Det er grunn til å smile hos Andretti etter at FIA har sagt ja til deres Formel 1-drøm, men kampen er ikke over enda.

FIA har sagt ja til Andretti

Det internasjonale bilsportforbundet har sagt ja til Andretti, men fortsatt må mer på plass før Formel 1-drømmen kan oppfylles.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Andretti som nylig byttet navn til Andretti Global er et svært anerkjent team og ikke minst navn i internasjonal motorsport. Nå ønsker de å bli det ellevte teamet på Formel 1-griden, og FIA har nå sagt ja til at teamet kan bli en del av Formel 1-sirkuset tidligst fra og med 2025.

Men kampen er ikke over for Andretti. For å faktisk komme inn på Formel 1-griden er de avhengig av et ja fra Formula One Management. FOM ivaretar de eksisterende teamenes kommersielle rettigheter, og det har ikke blitt lagt skjul på at de er skeptiske til å dele på inntektene med et team til.

Men som Formel-1.no tidligere har skrevet om er det ikke nødvendigvis mulig for FOM og de eksisterende teamene å sette seg fullstendig på bakbena. EU-kommisjonen påla nemlig FIA å endre sitt sportsreglement i år 2000 som en del av et større direktiv om deltakelse i motorsportarrangementer. En del av dette inkluderte en tilføyelse i artikkel to:

– Artikkel 2 – tilføyelse av en positiv bekreftelse på at formålet med koden er å legge til rette for motorsport og at koden aldri vil bli håndhevet for å forhindre eller hindre en konkurranse eller deltakelse av en konkurrent, med mindre FIA konkluderer med at dette er nødvendig for sikker, rettferdig eller ryddig gjennomføring av motorsport, heter det fra EU-kommisjonen.

Teoretisk sett kan Liberty Media slippe til Andretti uten å innlemme de i den nåværende Concorde-avtalen. I så fall ville ikke Andretti fått premiepenger og en del andre økonomiske fordeler, men dette er en svært lite sannsynlig løsning ettersom dette også kunne betydd at Andrettis biler ikke hadde blitt vist på TV-sendingene.

Mye tyder på at Andretti ønsker å komme inn allerede i 2025. Selv om det er en optimistisk frist å sette kan teamet spare mye penger på dette. Dagens Concorde-avtale som strekker seg ut priser et nytt team til 200 millioner, mens det er grunn til å tro at den neste avtalen vil ha en langt høyere inngangspris for nye team.

Gitt at de får grønt lys vil ikke Andretti stille med sin egen motor fra General Motors de første sesongene. Om de følger Audis tidsplan som allerede er godt i gang med utviklingen av sin motor til 2026 kan General Motors tidligst stille med en egen motor i 2027. I mellomtiden er det grunn til å tro at det er Alpine som vil levere teamets motor. På førersiden vil forøvrig Colton Herta som i dag er på Andrettis lønningsliste i IndyCar etter alt å dømme sitte i det ene setet, i alle fall om vi skal tro Michael Andrettis tidligere uttalelser.

Powered by Labrador CMS