i oktober. Hockenheim blir som vanlig med videre, og fortsetter også i 2023 som finalehelg i mesterskapet.

Enorm forandring for DTM-sirkuset – men Dennis forholder seg positiv

Nye eiere, nye dekk og ny struktur. Men grunnformatet forblir uendret. Likevel har DTM-sirkuset gjennomgått drastiske formelle endringer, men Dennis Olsen ser foreløpig ingen grunn til å være skeptisk.

Publisert

RACING: Det tyske standardbilmesterskap har mange spesielle omstendigheter rundt seg. Med en grobrunn og historikk i det som skal være relativt ordinære standardbiler som et utgangspunkt, til å bli ett av de teknisk mest avanserte bilsportseriene utenom Formel 1 – men likevel fortsatt under en standardbil-profil.

RACING: Det tyske standardbilmesterskap har mange spesielle omstendigheter rundt seg. Med en grobrunn og historikk i det som skal være relativt ordinære standardbiler som et utgangspunkt, til å bli ett av de teknisk mest avanserte bilsportseriene utenom Formel 1 – men likevel fortsatt under en standardbil-profil.

Men etter at fabrikantene trakk seg ut etter 2020 fra de svært kostbare rammene som serien bar preg av, så var det GT-bilene - et slags motstykke til standardbiler – som har berget både løpene og ikke minst nivået blant sjåførene.

Den formelle forskjellen på bilene er altså at vi snakker for det meste coupe-baserte to-dørsbiler med bakhjulstrekk, høyt motorvolum og mye motoreffekt, framfor et grunnchassis som minner mer om de beskjedne, ordinære bilene mannen i gata bruker til butikken.

Ny GT3-bil

Og det er nettopp den siste forandringen de to siste årene som har gjort at førere som eksempelvis Dennis Olsen har fått måle krefter mot andre likesinnende, altså blant verdens klart beste GT-racere. 26-åringen fra Vålers link til Porsche har gjort at DTM i sitt kjente format egentlig aldri har vært et tema.

Nå er det i stedet blitt noe av det mest prestisjefulle han stiller opp i. Denne sesongen ble det det én enkeltseier, to pallplasser og en tiendeplass sammenlagt. Neste år stiller Porsche med en helt ny GT3-modell, og foruten at det er klart hvilket kundeteam han plasseres i - så er det på det rene at Olsen får en ny sjanse i DTM også i 2023.

Og det i en helt ny GT3-bil fra Porsche.

– Totalpakka er jo litt bedre. Helt ny aerodynamikk som minner mer om RSR-bilen (som er brukt i Le Mans og WEC, journ.anm.), også er det to desiliter større motorvolum. Det hjelper litt på momentet når man ikke har noen turbo, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Ny eierstruktur

Forrige uke ble det klart at den tidligere Formel 1-stjerna og DTM-generalen Gerhard Berger og hans selskap er kjøpt ut av ADAC, Europas største bilistforbund som har tilholdssted i Tyskland og således har ansvaret for mange store løp og mesterskap i Tyskland.

Rettighetshaverne ITR er altså ute, og med ADAC kommer det inn flere mesterskap allerede. Deriblant har ADAC en eksisterende GT3-serie, kjent som GT Masters, som går over litt lengre tid og har to førere per bil.

Med oppkjøpet av DTM tar de DTM-navnet videre, men under en større GT-paraply. DTM blir hovedklassen, mens GT Masters og Prototype-cupen med LMP3-biler blir supportklasser. Andre supportklasser under ADAC-paraplyen er eksempelvis Porsche Carrera Cup Tyskland, BMW M2-cup og Formel 4. Forøvrig vil det tyske Formel 4-mesterskapet utgå i 2024.

Olsen ser uansett ingen grunn til å være konservativ på at det blir en stor strukturell forandring på DTM, og for sjåførene tror han at lite endringer vil merkes.

– Jeg syns det ser bra ut. Det er ingen store endringer utenom andre dekk og en annen arrangør. Så får vi se når regelverket kommer etterhvert, sier Olsen.

Enn så lenge er det meldt at formatet forblir relativt uendret. Det vil si to løp på 55 minutter hver på to dager, man er alene i bilen og man er pliktig til å ta et pitstopp med dekkskift underveis i løpet.

Dennis Olsen i sin Porsche rundt siste sektor på Hockenheimring i forbindelse med DTM-finalen.

Nye dekk

Men av de markante forandringene er at Michelin utgår og Pirelli kommer inn som dekkleverandør. På BoP-fronten, som er utjevningsmodellen som brukes for å få bilene så like konkurransedyktige som mulig, erstattes AVL av SRO. Sistnevnte er kjent for flere langdistanseserier og får på mange måter æren for at GT3-klassen er blitt en internasjonal suksess.

– Nå kommer vi med ny bil uansett, så at det er SRO på BoP tror jeg ikke vil merkes. Klart, jeg tror deres BoP hadde gjort at ting fungerte bedre fra start i år, da det har vært litt jevnere i alle andre mesterskap de har hatt enn vårt. Men så lenge mesterskapet er oppe og går og gjennomføres på en god måte, så tror jeg ikke det bør bli noen forandring, sier Olsen videre, og tror at det skal fungere fint med Pirelli selv om Porsche har hatt et mangeårig tett samarbeid med Michelin.

– Det har egentlig ikke så mye å si. Bilene blir testet mye både med Michelin og Pirelli under utvikling. Personlig syns jeg jo at Michelin er bedre å kjøre på, da de oppleves seg veldig annerledes i bilen, mens Pirelli føles litt mer ukontrollert med en del mykere sidevegger, sier han.

Kan få ett mesterskap til

Om DTM vil gå tilbake til en større standardbil-profil igjen på sikt, vil han ikke spekulere i. Men han frykter ikke for at han og Porsche har en kortsiktig framtid i ett av verdens mest prestisjefylte serier for biler med tak.

– Nei, altså - det blir nok sikkert noen endringer etterhvert. Om det for eksempel blir elektrisk, så vil nok det komme først til DTM, sier han.

Kalenderen gjør at det åpner seg opp for GT World Challenge. Disse to seriene har svært høy status på hver sine måte, og nå vil det være mulig for GT-førerne å konkurrere i begge mesterskap. Olsen håper han får sjansen.

– Fram til nå så har jeg ikke sett meg ut noe annet enn DTM, foruten kjøring på Nürburgring før 24-timeren. Jeg sitter faktisk nå og titter litt på kalenderen, og ser at det i stedet kolliderer mye med IMSA. Så da blir nok ikke det noe alternativ, sier Olsen.

Innen utgangen av året håper Olsen å få svar på både hvilket team han skal kjøre for i DTM neste år, og om han også får kjøre GT World Challenge. Uansett er Porsche-kontrakten trygg, og han får mer enn nok å tenke på for i 2023.

Powered by Labrador CMS