Hadde nesten 170 km/t på transportetappen – mister lappen umiddelbart

Den russiske rallyprofilen er i Alexey Lukyanuk i trøbbel.

Publisert

Men Oliver Solberg stjal showet med sin sensasjonelle seier under Rally Liepaja søndag, så skjedde det også andre vesentlig mer dramatiske ting i kulissene av løpet.

Alexey Lukyanuk fikk dårlig tid på transportetappen, men ble avslørt av arrangørens GPS-måling. (Foto: Alexandre Guillaumot / DPPI)

Men Oliver Solberg stjal showet med sin sensasjonelle seier under Rally Liepaja søndag, så skjedde det også andre vesentlig mer dramatiske ting i kulissene av løpet.

For 17-åringens hovedutfordrer, regjerende europamester Alexey Lukyanuk, ble via GPS målt til to hårreisende fartsovertredelser, ifølge et juryavgjørelse hvor han totalt får 5000 euro i bot, nærmere 50.000 kroner. Årsaken er store fartsovertredelser på en av transportetappene søndag morgen, og ifølge juryrapporten er politiet nå også i posisjon til å frata ham førerkortet.

Mer enn 70 km/t over fartsgrensen

Der ble russeren først målt til hele 124,9 kilometer i timen i en 50-sone, før han i en 90-sone dro sin Citroën C3 R5 opp til en hastighet opp til 168,5 kilometer i timen på offentlig vei. Sikkerhetsmarginen er justert opp til 10 kilometer i timen fra selve fartsgrensen, hvilket betyr at russeren på papiret har oversteget fartsgrensen med henholdsvis 64 og 68 kilometer i timen.

Ettersom arrangøren ikke har myndighet til å frata ham førerkortet, vanker det i stedet saftige bøter i henhold til brudd på det internasjonale sportsreglementet, sanksjonert av FIA. Standarden ligger på totalt 25 euro per kilometer i timen overskredet ved førstegangs forseelse, og 50 euro per kilometer i timen overskredet ved andregangs forseelse.

(Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

– Overtredelse blir rapportert videre som følge av en ekstrem overdreven fartsovertredelse, og med tanke på det faktum at man i henhold til Latvias trafikkregler, hvor hastigheten er overskredet med mer enn 51 kilometer i timen, så vil politiet beslaglegge førerkortet og vedkommende for får ikke lov til å kjøre videre, heter det i jurybeslutningen.

Nyheten spredte seg raskt på sosiale medier, og russiske Lukyanuk - som forøvrig ble nummer to i løpet - var også rask med å forsvare seg og ta til motmæle for fartsoverskridelsen. Og han mener at alle som har kjørt rally tidligere lett kan sette seg inn i hans situasjon.

Måtte over 100 km/t i snitt

Lukynauk, som forøvrig deler team med norske Sindre Furuseth (Sainteloc Racing, journ.anm.), mener at arrangørens kalkulering av transporttid spilte en direkte rolle for fartsoverskridelsen.

– Vi måtte stoppe på transportetappen for å reparere bremsene da pedalen var altfor myk. Men tiden vi hadde var ganske knapp ettersom gjennomsnittsfarten var høyere enn 60 kilometer i timen, inkludert bensinfylling, dekkmerking og flere tettbygde strøk med 50-sone. Om du ikke foretar deg dekkbytte eller reperasjoner, så ville du rukket å komme fram akkurat, skriver Lukyanuk i et innlegg på Facebook.

Han forklarer videre at han måtte bruke 15 minutter på å ordne bremsene og beregnet at han måtte ha en snitthastighet på godt over 100 kilometer i timen for å rekke tidskontrollen til neste fartsetappe.

Alexey Lukyanuk gratulerer Oliver Solberg på seierspallen etter løpet. (Foto: Alexandre Guillaumot / DPPI)

Det han ikke tenkte over var at farten på transportetappen ble overvåket med GPS, og målingene er absolutte og ubestridte.

– Det var søndag morgen og ingen trafikk, så vi økte farten. Jeg forstår at vi brøt fartsgrensene, men det er veldig vanskelig under press når du kan tape plasseringer og teamet stoler på deg, forklarer han videre.

Powered by Labrador CMS