Fartsrekord på norsk fartsetappe – men kansellering var aldri et tema

Hof-Finnskog hadde over 135 kilometer i timen i gjennomsnittsfart. Og førerne koste seg åpenbart.

Publisert

Med godt grep i veibanen og ingen brøytekanter overhodet, så var et på det rene at årets Rally Sweden kom til å bli ett av de raskeste i historien. Og det stemte også.

Elfyn Evans på Hof-Finnskog-etappen der han er på vei mot en snitthastighet på over 135 kilometer i timen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Elfyn Evans på Hof-Finnskog-etappen der han er på vei mot en snitthastighet på over 135 kilometer i timen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Med godt grep i veibanen og ingen brøytekanter overhodet, så var et på det rene at årets Rally Sweden kom til å bli ett av de raskeste i historien. Og det stemte også.

Det er kun Rally Finland fra 2015, 2016 og 2017 som har målt høyere snitthastighet over et helt løp enn årets svenske utgave, selv om det skal sies at årets Rally Sweden også bare hadde halvparten av vanlig etappelengde som følge av kansellerte etapper etter mildværets herjinger.

Godt grep og gode forhold

Gjennomsnittsfarta til totalvinner Elfyn Evans var i år på 124,3 sekunder etter ni gjennomførte etapper. Vi må tilbake til 2003 for å finne forrige rekord fra Rally Sweden, da Marcus Grönholm vant med en gjennnomsnittsfart på 116,2 kilometer i timen.

Hof-Finnskog-etappen var den desidert raskeste med 135,4 kilometer i sitt da Elfyn Evans satte bestetid lørdag morgen.

– Den etappen hadde de beste forholdene og det beste grepet. Vi koste oss veldig med så godt grep, sier Sebastien Ogier om Hof-Finnskog-etappen til Parc Fermé.

Løpets vinner Elfyn Evans var også i ekstase over å kunne kjøre så fort på en etappe som forøvrig var godt bekledd med snø og is i motsetning til de andre etappene i løpet.

Sebastien Ogier. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)
Sebastien Ogier. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

– Det er vel noe av det raskeste vi har kjørt. Uten brøytekanter kan vi kutte svinger og få andre muligheter vi ikke får med mye snø. Vi leser veien så godt vi kan og gjør vårt ytterste for å lese grepet i veien, sier Evans til Parc Fermé.

Kansellerte etappe i 2017 på grunn av fart

Sist Rally Sweden opplevde høyere snitthastighet på enkeltetapper var tilbake i 2017. Knon-etappen målte over 137 kilometer i timen fra Ott Tänak. Dette medførte at etappen ble kansellert, til til forundring fra mange av førerne.

Etappen opplevdes nemlig ikke skummel i det hele tatt, selv om snittfarten var langt over grensen på 130 kilometer i timen før FIA og arrangøren utviser skjønn om hvorvidt en etappe føles sikker eller ikke.

– Omstendighetene i 2017 var nok litt annerledes. Vi hadde i Rally Monte-Carlo dødsulykken der en tilskuer ble drept, og det var akkurat kommet et nytt reglement med nye biler som gikk enda raskere enn før. Samtidig var også Michele (Mouton, sikkerhetssjef, journ.anm.) ny i rollen på dette tidspunktet, og med så mange faktorer og lite erfaring på de nye bilene så føltes det tryggere på det tidspunktet å kansellere etappen. Hadde vi opplevd en ny ulykke på grunn av høy fart, så ville det blitt satt store spørsmålstegn til sikkerheten, forteller løpsleder Stig Rune Kjernsli til Parc Fermé.

– Var det aktuelt å kansellere Hof-Finnskog da dere så snittfarta fra første gjennomkjøring?

– Nei, det var aldri et tema. Det ble aldri nevnt inne hos oss i det hele tatt, så det var vi aldri i nærheten av. Slik etappen var, og den erfaringen vi sitter på nå, så var det ingenting som skulle tilsi at det måtte gjøres sikkerhetsgrep på grunn av hastigheten, sier løpslederen.

Powered by Labrador CMS