
Kommentar:
FIA og Ben Sulayem burde fokusere på ekte problemer
Det er for mange reelle problemer, utfordringer og områder for forbedring i det internasjonale bilsportforbundet til at det er førernes ordbruk de skal bruke tid på.
FORMEL 1: 2025-sesongen ligger an til å bli enormt spennende ute på banen. En rekke fører-skifter, en spennende kalender og et jevnt felt byr virkelig opp til dans.
Da er det synd at så mye i Formel 1 handler om det som skjer utenfor banen, og da mener jeg ikke silly season eller kjendisgossip om bikkja til Charles Leclerc.
FIA og president Mohammed Ben Sulayem aner tilsynelatende ingen grenser for hvor upopulær man kan gjøre seg.
Ben Sulayem tok over som president på et interessant tidspunkt: desember 2021. I etterkant av en av sportens mest kontroversielle hendelser i Abu Dhabi det året virker det som at han jobber for å selv være enda mer kontroversiell. Siden den gang har han slått hardt ned på banning, bedt førere holde seg langt unna politikk og jevnlig fordømmet pressen, for å nevne noe.
Irriterte førere
Og det siste tillegget? I år kan førere ikke bare få store bøter for å banne (akkurat penger har de fleste førerne nok av), men de kan også bli utestengt. Banner du en gang i løpet av en toårig periode må du betale 40.000 euro, banner du to ganger må du betale 80.000 euro, og banner du en tredje gang må du betale 120.000 euro, bli utestengt i en hel måned, og bli fratatt poeng i mesterskapet. Vi står altså i en situasjon der Max Verstappen eller Charles Leclerc kan måtte stå over en rekke løp på grunn av et par ord.
Eller for den saks skyld: Thierry Neuville, Oliver Solberg eller Martinius Stenshorne. Akkurat Martinius ville kanskje vært litt overraskende, men du skjønner poenget. Reglene gjelder nemlig alle FIA-mesterskap, selv om det er i Formel 1 vi har sett de sterkeste reaksjonene til nå. Det henger sammen med Ben Sulayems fokus, for i et forbund som skal romme all bilsport virker det som at presidenten bruker så godt som all tid på Formel 1.
Og hva er egentlig problemet? Vi snakker om profesjonelle utøvere som ofrer alt for å underholde millioner av mennesker, og sørge for at de involverte aktørene tjener gode penger. Hva så om de banner i intense øyeblikk? Da får FIA heller rette kritikk mot TV-produksjonen som fremhever disse øyeblikkene.
Intensjonen har åpenbart heller ingenting å si for FIA. De gangene det har blitt delt ut bøter for banneord på pressekonferanser har ordene blitt brukt for å beskrive en situasjon eller en følelse, ikke som et angrep mot noen som helst.
Bør tenke seg om
De samme reaksjonene kan også gis mot de som sier negative ting om FIA, eller som ytrer en politisk mening uten skriftlig tillatelse. Om for eksempel Lewis Hamilton ytrer seg om Palestina, pride eller hva det skulle være kan han til slutt bli utestengt.
Fra før har førerne gått sterkt ut mot presidenten, og de har blant annet bedt om mer åpenhet rundt FIAs pengebruk. Svaret de fikk var at det hadde de ingenting med å gjøre. Hvordan vil førerne reagere nå? Når tar tålmodigheten slutt?
Mohammed Ben Sulayem og FIA bør tenke seg godt om før de utestenger en fører for noe så trivielt som banning. Om Max Verstappen skulle banne fem ganger i Melbourne kommer det ingenting godt ut av å utestenge han fra mesterskapet i en måned. Utestengelser er en svært streng reaksjon som kun burde brukes i spesielle tilfeller, der sikkerhetsbrudd og risiko for førerenes sikkerhet er en åpenbar grunn. At noen har brukt et banneord som ikke en gang er rettet mot en person er på ingen måte en god nok grunn.
Feil fokus
Mohammed Ben Sulayem og FIA burde heller fokusere på ekte problemer.
Presidenten har brukt mye tid på Formel 1, men mesterskapet går tilsynelatende som en klokke, og sporten er svært populær. Hva da med Rally-VM og Rallycross-VM? Mesterskap som har utviklet seg i feil retning og som virkelig trenger støtte, ja kanskje til og med livredning. Dog ser vi nok ikke Ben Sulayem på Höljes i år heller.
Ben Sulayem og FIAs jobb er ikke først og fremst å være moralens vokter overfor førerne som skaper produktet de er helt avhengig av. Kanskje Ben Sulayem heller skal legge enda mer tid og ressurser inn i FIAs viktigste oppgave: sikkerheten. Eller hva med å sørge for mer rettferdig dømming i sporten fremfor å bytte ut personell annenhver uke?
Det hadde uansett vært fint å se hva de store summene som kommer inn til FIA etter de kraftige bøtene gikk til. Mer konkret hadde det vært fint å se om pengene går til sikkerhet og gode tiltak, eller om det er toppledernes goder og offisielle møter i Rwanda som tar mesteparten av kaka. Men det har jo hverken førerne eller vi andre noe med..