Erik sørger for at to fabrikkbygde Hyundaier kommer til Norge i år

Først en R5-bil. Så en WRC-bil. Erik Engen fra Østfold bidrar med to helt nye biler inn i norsk rallysport.

Publisert

For mange er Engen kjent for sin Toyota-entusiasme, og har også de siste årene rattet en Toyota Celica ST165 i historisk klasse. Utover dette besitter han også en lukrativ samling av flere fabrikkbygde Toyotaer.

Bilen som Erik Engen har bestilt ble benyttet som en testbil før den ble solgt til Libanon. Nå kommer en nyoppdatert Hyundai i20 R5 til Norge. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

For mange er Engen kjent for sin Toyota-entusiasme, og har også de siste årene rattet en Toyota Celica ST165 i historisk klasse. Utover dette besitter han også en lukrativ samling av flere fabrikkbygde Toyotaer.

Men senere i år blir han å finne litt høyere opp på startlistene enn historisk klasse når han kommer i en Hyundai i20 R5 i den øverste klassen av Rally-NM. Bilen er like rundt hjørnet, men har ikke ankommet Norge enda.

– Det er jo slik at Toyota ikke har noen R5-bil, men av de som jobber hos Hyundai nå så kommer vel omtrent halvparten fra det gamle Toyota-teamet. Jeg har hatt kontakt med dem i mange år, og da ble det jo sånn, sier Erik Engen til Parc Fermé.

Usikker på Rally Sweden

Erik Engen med seier i historisk klasse med sin Toyota Celica ST165 under Rally Hedemarken i 2017. (Foto: Privat)

Planen var å få bilen før Romjulsrally og kjøre tidlig i NM-sesongen som en forberedelse til Rally Sweden som en ordentlig ilddåp. Men nå er noen av planene utsatt, selv om R5-bilen snart står klar.

– Vi hadde tenkt på Rally Sweden, men da skulle vi helst hatt bilen litt før. Det blir litt voldsomt å kjøre det løpet som første test. Det er jo kjedelig om ikke alt er i orden og slikt, så da ville det blitt mye energi på ingenting. Men vi har nå kjøpt 24 dekk, og de må jo brukes, sier Engen, som dermed bekrefter at han blir å finne i flere NM-runder.

Han holder fortsatt VM-runden på gløtt, men vil ikke garantere at han kjører der. Uansett rekker han ikke Sigdalsrally

– Rally Hadeland blir første løpet. Og Numedalsrally blir det helt sikkert. Dette er en tidligere testbil som de nå også har nullstilt slik at jeg får de nyeste oppdateringene, sier Engen, som har kjøpt det 18. R5-karosseriet fra Hyundai Motorsport, en bil som det siste året har gått i Libanon.

WRC-bil i stedet for annen R5

Her står skallet til restaurering til WRC-bilen som Erik Engen skal få senere i år. (Foto: Privat)

Dette er dog ikke den eneste leveransen han skal få fra Hyundai. Det venter også en WRC-bil med 2015-karosseriet, altså første i20-typen som Hyundai lagde WRC-bil av siden Accent-perioden på tidlig 2000-tall. Dette er chassis nummer 11 som ble kjørt av Dani Sordo i Polen, Finland og Tyskland i 2015, samt Hayden Paddon i Australia.

– Jeg skulle egentlig ha to R5-biler, men endte med én og fikk i stedet tilbud om en WRC-bil. Og det er jo slik at det er ikke den samme historikken på disse bilene som mange av Toyotaene som jeg har. Dette er jo til for å brukes, i alle fall innenfor en viss begrensning, sier østfoldingen, som håper å kunne vise fram WRC-bilen på et senere tidspunkt i år.

Powered by Labrador CMS