Marius Solberg Hansen er den yngste i Norge med NM- og NC-gull i hele fire ulike bilsportgrener. Men medaljen i rally mangler. Og nå er det skogen som gjelder - og progresjonspila har gått i riktig retning for 20-åringen denne vinteren.

Fra banekunstner til skogskriger – nå skal Marius til topps i rally

Å ratte bil i alle mulige forhold er Marius Solberg Hansen allerede godt kjent med, og nå har den unge multikunstneren begynt å knekke de mest kritiske rallykodene.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: I utgangspunktet var det banekjøringen som Marius Solberg Hansen holdt seg tro til i drømmen om å kunne leve av bilsporten. Men det ble en bråstopp i utenlandsk TCR-kjøring i et ublidt møte med dansk murvegg i gatebanen i hovedstaden København i fjor.

RALLY: I utgangspunktet var det banekjøringen som Marius Solberg Hansen holdt seg tro til i drømmen om å kunne leve av bilsporten. Men det ble en bråstopp i utenlandsk TCR-kjøring i et ublidt møte med dansk murvegg i gatebanen i hovedstaden København i fjor.

Marius ville hjem til Norge igjen og avsluttet sesongen med flere sterke innhopp i rallycrossen. Men så er det noe med rally som trigger ham ekstra.

Derfor har du nå sett 20-åringen fra Holmestrand som fast innslag i den voksende R2-klassen i Rally-NM denne sesongen. Og nå begynner det også å gå fort.

Numedalsrally ble en stor opptur for Marius Solberg Hansen. Nå håper han at grunnlaget er lagt for å etablere seg i toppen av NM-klassen utover året og ikke minst mot neste år.

– Jeg kjenner jo veldig på fordeler av å ha kjørt alt mulig før, fra crosskart, rallycross, racing og bakkeløp og alt det der. Det kommer godt med i rallyen, sier Marius Solberg Hansen til Parc Fermé.

Flere gjennombrudd

Han har vunnet klassen sin i begge sprintløpene han har kjørt i vinter, og det var lovende tendenser i den andre NM-runden på Hadeland før han måtte bryte med tekniske problemer. I Numedalsrally kom imidlertid et ørlite gjennombrudd med en tredjeplass - hans personlige beste resultat i et NM-løp.

Der begynte farten å nærme seg de to aller raskeste i klassen, Steve Røkland og Sindre Backe, og Solberg Hansen har for lengst meldt seg på i tempoet i midtfeltet.

Årsaken til at tempoet nå har begynt å stabilisere seg på et høyere nivå enn tidligere har han bare én forklaring på.

– Det har gått veldig raskt fra vi begynte å skrive egne noter. Sigdalsrally i år var første gang vi begynte å skrive sjøl, sier Solberg Hansen, som har med seg trofaste Erik Storø i høyrestolen.

Noteknekker'n

20-åringen brukte ungdomsrally i sine tenåringsdager som trening til banedisiplinene han satset på, der han har NM-gull i både rallycross, racing og bakkeløp, samt norgescupgull i crosskart.

Marius Solberg Hansen og kartleser Erik Storø fra NM-åpningen på Sigdal tidligere i vinter.

Men nå er det virkelig rally for alle pengene, og brede veibaner med store avkjøringssoner er byttet ut med nådeløse skogsbilveier uten rom for samme feil og marginer.

– Da vi brukte arrangørnoter, så ser jeg nå at de ikke var veldig bra i forhold til det vi har skrevet sjøl. Jeg liker å ha et eget system som både jeg og kartleseren skjønner mer av. Og når jeg har sammenliknet med arrangørnoter nå, så har jeg noen ganger sekser-svinger der de er helt nede i treer-svinger. Så det sier sg sjøl at hvis du skal kjøre fort, så må du ha egne noter, sier han.

Dette rimer med andre ord mye med hva nasjonalfører Heine Rudi også forklarte i vinter etter at han tok hjem klasseseieren på hjemmebane i Numedalsrally. For hos han lå også nøkkelen i notene, i tillegg til at både han og bilen også har utviklet seg i naturlig fart.

Håper på gullsjanser neste år

Nå håper Solberg Hansen at grunnlaget er lagt for at han nå kan bygge de neste steinene mot et tempo som er helt på nivå med topp to i klassen. For det står ikke på utstyret. De kjører alle sammen en Peugeot 208 R2.

– Jeg håper jo egentlig litt på at det hadde vært mulig å kjempe om NM-gull neste år. Jeg gir i alle fall alt, selv om det er vanskelig spesielt når Steve er her. Men det beste er at vi har alle like biler, og denne er mer enn bra nok til å vinne NM, sier Marius.

Den aller største lakmustesten kommer i Rally Larvik. Da har Solberg Hansen fått enda mer tid på seg fra i vinter til å utvikle både noter og fart, og da kommer han på et underlag han også kjenner ekstra godt.

– Får jeg testet på asfalt nå, og at jeg får notene til å stemme bra der, så tror jeg det skal være mulig å være med høyt oppe, sier han ambisiøst.

Powered by Labrador CMS