Jørgen Eriksen sammen med sin nye makker Calle Carlberg.

Jørgen Eriksen i gang med internasjonalt eventyr:

– Fantastisk kult å kjøre for et fabrikksteam

Drømmen er å leve av motorsporten, og steget inn i en fabrikksatsing i EM oppleves som et viktig steg mot akkurat den drømmen. 

Publisert

RALLY: Denne sesongen er Jørgen Eriksen som mange kjenner som Steve Røklands kartleser i Rally-NM tilbake på internasjonalt nivå. I år kombineres NM med Rally-EM, i sistnevnte tilfelle sammen med svenske Calle Carlberg som i år kjører i junior-klassen. 

RALLY: Denne sesongen er Jørgen Eriksen som mange kjenner som Steve Røklands kartleser i Rally-NM tilbake på internasjonalt nivå. I år kombineres NM med Rally-EM, i sistnevnte tilfelle sammen med svenske Calle Carlberg som i år kjører i junior-klassen. 

– Det har jo alltid vært målet. Jeg har kjørt litt EM tidligere, i 2021, men det gikk ikke helt som planlagt hverken med team eller andre ting, forteller Jørgen Eriksen til Parc Fermé. 

At han denne gangen er å finne ute på kontinentet i tospann med en svenske er ikke helt tilfeldig. 

– Jeg har kjørt litt mer i Sverige i det siste. Rett og slett for å åpne noen nye dører og muligheter også der. Det handler jo om å skaffe seg best mulig nettverk hvis man vil satse mer internasjonalt, sier Eriksen. 

Måtte bryte 

Turene over grensa resulterte i at han kom i kontakt med Calle Carlberg som i fjor vant det elektriske mesterskapet Opel Adac E-cup. Det førte til at han i år får kjøre junior-EM med en rally4-bil for Opels fabrikkteam, og når han trengte en kartleser sto Jørgen Eriksen klar. 

– Vi fungerer veldig bra sammen, og har et veldig bra samarbeid på plass selv om vi ikke har kjørt så mye sammen enda, forteller Eriksen. 

EM-sesongens første løp ble kjørt i Ungarn, og med Mads Østberg slått ut av sykdom var Jørgen faktisk eneste norske til start. Lenge så det ut til å gå mot en sterk andreplass i juniorklassen for den norsk-svenske duoen, men en punktering som etterhvert viste seg å ha forårsaket større saker gjorde at de måtte bryte løpet. 

– Det var utrolig surt og brutalt, for vi hadde gjort alt riktig og vi følte at vi fortjente å få med de poenga. Men det er sånn det er med rally, det skal ikke være lett, sier Eriksen. 

Drømmer om profflivet

Jørgen Eriksen (til venstre) er takknemlig for støtten de får fra Opel.

Overgangen fra NM til EM er relativt stor, selv om det ikke er første gang Eriksen er å finne på dette nivået. Ikke minst handler det om at han og Carlberg får fabrikkstøtte fra Opel.

– Jeg har kommet dit jeg er nå fordi jeg har jobba meg fram til det sjøl. Jeg har jobba hardt og lenge for det, så det er veldig gøy nå. Det føles som et veldig riktig stes å være med Opel Motorsport, og det er fantastisk kult å kjøre for et fabrikksteam, forteller 30-åringen entusiastisk.

For Eriksen som til daglig jobber som trafikklærer er dette et viktig steg på veien mot den store drømmen: å leve av motorsporten. At han nå har kommet opp på et internasjonalt nivå er motiverende.

– Det er jo et eventyr men samtidig gøy å se at det kommer resultater i form av at man får stadig flere muligheter i utlandet også. Det er alltid gøy med rally og NM, men det er noe eget med EM. Det er en egen atmosfære og en helt annet utfordring. Det er veldig gøy og veldig motiverende. 

Eriksen har sittet i høyrestolen i fem EM-løp, men av ulike grunner har han fortsatt til gode å komme til mål. 

– Nå begynner jeg å bli lei av å bryte. Jeg tror jeg har fem starter i EM nå og har ikke kommet i mål på noen av dem. Men jeg er mer enn klar over at sånne ting skjer i rally, og det er litt det som er sjarmen.

Naturlig nok er målet å komme seg gjennom hele løpet ved neste mulighet på Gran Canaria i starten av Mai. Det blir også avgjørende for duoen å ikke ta for store sjanser om de ønsker å henge med i mesterskapet. 

– Det er fem av seks løp som teller i juniorserien, så hvis vi klarer å komme i mål i resten av løpene så er det fortsatt muligheter, slår han fast.

Powered by Labrador CMS