![Henning Solberg var, som alltid, blid som ei sol under NM-runden i Numedal forrige helg.](https://image.parcferme.no/195878.webp?imageId=195878&width=960&height=548&format=jpg)
Hennings klare ambisjon – sikter mot sitt første gull på 21 år
– Jeg har ikke tenkt til å gi meg, slår 51-åringen fast.
RALLY: Ikke siden 2003 har Henning Solberg kjørt en full NM-sesong. I 2017 kjørte han tre løp på rad, men det var utenfor NM-poeng med en Mitsubishi Lancer Evo 6,5, som i praksis var å regne som en WRC-bil klassemessig.
Nå har han fullført halve NM-sesongen, med bravur, sammen med sin trofaste kartleser Ilka Minor fra Østerrike. Tredjeplassen på Numedalsrally gjør at han fortsatt griper tak i NM-ledelsen, selv om Frank Tore Larsen står med et brutt løp etter avkjøringen på Hadeland.
Men fortsatt gjenstår halve NM-sesongen, med Aurskog-Høland Rally og finaleløpet Rally Hedemarken på grus, mens asfaltløpet Rally Larvik klemmer seg inn mellom her. Og avtalen om å låne bilen, en Skoda Fabia RS Rally2, av ungarske ToppCars er nå ute etter tre vinterløp.
– Jeg har ikke tenkt til å stoppe. Jeg har ikke tenkt til gi meg. Jeg skal slå disse gutta, slår Henning Solberg fast overfor Parc Fermé, etter at han fullførte et krevende Numedalsrally med stil.
![Henning Solberg og kartleser Ilka Minor fra SS1 i Numedalsrally.](https://image.parcferme.no/195882.webp?imageId=195882&x=0.00&y=8.79&cropw=100.00&croph=72.38&width=720&height=346&format=jpg)
Sammenlikner med 1998
Som NM-leder fikk han hedersplassen med startnummer 1 og første mann på veien gjennom hele dagen. Ikke spesielt gunstig når det reiner og veien er løs, bløt og krevende.
– Det er sjeldent sånt vær. Sist det var slik var på Kongsvinger i 1998. I dag var det så mye vann i veien. Ja, noe så gæli. Men jeg har kjørt alt jeg kan. At jeg ikke har vært utenfor, det er jo.... Ja.
– Mange tilbud?
– Jaja, det blir tilbud hele tiden når man skal kjøre sånn, sier den femdoble norgesmesteren i rally.
For han tok nettopp fem NM-gull på rad fra 1999 til 2003 etter at lillebror Petter stakk utenlands. I 2004, for 20 år siden, var det Hennings tur til å ta fatt på en internasjonal karriere.
Motivert mot Aurskog
De siste årene har dog navnet til Henning vært i mediene av helt andre årsaker enn resultater i bilsporten. Rettsaker med store pengetvister i diverse forretningsvirksomhet, pluss tvangssalg av familiegården utenfor Spydeberg, har kastet en skygge over den norske bilsportveteranen som utvilsomt har gjort det vesentlig mer krevende å komme tilbake på det sportslige plan.
Etter den emosjonelle seieren på Rally Hadeland, hans første totalseier i Norge siden Rally Norway 2006, så la Henning ikke skjul på at det har vært tøft å stå i mediestormen. Og at han har mistet gode sponsormuligheter som følge av det negative søkelyset han har stått i.
Nå står han her altså som leder av Rally-NM etter halvkjørt sesong, og oppriktig har tempoet vist at det skal være mulig å slåss om et NM-gull som alle før sesongen allerede hadde delt ut til Frank Tore Larsen.
– Også må jeg starte først på Aurskog også, utbryter Solberg, ettersom han fremdeles topper lista.
– Ja, har du noen plan videre?
– Jeg skal kjøre som jeg gjør nå, konstaterer Henning.
– Hva slags bil? Har du sondert terrenget for å skaffe både sponsorer og bil?
– Jeg har ikke kommet så langt, men jeg skal kjøre Aurskog. Og jeg skal prøve å bli norgesmester. Ett løp kan jo også styrkes, sier han.