Hauger vil feire med 17.mai-pole
Formel E-testingen er overstått. Kommende helg er det igjen Formel 2 som gjelder for Dennis Hauger.
RACING: Dennis Hauger er denne uken tilbake i aksjon når Formel 2-sesongen fortsetter på Imola, men Aurskog-gutten har allerede kjørt en hel haug med runder. Dog i en litt annerledes formelbil.
For på mandag var det nemlig duket for Formel Es rookie-test I Berlin, og Dennis Hauger var på plass for å kjøre for Porsche.
– Det var en kul erfaring. Det var selvfølgelig mye nytt. Det er overraskende mye teknisk rundt alt og veldig proft rundt teamet så det er mye å sette seg inn i på en dag, men det var en kul erfaring, forteller Hauger til Parc Fermé like etter at testingen var overstått.
Slik gikk den helelektriske testen
Det er naturligvis en rekke ulikheter på den helelektriske Porschen han testet i Berlin og Formel 2-bilen han vanligvis ratter rundt i.
– En ting er jo mye av det tekniske med prosedyrer og justeringer. Det er egentlig som i Formel 1 i forhold til hvor mange justeringer man kan gjøre på rattet, det er ekstremt mye, så det var litt det å bare sette seg inn i alle de tingene. Men den største forskjellen er jo selvfølgelig det kjøretekniske. For eksempel å kombinere brems og ratt i innganger, og ikke minst kraften ut av svingene med det grepet som er der. Det er en helt annen måte å kjøre på, forklarer Hauger.
På resultatlistene ble det en 8. og 12. plass henholdsvis fire og fem tideler bak Robert Shwarzman som var raskest i begge passene som ble kjørt. Selv om Hauger på ingen måte forberedes til noe løp handlet testingen om mer enn å bare sette raskest mulige rundetider.
– Vi hadde til tider litt mer fokus på «push» på morgningen, men vi testa veldig mye forskjellig gjennom dagen, spesielt på ettermiddagen. Så på ettermiddagen kjørte vi ikke så veldig mye med 350 kilowatt som er det største. Vi kjørte bare med 300 kilowatt. Vi hadde kommet ganske høyere opp da, sånn sett. Vi var vel topp tre eller topp fire med 300 kilowatt, bare et par tideler eller under det bak Shwartzman. Så det føltes ganske bra kjøremessig i forhold til at det er første gang i bilen, sier han.
Testing på flere fronter
I lang tid har Hauger vært klar på at det er Formel 1 som er målet, og interessen har vært relativt liten for å utforske andre muligheter. Når en testmulighet likevel kom var det naturlig å si ja, uten at unggutten følte han haddde et spesielt press på seg for å prestere.
– Jeg føler ikke at jeg har noe å bevise, men det er jo selvfølgelig alltid kult å vise hva man kan. Også er det jo mange kontakter rundt og alt som ser på det. Man skal alltid prøve å vise seg frem på en best mulig måte og være profesjonell når man kommer på sånne ting, men jeg ser ikke på det som at jeg måtte prestere på det høyeste nivået nå. Det var mer fokus på læring, slår han fast.
I tillegg til å ha testet Formel E har det også vært en tredagers Formel 2-test i den relativt lange pausen etter at løpshelgen i Melbourne endte i barrieren. Der har fokuset vært bredt og tilpasset ulike scenarioer ettersom dette er den siste testen for sesongen.
– Jeg følte at vi var ganske bra. Vi var topp tre/topp fem egentlig hele tiden utenom siste dagen der, da vi ble syv eller noe. Men vi testa litt forskjellige ting og kunne vært bedre enn det. Så jeg at vi har fått et godt bilde av hva vi har og hva vi kan jobbe med mot visse baner. Så det blir spennende å se hvordan det blir når vi kommer på Imola og de europeiske banene.
Håper på 17.mai-pole
Etter en innledende trening fredag er det igjen duket for kvalifisering. Etter en litt krevende helg i Bahrain og en tur innom muren i kvalifiseringen i Saudi-Arabia rullet Hauger inn til pole i Australia, og det ser foreløpig ut til at de to siste års store akilleshæl på ingen måte er en like stor utfordring denne sesongen.
– Jeg føler at kvalifiseringen sitter ganske godt i år. På testen i Barcelona så var vi alltid topp tre/topp fem når vi kjørte kvalifiserings-simuleringer og prøvde oss litt fram. Så det føltes ganske bra. I i tillegg løpsfarten også vært ganske bra på de fleste baner, så det handler bare om å finne disse småtingene som gjør at vi har vært så raske og prøve å implementere det på de banene vi kommer til nå. Det er jo noen litt andre baner enn det det har vært til nå, og det gjør også at man må jobbe litt annerledes med bilen, forklarer MP-føreren.
– Kan vi håpe på en fin 17. mai-markering med Pole?
– Det er planen, det i hvert fall! Jeg føler at vi er i en god rytme og vi vet at farten er der, vi ser det, og vi jobber hardt for å holde oss oppe der, så jeg satser på at det blir en god helg, avslutter Dennis Hauger.